19. november 2017
Partileder Morten Østergaard fra Radikale Venstre var meget imponeret over Siri Facchini Haffs historier fra de første år med projektet »Verdensklasser«, der inddrager teater i skolen.Foto: Lars Christensen
gallery icon

Se billedserie

Partileder Morten Østergaard fra Radikale Venstre var meget imponeret over Siri Facchini Haffs historier fra de første år med projektet »Verdensklasser«, der inddrager teater i skolen.Foto: Lars Christensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: R: Teater er rollemodel for den åbne skole

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

R: Teater er rollemodel for den åbne skole
Vordingborg KV17 - 11. november 2017 kl. 22:44
Af Lars Christensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

En milliard kroner. Så meget vil Radikale Venstres partileder, Morten Østergaard, have afsat til en »fremtidsfond«, som blandt andet skal styrke folkeskolernes samarbejde med parter udefra.

Intentionerne med »den åbne skole« er nemlig svære at føre ud i livet i en hverdag, hvor underskud og besparelser præger skolerne.

Men med ekstra midler kan der opstår helt nye projekter til glæde for børnene.

Det ved man alt om på Vordingborgs egnsteater, Cantabile 2, der er midt i det tre-årige projekt »Verdensklasser«. Her besøger egnsteatrets scenekunstnere en række af kommunens skoler. I alt 36 læringsforløb bliver det til i de tre år, forklarede Siri Facchini Haff fra Cantabile 2, da de radikales partileder besøgte egnsteatret fredag eftermiddag sammen med de lokale kandidater Carsten Nøhr Larsen og Katrine Olldag og regionsrådskandidat Vibeke Grønbæk.

Under præsentationen kom Siri Facchini Haff også ind på dette års Waves-festival, hvor der også var stort fokus på forestillinger for og workshops med elever rundt om på skolerne.

Det var en tydeligt imponeret partileder, der blev præsenteret for egnsteatret store arbejde med folkeskolerne.

- »Verdensklasser« er et fantastisk eksempel på, at teatret ikke bare er et afbræk fra skoletiden, men at teater tænkes ind som en integreret del af undervisningen, forklarer han.

- Det behøver jo ikke kun være kulturinstitutter, der kan blive inspireret af det her. Det kunne også for eksempel være et håndværkerfirma, der kunne lave spændende projekter med eleverne. Alle muligheder er til stede, men der er ikke noget, der sker af sig selv. Skal vi have flere projekter som det her, kræver det flere ressourcer og mere fleksibilitet, konstaterer han.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.
Like os på facebook

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk