25. oktober 2020
Se den italienske film ?Natten?.
Se den italienske film ?Natten?.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Filmstriben anbefaler: Oplev italiensk coolness i 'Natten'

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Filmstriben anbefaler: Oplev italiensk coolness i 'Natten'

'Natten' er et modernistisk mesterværk, der virker lige så relevant og vedkommende i dag som i 1961, da den fik premiere.

Villabyerne - 26. september 2020 kl. 14:30
Af Mattias Blicher, Vangede Bibliotek

Den italienske auteur Michelangelo Antonio var en sand mester til at portrættere det moderne fortabte menneske i kolde urbane landskaber.

arrow Læs også: Filmstriben anbefaler: Se 'The Bookshop' og kom ned i gear

Han var en af filmhistoriens store billedskabere med et skarpt blik for en verden, hvor mening er flygtig og hverdage flyder ud i ingenting.

Med sin filmkunst førte han italiensk film videre efter den virkelighedsnære neorealismes dominans, og selvom det nok er umuligt at afgøre, hvad der er Antonionis hovedværk, har han i hvert fald ikke lavet noget, der er bedre end 'Natten' fra 1961.

Filmen er en del af en trilogi - 'De elskendes eventyr' (1960) er første del, og 'Ukendte nætter' (1962) er sidste del - om moderniteten og dens misfornøjelser. 'Natten' udspiller sig over lige godt og vel et døgn, hvor ægteparret Giovanni og Lidia Pontano glider længere væk fra hinanden.

I et Milano, hvor skyskrabere i stål og glas skyder op, mens gamle bygninger synker i jorden, flakker de om - sammen og hver for sig.

Filmen begynder med, at de besøger en døende ven på hospitalet. Vennen er en venstreorienteret kritiker, og Giovanni selv er en desillusioneret forfatter.

"Jeg har ikke længere nogen ideer," fortæller han på et tidspunkt sin kone. Det er den intellektuelle klasse, der som sædvanligt er under luppen hos Antonioni. De markerer udgivelsen af Giovannis nye bog med et glas champagne.

Senere til den officielle reception for bogen lister Lidia af og vandrer alene rundt i Milano og ender til sidst i det kvarter, hvor parret som nygifte boede. Om aftenen og natten er de til fest, mens den romantiske tomhed spiller for, og flirterierne med andre gæster tager til.

Med nutidens øjne minder 'Nattens' scenerier til tider om noget, der kunne være taget ud af en diffus parfumereklame med kunstneriske ambitioner. Leden ved det kedsommelige og hule overklasseliv er iklædt klassiske jakkesæt og enkle kjoler og omgivet af moderne arkitektur i sort-hvide billeder. Filmens coolness virker her små 60 år senere næsten uskyldsren. Det var dengang, kunstfilm kunne være ægte stilikoner.

Men i modsætning til reklamefilmen skaber Antonioni en poetisk dybde ud af de narrative brudstykker. Det er ikke mindst takket være Lidia. Selvom Giovanni nok er handlingens omdrejningspunkt, er det Lidias perspektiv, der giver filmen kompleksitet og nuance. Den feminine følsomhed fungerer som et præcist filter for de sociale virkeligheder, som karakterne bevæger sig ind og ud af.

'Natten' er en film, der rejser store spørgsmål om kærlighed, tilværelsens mening, det moderne samfund osv., men den gør det på en så subtil og og poetisk måde, at man ikke overvældes af dem.

Med diskrete perspektivskift formår Antonioni at indfange en verden, der under overfladen er ude af sync.

'Natten' er et modernistisk mesterværk, der virker lige så relevant og vedkommende i dag som i 1961, da den fik premiere.

arrow Filmstriben anbefaler: Modig film om forbudt kærlighed
17. oktober 2020 kl. 07:27 Opdateret: kl. 11:50
Skal der være en forældelsesfrist for, hvor langt tilbage man kan rejse anklage om en krænkelse?
 

KONTAKT OS