26. juni 2019
Supercykelstierne kan rykke folk fra bil til cykel, viser nye tal.
gallery icon

Se billedserie

Supercykelstierne kan rykke folk fra bil til cykel, viser nye tal.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Supercykelstier får flere op på cyklen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Supercykelstier får flere op på cyklen
Vestegnen - 25. maj 2019 kl. 11:14
Af Peter Erlitz
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Flere hopper på cyklen i stedet for at stige ind i bilen, når de har udsigt til at kunne cykle på en supercykelsti til og fra arbejde, studie eller andet.

arrow Læs også: Elcyklen giver ekstra fart på supercykelstien

Det viser nye tal fra sekretariatet for supercykelstier.

Vestegnen har i øjeblikket to supercykelstier - den ene er Albertslund-ruten og den anden er Ishøj-ruten. Begge steder er antallet af cyklister steget, viser tallene. Samtidig viser tallene, at en pæn andel af de nye cyklister tidligere kørte i bil.

På Vestegnen er der, ud over de nuværende to, flere supercykelstier på vej.

Landets første supercykelsti var Albertslund-ruten, der blev åbnet i 2012 og går ind mod hovedstaden via Albertslund, Glostrup og Rødovre. Senere er også Ishøj-ruten blevet åbnet i august 2016 - den går fra Ishøj og igennem Vallensbæk, Brøndby og Hvidovre mod hovedstaden .

De nye tal viser, at der på Albertslund-ruten er en stigning i antallet af cyklister på 14 procent, og at de i gennemsnit cykler 7,5 kilometer hver vej. 10 procent af de nye cyklister kørte tidligere i bil.

På den relativ nye Ishøj-rute er der sket en stigning i antallet af cyklister med 2 procent, og de cykler i gennemsnit 14,4 kilometer hver vej. 25 procent af de nye cyklister kørte tidligere i bil.

Hele idéen med supercykelstierne er at kræse for cyklisterne. Jævn asfalt, fodhvilere i udvalgte kryds, og større tryghed ved sideveje og busstoppesteder, er nogle af elementerne. Desuden lægger supercykelstierne op til at kunne køre længere cykelture med jævn hastighed, uden for mange afbrydelser og kryds - og af samme årsag karakteriseres supercykelstierne også som »cyklisternes motorveje«.

Tallene viser, at supercykelstierne kan rykke folk fra biler til cykel - og det er positivt for trængslen på vejene. Samtidig øger det sundhed og velvære - det er alt andet lige sundere at tage turen på cykel, frem for at sidde i en bilkø.

Flere nye supercykelstier er på vej til Vestegnen.

Det gælder blandt andet den 8,9 kilometer lange Avedøre-rute. Den er en slags forgrening fra Ishøj-ruten, og skal løbe gennem grønne områder langs Amagermotorvejen og til Amager og København. Denne rute vil forbinde en række erhvervs- og boligområder. Avedøre-ruten forventes færdig i 2020.

Også Roskilde-ruten er på tegnebrættet. Ruten skal sikre en sammenhængende cykelforbindelse mellem Roskilde og København - og kommuner, byer og erhvervs- og boligområder på strækningen gennem Vestegnen. Ruten kommer til at forløbe parallelt med Roskildevej gennem Rødovre, Brøndby, Glostrup, Albertslund og Høje-Taastrup.

Roskilderuten krydser flere andre supercykelstier, og forløber tæt på større virksomheder såsom Rockwool, DSV, Nordea, IBM, Glostrup Hospital, Zoologisk Have og Carlsberg. Derudover løber ruten forbi regionaltog, s-tog, metro og den fremtidige letbane, med mulighed for kombinationsrejser.

Det er planen, at denne rute vil blive anlagt inden 2021.

Supercykelstier på Vestegnen
  • Landets første supercykelsti blev indviet i april 2012. Det er Albertslund-ruten, der starter i Albertslund, går gennem Glostrup og Rødovre, og fortsætter ind til hovedstaden.
  • Ishøj-ruten blev åbnet i august 2016, og går gennem Ishøj, Vallensbæk, Brøndby og Hvidovre og ind til hovedstaden langs Gammel Køge Landevej.
  • Målet er, at borgerne lader bilen stå og i stedet cykler - både over korte og længere afstande.
  • Supercykelstierne skal sikre de bedst mulige vilkår for cyklisterne. Supercykelstierne skal give pendlercyklisterne den hurtigst mulige vej mellem bolig, arbejde eller studier. Supercykelstierne skal være så direkte og med så få forhindringer og stop som muligt og med plads til at holde sit eget tempo uden at blive forsinket. Supercykelstierne skal gøre cykelturen til og fra arbejde eller studiet til en behagelig oplevelse for cykelpendlerne. De skal have jævn belægning, høj grad af vedligehold, tilbyde ekstra service og give mulighed for gode cykeloplevelser.
  • En lang række kommuner i regionen samarbejder om at få skabt supercykelstier. Med i samarbejdet er blandt andre Albertslund, Brøndby, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Rødovre og Vallensbæk.
  • Foruden kommunerne betaler også staten til projektet. Desuden bidrager Region Hovedstaden til projektets fællesomkostninger.
arrow Hvad er en supercykelsti?
15. marts 2019 kl. 11:40 Opdateret: kl. 11:40
arrow Supercykelstier gør flere til cyklister
15. marts 2019 kl. 09:56 Opdateret: kl. 10:13