23. oktober 2020
Broche af Kay Bojesen, ca. 1915, sølv, rav og granater. Foto: Martin Adam
Broche af Kay Bojesen, ca. 1915, sølv, rav og granater. Foto: Martin Adam
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Anmeldelse: Moderne dansk sølv til den helt store guldmedalje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Anmeldelse: Moderne dansk sølv til den helt store guldmedalje

Villabyernes anmelder giver fem stjerner til ny udstilling på Øregaard Museum

Villabyerne - 14. februar 2020 kl. 06:07
Af Adam Grandjean, anmelder

Sølvsamlermanien har ramt flere danskere. Hrs. H.H. Bruun havde en fin samling af ældre dansk sølv.

Politikens mangeårige chefredaktør Bo Bramsen ligeså, selvom han solgte sin samling, da han fandt den komplet.

arrow Læs også: Kulturkalenderen: Nørd Jane Austen og løb som en pige

Dette gælder dog ikke det tyske, ganske nulevende ægtepar, Marion og Jörg Schwandt. I over 45 år har disse to sølv-aficionados fra Berlin med stor konsekvens indkøbt danske sølvsmykker fra det 20. århundrede. Det er en del af deres pragtsamling som nu vises på 1. sal på Øregaard Museum.

Sølv på en ny måde

I slutningen af 18-tallets Europa blev de håndværksmæssigt og materialemæssigt stadig ringere sølvarbejder - tepotter, temaskiner, lysestager, tedåser, kaffekander, osv. under påvirkning fra bl.a. Japan skubbet i en ny mere æstetisk og naturalistisk stilretning med fokus på tilvirkning af smykker til et bredere publikum - fremdeles i Danmark, hvor stilen fik betegnelsen Skønvirke.

Den var påvirket af Arts and Crafts bevægelsen i England/Skotland (William Morris, Mackintosh), Jugendstil i Østrig (Josef Hoffmann) og Art Deco/Art Nouveau i Frankrig (Rène Lalique).

Ballin, Jensen og Bindesbøll

I modsætning til udlandets kostbare art nouveau smykker i guld og ædle stene, ønskede den danske sølvsmed og maler Mogens Ballin (1871-1914) med værksted i Hellerup, senere København, at skabe prisbillige smykker til almindelige borgere.

Han arbejdede både i det billige kobber og i sølv med enkle smykkesten i naturalistisk stil. Hans elev gennem et par år, Georg Jensen (1866-1935), tog ciselørhammeren op og begyndte at tegne og fremstille sølvarbejder, der har dannet skole og givet inspiration til generationer af kunsthåndværkere.

Den tredje pioner i perioden 1900-ca.1925 var den danske multikunstner Thorvald Bindesbøll (1846-1908). Kraftfuldt arbejdede han med naturens organiske former i sine sølvarbejder, i sine keramiske fade, osv. Mon ikke Axel Salto har nævnt ham i sin aftenbøn?

Overskuelighed

Udstillingens overflødighedshorn af smykker, 180 stk. fordelt på 48 danske smykkekunstnere, er overskueligt opdelt i tidsperioder og temaer (hvoraf nogle måske ikke helt giver mening for anmelderen). Fra 1930'erne vises Arne Malinowskis (1899-1976) stiliserede dyremotiver inspireret af fransk art deco.

Karl Gustav Hansen (1914-2002), hvis fader Hans havde en sølvvarefabrik, brillerer med funktionalistiske arbejder. Efterkrigstiden er repræsenteret ved abstrakte værker af Henning Koppel (1918-1981), og mere skulpturelle sølvarbejder skyldes bl.a. Nanna Ditzel (1932-2005) og Jørgen Ditzel (1921-1961).

Udstillingen er overdådig, men der er god plads mellem værkerne i montrerne. Smykkerne kan stråle (undtagen de bevidst matte) i deres egen ret.

Glem ikke stueetagen

Udstillingens hovedvægt er naturligvis "Simply Danish".

Ikke desto mindre vises i stueetagen smukke sølvarbejder fra museets egen samling af ældre sølv: Andreas Holm (1735-1812) er fint kontrasteret med lån fra yngre smykkekunstnere som f.eks. Gustav Garsparskis (f. 1966) lueforgyldte organiske sølvringe, og Marie Rimmens (f. 1989) nyfortolkning af ravsmykket som ørestikker fra 2017.

Men også hendes lidt ældre kolleger, Allan Scharff og Claus Bjerring dukker op i montrerne.

Kik op

Glem ikke at løfte hovedet fra montrerne og nyd de dejlige malerier.

Der er Hermann Ernst Freunds fine skitse af pigen i den røde kjole, der spinder livets tråd, to værker af L.A. Ring og morsomme københavnermotiver i sne af Poul Fischer.

Desuden klassiske modernister som Olaf Rude, Jens Søndergaard, Jais Nielsen og Axel Salto. Kort fortalt. Puds brillerne og lad sølvet skinne.

Udstillingens sidste dag er 21. juni 2020. Åben Onsdag-fredag 13.00-16.00. Lørdag-søndag 12.00-16.00. Lukket mandag-tirsdag.

Skal der være en forældelsesfrist for, hvor langt tilbage man kan rejse anklage om en krænkelse?
 

KONTAKT OS