18. oktober 2021
En fartgrænse på 40 kilometer i timen på udvalgte veje i Gentofte Kommune falder ikke i god jord hos læserbrevsskribent.
En fartgrænse på 40 kilometer i timen på udvalgte veje i Gentofte Kommune falder ikke i god jord hos læserbrevsskribent.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Hvad med at lade Gentoftes borgere være i fred?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Hvad med at lade Gentoftes borgere være i fred?
Villabyerne - 27. september 2021 kl. 13:23
Af Erik Svane, Ordrupvej 107, Charlottenlund

Nu er vore melodrama-venlige politikere i gang med deres seneste hysteriske korstog.

Venstres kandidat Søren Stilling Christensen forlanger, at vi skal af med den fossile bilpark, mens SF's spidskandidat Helene Brochmann vil sænke hastighedsgrænserne (undskyld, langsomhedsgrænserne) til 40 km/t.

Problemet med "en grøn, klimavenlig bilpark" er ikke efter hver eneste elbil er solgt, men før (kul, lithium, etc...).

Som Bjørn Lomborg forklarer i en Prager University-video: "When an electric car rolls off the production line, it's already been responsible for more than 25.000 pounds of carbon-dioxide emission." (Googl Prager U, Are Electric Cars Really Green?)

"While electric-car owners may cruise around feeling virtuous, the reality is that the electric car cuts almost no CO2...and, surprisingly, generates more air pollution than traditional gasoline cars."

Hvad angår Vejdirektoratets 40 km/t drejer det sig ikke om sikkerhed, men om en pengemaskine.

Hvis de vil lave en forsøgsordning med at sænke farten i 15 kommuner, hvorfor ikke lave på samme tid en forsøgsordning i 15 kommuner hvor de øger farten til 55 eller 60 km/t? Forestiller det ikke forskning og (derfor) videnskab?

Hvis man er overbevist om, at det at sænke farten betyder færre uheld, hvorfor ikke sænke den til 20 km/t? Eller 15 km/t?

Måske burde vi ikke være så ivrige efter at tvivle på vore bedsteforældres hensigt, da de bestemte en begrænsning på 50 km/t?

Desværre svarer mere indblanding aldrig til borgernes fordel, men altid til mere straf (flere bøder).

"Desto flere love og restriktioner der er, desto fattigere bliver folket," skrev Lao Tsu for 2.500 år siden. "Desto flere regler og forskrifter, desto flere fredløse og tyve i samfundet."

Rejser du til udlandet i år?
 

KONTAKT OS