9. august 2020
Den nuværende Storstrømsbro mellem Masnedø og Falster rives ned, når en ny og mere moderne bro står klar om få år. Pressefoto
Den nuværende Storstrømsbro mellem Masnedø og Falster rives ned, når en ny og mere moderne bro står klar om få år. Pressefoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Rambøll skal fjerne den gamle Storstrømsbro

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rambøll skal fjerne den gamle Storstrømsbro
Vordingborg - 07. juli 2020 kl. 11:09
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Byggeriet af en ny Storstrømsbro, der forbinder Masnedø med Falster, er i fuld gang.

Når den er færdig, skal den eksisterende Storstrømsbro rives ned. Vejdirektoratet har derfor udpeget Rambøll som hovedrådgiver til nedrivningen af den gamle bro fra 1937.

Projektet, der har en samlet værdi på 330 millioner kroner, er det største nedrivningsprojekt af et bygværk nogensinde i Danmark.

Broen består af mange tusinde tons stål og beton. I projektet vil der være stor fokus på hensynet til det omkringliggende miljø, materialegenanvendelse og cirkulær økonomi.

Hos Rambøll glæder man sig til at komme i gang.

- Vi er utroligt stolte over at have vundet dette projekt, hvor vi får mulighed for at benytte en bred vifte af vores rådgiverkompetencer inden for bæredygtighed, som i dette tilfælde tæller miljørådgivning, materialeteknologi og off-shore, fortæller Jens Christian Helbech Hede, direktør for anlægskonstruktioner i Transport i Rambøll Danmark.

Ingeniørvirksomheden giver udtryk for, at den vil tage hensyn til miljøet.

- Vores fokus bliver at hjælpe Vejdirektoratet med at få klarlagt miljøaspekterne, så nedrivningen af bygværket får så lille et aftryk som muligt på det omkringliggende miljø, og det er en kompleks opgave, ikke mindst fordi broen er placeret over vand, hvilket også har en betydning for det maritime miljø i Storstrømmen, siger Inge Birkegaard Damsgaard, der er senior projektchef i Rambøll og står i spidsen for projektet på rådgiversiden.

Selve nedrivningen af Storstrømsbroen går i gang, når den nye Storstrømsbro åbner for vej- og banetrafik. Det er sker i henholdsvis 2022 og 2023, men coronavirus kan dog ødelægge den plan.

Nedrivningen omfatter foruden broen også delvist landfæster og dæmninger på Masnedø og Falster.

Selve nedrivningsarbejdet forventes at tage tre år.

Sundhedsstyrelsen opfordrer nu til at man bruger mundbind i myldretiden: Synes du det er en god idé?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk