25. januar 2020
Rektor Anette Hestbæk Jørgensen på Aurehøj i Gentofte vil fremme grønne tankegange i både det indre og ydre liv.
Rektor Anette Hestbæk Jørgensen på Aurehøj i Gentofte vil fremme grønne tankegange i både det indre og ydre liv.
Foto: Gry Brøndum
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Aurehøjs rektor: Vi slider på de menneskelige ressourcer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aurehøjs rektor: Vi slider på de menneskelige ressourcer

"Vi kræver for meget af de unge," siger Aurehøjs rektor Anette Hestbæk Jørgensen, der som leder tror på ro, nærvær og fordybelse som vejen til bæredygtig ledelse og læring

Villabyerne - 13. januar 2020 kl. 15:31
Af Gry Brøndum
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

PORTRÆT "Det er ikke kun Jorden, der er udpint," mener rektor Anette Hestbæk Jørgensen: "Der er også grænser for de menneskelige ressourcer, og lige nu slider vi for meget på dem."

Villabyerne mødes med Aurehøj Gymnasiums rektor lige omkring årsskiftet for at tegne et portræt af hende som leder.

Vi har det seneste halve år talt med en række kvindelige ledere, der bor eller arbejder i Gentofte, fordi kvinder på ledelsesposter fortsat udgør et mindretal i Danmark.

Vi er interesseret i hendes ledelsesværdier og de valg, hun har truffet, der har ført hende til sin nuværende position.

arrow Læs også: Veteraner skaber festival: Musikken skal spille for dem, der sætter livet på spil
Vi skal øve os i at skabe ro

Og for Anette Hestbæk Jørgensen er 2020-planen klar: Vi skal have mere fokus på at skabe ro via prioriteringer:

"I dag udvider vi hele tiden pensum og krav til de unge og til os selv. Når vi for eksempel her på gymnasiet skal skære, er det typisk i lønninger: Så skal færre lærere løse flere opgaver, og resultatet bliver et stort pres,” siger Anette Hestbæk Jørgensen, der som rektor prøver at tage ansvar for at modvirke det:

"Jeg prøver helt konkret at fjerne noget fra kalenderne. Jeg involverer for eksempel færre lærere til forældremøder. For vi skal lære at prioritere: Vi skal alle – lærere som elever - være på, men vi skal også have ro. Ro til at kunne lære og fordybe os."

Generation med strøm på

For Anette Hestbæk Jørgensen er der ingen tvivl om, at fremtiden byder på en genlæring af fordybelsen:

"Vi har en ny generation med strøm på, forstået på den måde, at de hele tiden har været på skærme. Vi følger med i hvad andre gør og tænker på sociale medier - det giver et pres på særligt de unge, der forsøger at leve op til de "perfekte billeder", vi deler med hinanden. Vi sender også oftere en mail i stedet for at tage kontakt personligt. Men hvis vi snakker sammen i virkeligheden, undgår vi mange misforståelser. Så jeg tror, vi fremover vil gå efter at være mere offline og på den måde få mere balance i samfundet," siger Anette Hestbæk Jørgensen og uddyber:

"Jeg mener, at vi faktisk når meget mere og lærer mere, hvis vi gør én ting ad gangen. Der skal ind imellem være en pause fra de hurtige swipes på telefonen. Det er også derfor vi - på efterspørgsel fra både elever og lærere - på Aurehøj går i gang med at arbejde med læsefordybelse."

FAKTA
Om Anette Hestbæk Jørgensen
  • Født i 1970 og voksede op på en gård i Silkeborg
  • Uddannet cand. mag. i engelsk og samfundsfag
  • Tidligere: Rektor for VUF, Voksen Uddannelsescenter Frederiksberg (knap 3 år), Vicerektor på Bagsværd Kostskole og gymnasium (3 år), Viceinstitutchef på Professionshøjskolen Metropol (9 år)
  • Gift med erhvervsjurist Rasmus og mor til en søn på 18 og en datter på 21 år
Afstand til fastlandet

Når Aurehøjs rektor selv skal væk fra den travle hverdag, finder hun sin ro på Orø, hvor hun har købt sommerhus med sin mand:

"Mine voksne børn er sure på mig, fordi jeg ikke tager telefonen, når jeg er der. Men det er vigtigt ikke hele tiden at være på. Så går jeg i haven og graver," siger hun med et smil.

Selvom Anette Hestbæk Jørgensen bor i Nordhavn, kommer hun faktisk fra et sted, hvor der ligesom på Orø, var masser af frisk luft.

Anette voksede nemlig op på en gård ved Silkeborg. Med to små brødre og forældre, der nok var aktive i menighedsråd og kommunalbestyrelse, men som ikke havde nogen længere uddannelse.

Her drømte hun hele sin barndom om at komme ind til byen. For der var mørkt ude på landet om aftenen, og man skulle hentes hele tiden.

Alle yder en indsats

Med opvæksten på en gård fik Anette dog en fornemmelse for et arbejdsomt liv året rundt og i tæt samspil med naturen:

"På en gård yder alle en indsats. Arbejde og fritid smelter sammen. Men der var også altid nogen hjemme, når jeg kom hjem," fortæller hun. For eksempel Anettes mor med hjemmebagte boller og solidt nærvær.

Den lille Anette oplevede sin mor som en kvinde, der var god til relationer og hendes far som en mand, der stillede krav til folk og gav dem ansvar, som de kunne vokse ved. For eksempel, når der kom unge fyre fra produktionsskolen i uddannelsesforløb på gården.

Det er værdier, hun har taget med sig i de lederopgaver, der siden skulle vise sig at blive hendes levevej.

For mens brødrene i barndommen var dem, der tog sig mest af de store køer, var Anette dybere optaget af mere kreative opgaver: Hun tegnede og lavede keramik, hun tog på Askov Højskole og dyrkede litteratur og filosofi og drømte om at blive arkitekt, men den store arbejdsløshed i faget fik hende på andre tanker.

TEMA
Tidligere portrætter i Villabyernes serie om kvinder i ledelse:
  • Birgitte Hagemann Snabe, ingeniør og bestyrelseskvinde.
  • Christine Buhl Andersen, formand for Ny Carlsberg Fondet.
  • Fatima Gustafsson, butikschef i IKEA i Gentofte.
  • Katarina Ammitzbøll (K), fhv. FN-chef, MF og medlem af kommunalbestyrelsen i Gentofte.
Organisk kultur

Da Anette var 20 år, rejste hun til USA og uddannede sig siden på Københavns Universitet i samfundsfag og engelsk:

"Jeg er nysgerrig på mennesker og kultur. I USA rejste jeg med Amtrack rundt i staterne alene. Jeg kunne godt lide mangfoldigheden, men jeg savnede også virkelig mere dybde og nærvær i samværet med andre," fortæller hun om rejsen, der gav hende en oplevelse af en "man-maid culture" med enorme kontraster mellem de høje skyskrabere i New York og Grand Canyons dybe kløfter.

Tillidsbaseret ledelse

"Jeg er ikke optaget af magt for min egen skyld. Men for at skabe en anerkendende organisation. Hvordan skaber man tillid til sine medarbejdere? Det gør man ved at oparbejde tillid gensidigt over længere tid," fortæller hun om passionen for selv at bygge en kultur op:

"Som leder vil jeg gerne sætte min egen kultur. Det var også derfor, at jeg som viceinstitutchef på Professionshøjskolen Metropol blev rastløs og måtte flytte mig. For i min opgave der modtog jeg opgaver oppefra og ledede nedad, og det motiverede mig ikke særligt meget, for jeg kan godt lide at sætte mit eget præg på organisationen," fortæller Anette Hestbæk Jørgensen, der helt afgjort mener, at hendes køn har haft indflydelse på karrieren:

Glasloftet

"Jeg har ikke troet, at jeg var dårligere end mænd til mit arbejde, men jeg har oplevet, at der skal mere til at få indflydelse for mig som kvinde. Jeg har oplevet at blive talt ned til," siger hun.

På Metropol oplevelse hun i den grad et glasloft, der gjorde det nødvendigt for hende at skifte job for at komme videre med lederambitionerne, og generelt set er Anette Hestbæk Jørgensen ikke i tvivl om, at vi i Danmark har brug for kvoter, hvis vi skal have flere kvinder i bestyrelser med de værdier, der følger med:

"Mange mænd ser andre mænd for sig på lederposter. De ser mænd som mennesker med en naturlig autoritet, som kvinder skal kæmpe mere for at opnå," forklarer hun:

"Når man ser stillingsbetegnelser, så er de ofte med fokus på "hårde værdier" frem for de mere bløde, sociale og relationelle kompetencer," siger Anette Hestbæk Jørgensen, der derfor i sin lederrolle på VUC i Frederiksberg arbejdede på, at organisationen fik tænkt køn ind i rekruttering til bestyrelsen.

Stærke piger

Anette Hestbæk Jørgensen har da også ligestilling med sig i sin rolle som rektor på Aurehøj Gymnasium:

"Jeg oplever meget stærke piger på mit gymnasium, og det er godt, for det er meget vigtigt som kvinde at lære at stole på sig selv. Og det er stadig vigtigt for kvinder, at de er oplyst og har mulighed for at lære at klare sig selv."

Selv har Anette Hestbæk Jørgensen haft en solid selvsikkerhed med sig, der gør, at hun meget sjældent tvivler på sine egne beslutninger, og så har hun - måske i kraft af opvæksten - aldrig været bange for at tage ansvar på sig.

Ansvar førte til lederjob

"Jeg blev leder som 34-årig, hvor jeg arbejdede på Frederiksberg Seminarium. Forud for lederjobbet var jeg AC-medarbejder på et pædagogseminarium i Vanløse, men souschefen gav mig en masse opgaver og et stort ansvar, som jeg tog på mig. Det viste sig så, at jeg var god til at balancere forskellige hensyn og løse konflikter ved at lytte til folk."

"Det, der har flyttet mig meget som leder, er, at jeg påtager mig ansvar, og så bryder jeg store opgaver ned i mindre bidder, så det bliver overskueligt, og så udfører jeg bid for bid," siger Anette Hestbæk Jørgensen.

Kreativ rektor

Oprindeligt havde Anette Hestbæk Jørgensen ingen tanker om, at hun skulle være leder i sit arbejdsliv. Men de skabende kræfter og interessen for "kultur" har senest ført hende til posten som rektor på Aurehøj, som hun elsker:

"Gymnasiet er et dejligt sted, for jeg kan se eleverne udvikle sig henover tre meget vigtige år i deres liv. Der er så meget liv et sted som her, med et årshjul af begivenheder og aktiviteter som gentager sig," siger hun med stor entusiasme.

Grønt klasseværelse

Aurehøjs rummelige sociale og kreative profil passer også godt med Anette Hestbæk Jørgensens egne musiske interesser: Hun synger i kor og tegner stadig, når hun kan komme til det.

Og så er hun i fuld gang med at sætte sit præg på gymnasiet med grønne og bæredygtige visioner:

"Vi har lige lavet et grønt klasseværelse, hvor jeg har plantet stiklinger, der nu skal gro. Til foråret går vi i gang med at plante køkkenhaver på Aurehøj, som eleverne skal passe. Det er en langsigtet indsats, hvor vi skal lære at tage ansvar for naturen hele tiden i vores liv og dagligdag og have forståelse for, hvor råvarerne kommer fra."


KONTAKT OS