6. december 2019
Else Friis-Hansen holder åben borgerrådgivning fire gange om måneden på bibliotekerne i Vordingborg, Præstø, Lundby og Stege. Foto: J.C. Borre Larsen
Else Friis-Hansen holder åben borgerrådgivning fire gange om måneden på bibliotekerne i Vordingborg, Præstø, Lundby og Stege. Foto: J.C. Borre Larsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Borgerrådgiver har haft 113 henvendelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Borgerrådgiver har haft 113 henvendelser
Vordingborg - 13. november 2019 kl. 10:32
Af Nina Lise
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Nyt tilbud om uvildig hjælp i kommunen er kommet godt fra start.

113 henvendelser på de første syv måneder. Det betegnes som en succes for borgerrådgivningen, der blev søsat 1. marts i Vordingborg Kommune.

Siden har borgerrådgiver Else Friis-Hansen svaret på henvendelser fra borgere om emner så forskellige som økonomi, tandbehandling, sygedagpenge, ressourceforløb, 225 timers regel, boligløse og husvilde, hjemmehjælp, dræn og vandafløb, støjgener, aktindsigt, skoletilbud, ventetid på afgørelse, PPR-vurderinger, pas, handicapbiler og dansk undervisning.

Ifølge en foreløbig opgørelse er der tale om sager, hvor borgerne har været i tvivl om, hvordan de skulle forholde sig, har oplevet sig misforstået eller har oplevet, at de har ventet meget længe på et svar.

De har taget godt imod Else Friis-Hansen, og flere har udtrykt tilfredshed med, at der nu er én person, som man kan tale med om flerartede problemstillinger.

Selv kommunens medarbejdere er begyndt at henvise til Else Friis-Hansen, hvis borgere har behov for at få afklaret, om retssikkerheden er overholdt i deres tilfælde, eller hvis der er behov for henvisning til hjælp uden for kommunalt regi.

Else Friis-Hansen er ansat af kommunalbestyrelsen og er uafhængig i forhold til kommunens afdelinger og administration. Borgerrådgiveren fungerer ikke som advokat eller jurist for borgerne.

Formålet med borgerrådgiverfunktionen er at styrke dialogen mellem borgerne og kommunen og sikre borgernes retssikkerhed. I slutningen af februar 2020 offentliggøres den første årsberetning for borgerrådgivningen, hvorefter den skal behandles på et kommunalbestyrelsesmøde.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk