28. juli 2021
Byggeleder Cihad Dönmez fra Hovedstadens Letbane på fundamentet til letbanens første station.
gallery icon

Se billedserie

Byggeleder Cihad Dönmez fra Hovedstadens Letbane på fundamentet til letbanens første station.
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fundamentet på plads: Første station på letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fundamentet på plads: Første station på letbanen
Vestegnen - 07. februar 2021 kl. 18:11
Af Peter Erlitz

Der bliver 29 stationer, hvor passagererne kan stå af og på den kommende letbane mellem Ishøj og Lundtofte.

Den første station, der bygges, er Glostrup Ejby, som er placeret ved Nordre Ringvej omkring Ejbydalsvej.

- Siden efteråret har vi udført bundsikring, sørget for afvanding, støbt fundamenter til perronerne og har forberedt installationer, forklarer byggepladsleder Cihad Dönmez fra Hovedstadens Letbane.

Selv om byggepladsen på en blæsende og våd vinterdag minder lidt om et månelandskab, så er det tydeligt at fornemme, hvordan det færdige resultat kommer til at se ud.

Stationen Glostrup Ejby vil få en perron i hver side, og letbanetogene holder så i midten.

- Vi har forberedt alle installationer. Her skal der være rejsekort-automater, her skal informationstavlerne stå, og her skal halvtag og ventefaciliteter placeres, siger byggepladsleder Cihad Dönmez og peger på de mange trækrør, der stikker op af betonen.

Artiklen fortsætter under billedet

Får erfaringer

Næste fase er, at selve perrondækket hejses på plads og lægges oven på fundamentet.

Efterfølgende skal letbanestationen forsynes med halvtag, bænke, lys, håndlister, infostander, passagerinformation og overgange mellem perron og terræn, trafikværn og alt det andet, som hører til en letbanestation.

Den ene af de to perroner vil være færdig senest i juni. Det bliver letbanens første station, og erfaringerne herfra vil kunne bruges ved byggeriet af de øvrige stationer.

At valget er faldet netop på Glostrup Ejby Station skyldes blandt andet, at der er god plads omkring stationen. Den ligger ved Nordre Ringvej på strækningen mellem Jyllingevej og Ejby Industrivej, og her kan der arbejdes, uden det skaber større gener for trafikken.

Artiklen fortsætter under boksen

Den gode plads gør det nemmere for de entreprenører, der skal arbejde sammen i området.

Det er muligt at hente erfaringer fra byggeprocessen, uden at »forstyrre« omgivelserne, og det er samtidig en fordel at bygge prototypen på et blivende sted, for at se den indarbejdet i området på et så tidligt stadie som muligt. Det gælder blandt andet i forhold til stier, krydsning af letbanen mm.

Hvis man som passager skal fra den ene side af letbanestationen til den anden, så sker det ikke via en tunnel eller bro. På nogle stationer - blandt andet Glostrup Ejby Station - vil der i hver ende af stationen være en krydsning hen over sporene for fodgængere og cyklister.

Der vil ved alle letbanens stationer være lysregulering, som en sikkerhed for fodgængere og cyklister. Det er kun ganske få steder - mellem stationerne - at der er mulighed for at krydse sporet/vejen for fodgængere og cyklister, uden der er signaler. Her vil man som altid skulle se sig for, inden man krydser vejen/sporet.

Stationer bliver næsten ens

Hver perron på Glostrup Ejby Station bliver knapt 40 meter lang og 2,45 meter bred. Selve perronen er knapt 35 meter lang og hertil kommer ramperne i hver ende. Ramperne snævrer ind, så de i bunden er godt to meter brede.

Letbanens stationer er som udgangspunkt ens og genkendelige, men stationerne bliver tilpasset lokalområdet. Nogle steder, som på Glostrup Ejby Station, er der sideperroner med skinnerne i midten, på andre stationer er perronerne samlet til en ø, som letbanetogene kører på hver sin side af.

Kigger man godt efter på billederne fra stationen Glostrup Ejby, vil man opdage at perronen hælder nedad i begge ender. Det er der en god forklaring på.

Artiklen fortsætter under billedet

Perronen er hævet over terræn, så der er nem adgang fra perronen og ind i letbanetoget. Rampen i enden af perronen skal lette adgangen til stationen for passagerer, som ikke kan benytte trapper, fx kørestolsbrugere, passagerer med barnevogne, og lignende.

Test med letbanetog

Det varer nogle år, før det er muligt at teste stationen med letbanetog. Hovedstadens Letbane fortæller, at Glostrup/Ejby Station vil blive testet med tog i 2024.

Her vil det første tog blive trukket ud på strækningen og testet på strækningen mellem Glostrup Station og kontrol- og vedligeholdelsescenteret, der ligger i Glostrup på hjørnet af Nordre Ringvej og Ballerup Boulevard.

I første omgang vil toget blive trukket af et køretøj på skinner. Efterfølgende vil toget køre selv med højere og højere hastigheder og til sidst med fuld last i form af sandsække, som det også kendes fra metroen. Dette simulerer vægten af passagerer.

Den egentlige prøvedrift, hvor man tester letbanen med personale og kører som normalt - dog uden passagerer - er planlagt til 2025.

De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?