17. september 2021
Færgen Møn har så vidt vides aldrig før lagt til kaj i Vordingborg. Foto: Mille Holst
gallery icon

Se billedserie

Færgen Møn har så vidt vides aldrig før lagt til kaj i Vordingborg. Foto: Mille Holst
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Historisk øjeblik da færge lagde til kaj

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Historisk øjeblik da færge lagde til kaj
Vordingborg - 29. juli 2021 kl. 07:59
Af Mille Holst

Det er ikke hver dag, man kan opleve Færgen Møn i Vordingborg. Muligvis er det kun sket én enkelt gang i historien - og det var i lørdags.

arrow Læs også: Passagerer over Masnedsund

Det var et historisk øjeblik, da Færgen Møn i lørdags lagde til ved kajen ud for Vordingborg Bibliotek på Sydhavnsvej. Det mener i al fald Jesper Bisgaard, der har været tilknyttet Færgen Møn som frivillig i ti år. Han har aldrig hørt om, at færgen nogensinde før skulle have været i Vordingborg.

På ukendt farvand

Normalt sejler Færgen Møn ture i farvandet mellem Stege og Kalvehave, men færgen kan også lejes af private selskaber, og det var det, der var årsagen til, at færgen sejlede ud på ukendt farvand til en askespredning i Storstrømmen. Dem har Færgen Møn en halv snes stykker af om året.

Ifølge Jesper Bisgaard afgik man fra Stege havn klokken ni lørdag morgen og havde ikke regnet med at være i Vordingborg før ved middagstid.

- Men vi sejlede med strømmen og det gik meget hurtigere end forventet, fortæller han og kunne derfor tage det private selskab om bord noget før tid.

Reddede færge fra ophug

Færgen Møn blev oprindelig bygget i 1923 på Nakskov Skibsværft til overfarten mellem Kalvehave og Koster. Prisen var 148.000 kroner og færgen står - med undtagelse af få ombygninger - som da den i sin tid blev bygget.

Færgen, der er den eneste stålnittede færge, der er tilbage i Danmark, blev allerede tre år efter at den blev færdig, for lille til overfarten, hvorfor den istedet blev lejet ud til overfarten Sølager-Kulhuse i Isefjorden. I 1938 købte staten færgen til overfarten Kalvehave-Lindholm, men da Færgen Ulvsund kom hertil og senere motorbåden Virus (i 1999) blev Færgen Møn overflødig og skulle have været hugget op.

En støtteforening, der blev dannet i 2002, sikrede imidlertid Færgen Møns overlevelse.

En lang række fonde, museer og lokale har gennem tiden givet tilskud til bevarelsen af færgen, så den er blevet renoveret og udrustet efter blandt andet nutidens krav fra Skibstilsynet. Siden 2011 har Færgen Møn således igen måttet sejle med passagerer.

Billede

Det kostede 600.000 kroner at få renoveret
færgens fenderliste. Foto: Mille Holst


Den daglige drift står Færgen Møns Venner for; færgen modtager ingen faste tilskud noget sted fra. Men det er ikke billigt at holde en veteranfærge sejlende. Da Færgen Møn for nylig fik skiftet fenderlisten hele vejen rundt om færgen måtte venneforeningen af med 600.000 kroner.

- Derfor vil vi selvfølgelig gerne tjene lidt ekstra penge, fortæller Jesper Bisgaard, der altså blandt andet lejer færgen ud til private selskaber.

Billede

Færgen Møn på vej fra Vordingborg med
passagerer i forbindelse med en askespredning
i Storstrømmen. Foto: Mille Holst


Synes du, at kommunen er der for dig?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk