21. november 2017
Petter Madsen Kirkegaard fra Ishøj har det langt bedre, efter han er startet på tømreruddannelsen. Foto: Kenn Thomsen
gallery icon

Se billedserie

Petter Madsen Kirkegaard fra Ishøj har det langt bedre, efter han er startet på tømreruddannelsen. Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Her bliver jeg ikke teori-træt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Her bliver jeg ikke teori-træt
Vestegnen - 07. november 2017 kl. 08:10
Af Peter Erlitz
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Efter at have droppet ud af universitet to gange, er 20-årige Petter Madsen Kirkegaard fra Ishøj startet på tømreruddannelsen. Han har en ADHD-diagnose, og har fået det langt bedre på grund af kombinationen af teori og praktisk arbejde.

Han er ikke helt overbevist om, at han skal være tømrer, for interessen for politik og en samfundsvidenskabelig universitetsuddannelse er der stadig hos den 20-årige Petter Madsen Kirkegaard fra Ishøj. Omvendt har han det langt bedre efter at have startet på tømreruddannelsen, end da han gik på universitet.

»Mit humør er bedre, og jeg har meget nemmere ved at tage mig sammen og få gjort tingene - både på og uden for skolen. Jeg er da stadig træt efter en skoledag, men jeg er også gladere,« lyder det fra Petter.

»Jeg er sikker på, at det er kombinationen af teori og praksis, der er forskellen. Vores lærer sørger for, at der er en blanding i løbet af skoledagen, så jeg når ikke at blive teori-træt,« tilføjer han.

Er ikke skoletræt mere

Petter Madsen Kirkegaard startede efter sommerferien på tømreruddannelsen på Next i Ishøj.

Han ville simpelthen prøve noget andet, efter han to gange var droppet ud af sine studier i samfundsfag på universitet. Han var træt næsten hele tiden, kæmpede for at komme i gang om morgenen, kæmpede for at få gjort tingene. De mange timer på universitet eller hjemme gjorde ham skoletræt, også selv om han prøvede at få mentalt overskud med træning og bevægelse.

Den ADHD-diagnose, som Petter har haft siden 3.-4. klasse, var en betydelig årsag.

»Jeg havde det bare ikke godt med at sidde stille så mange timer, og til sidst kunne jeg ikke rigtig overskue det. Også fordi man aldrig rigtig blev færdig - der var hele tiden noget, man skulle læse eller hele tiden noget, man kunne forbedre i en opgave. Det var som om jeg aldrig havde fri,« forklarer Petter.

»Her på tømreruddannelsen er det helt anderledes. Når vi er færdige med skoledagen, så har vi fri. Hvis vi kommer bagud, så må vi arbejde hårdere og fx droppe en pause, men vi har altid fri, når vi har fri. Det har virkelig været rart for mig,« fortæller Petter, der også nu har meget nemmere ved at holde fokus og koncentration gennem en hel skoledag.

Han har samtidig fundet ud af, at han godt kan lide det praktiske arbejde.

»Tidligere var jeg bare en, der konsekvent sagde nej til fysiske og praktiske opgaver. Sådan er det ikke mere. Jeg har fundet ud af, at jeg godt kan lide at save, hamre og gøre andre praktiske ting. Nu gør jeg bare tingene uden at tænke over det - det er dejligt. Og så er det alle tiders, at man også bliver fysisk udfordret i løbet af skoledagen, man får brugt sig selv på en anden måde end hvis det bare er teori,« siger Petter.

Godt sammenhold

Petter Madsen Kirkegaard er med på det første hold tømrerelever på Next i Ishøj.

Next - Uddannelse København har styrket erhvervsuddannelserne i Ishøj ganske markant, og i sommer gik de første tømrerelever i gang med uddannelsen i et splinternyt værksted på Vejlebrovej 45 i Ishøj..

Her bliver der savet, hamret, skruet og alt mulig andet, som hører tømrerfaget til. Efter i starten at have arbejdet på nogle frie projekter, er eleverne i øjeblikket i gang med blandt andet vægge og spær, hvor alle regler i bygningsreglementet skal overholdes. Der er mange nye ting at lære - både teoretisk og fysisk, når vægge og spær skal dimensioneres, placeres og bygges rigtigt op.

»Det er et rigtig godt hold, og de har et godt sammenhold,« fortæller faglærer Poul Laustsen.

Petter Madsen Kirkegaard skal, lige som de øvrige tømrerelever, ud i praktik i slutningen af januar.

Lige nu overvejer han mulighederne.

»Jeg kunne egentlig godt tænke mig en praktikperiode i udlandet, det er der mulighed for. Det kunne være Sverige, Norge eller England. Nu må vi se, ellers må jeg i gang med at søge en praktikplads her i området,« lyder det fra den unge tømrerelev fra Ishøj.

Mere bevægelse og mere praktik

Petter Madsen Kirkegaard har på grund af ADHD-diagnosen haft udfordringer både i skolen og gymnasiet. Lige som så mange andre, særligt drenge, der har svært ved at sidde stille og bruge rigtig mange timer på teori.

»Stod det til mig, så fik man meget mere bevægelse ind i skolerne. Og stod det til mig, så skulle man også have flere praktiske fag på skolerne - det kunne være sløjd. Hvorfor kombinerer man ikke i højere grad matematik og sløjd? Det tror jeg mange elever ville blive motiveret af. Det kunne måske også få flere til at se i retning af en erhvervsuddannelse,« lyder opfordringen fra Petter Madsen Kirkegaard.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk