19. maj 2019
Det nye støjautoværn bliver nu testet på blandt andet Vejlegårdsvej i Vallensbæk.
gallery icon

Se billedserie

Det nye støjautoværn bliver nu testet på blandt andet Vejlegårdsvej i Vallensbæk.
Foto: Nicky Persson
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: »Det har allerede hjulpet på trafikstøjen«

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

»Det har allerede hjulpet på trafikstøjen«
Vestegnen - 29. oktober 2017 kl. 18:37
Af Peter Erlitz
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det er ikke hverdagskost, at der holdes officiel indvielse af et autoværn - og at borgmester og lokale beboere strømmer til i stort antal.

arrow Læs også: Lovende resultater: Nyt støjautoværn virker

Det var dog scenariet forleden i krydset mellem Vejlegårdsvej og Tværbækvej i Vallensbæk.

Den enkle forklaring er, at det handler om trafikstøj - og at det fylder rigtig meget hos beboere og kommuner på Vestegnen.

En cirka 1500 meter lang strækning på Vejlegårdsvej i Vallensbæk, er nu blevet forsynet med en ny type støj-autoværn. Det sker som en test af, om denne nye type støjautoværn er i stand til at suge dækstøj fra bilerne til sig.

Allerede inden indvielsen er der kommet input fra beboerne i området. Om alt lige fra virkningen af det nye støjautoværn, og til udseende. Også oversigtsforholdene i krydset ved Tværbækvej er blevet diskuteret.

Flere beboere skar dog igennem:

»Vi kan mærke det virker. Det tager altså toppen af trafikstøjen,« lød det blandt andet fra en beboer.

Vallensbæks borgmester Henrik Rasmussen slog fast, at der er tale om et forsøgsprojekt, for at blive klogere.

»Det her skal ikke betragtes som et færdigt projekt. Derfor vil vi også lytte til jeres input, vi tager alle jeres input alvorligt. Og hvis autoværnet ikke virker, ikke har effekt på trafikstøjen, så må vi forholde os til det og eventuelt fjerne det igen. Så bliv endelig ved med at komme med input,« lød opfordringen til beboerne fra Vallensbæks borgmester.

Direktør Leon Samsø Pedersen fra virksomheden NAG1, der står bag det nye støjautoværn, slog fast, at tests i laboratorier har vist, at støjautoværnet virker, og han tilføjede, at de første tests ude i virkeligheden ser positive ud.

»Så vi ved det virker. Nu får vi testet det her, og så må vi se. Det er jo sådan, at hvis borgerne ikke oplever at det virker, jamen så virker det jo ikke,« sagde han.

NAG1 har udviklet det nye støjautoværn over de sidste fem år. Virksomheden har ændret et standardautoværn til en lav støjskærm, der kan dæmpe en del af den støj, der udsendes primært fra vej og dæk, inden den når naboerne. For at undgå, at støjen reflekteres tilbage til naboerne på den anden side af vejen, er autoværnet forsynet med støjabsorberende stenuldsplader. Fordelen ved at dæmpe støjen ved autoværnet er, at jo tættere på kilden støjen blokeres, jo mere effektiv er støjdæmpningen.

Det støjabsorberende autoværn indeholder en »støjfælde«, hvor perforeringen af autoværnsbjælken medvirker til at støjrefleksionen fra autoværnet minimeres. Ved at perforere bjælken 30 procent kan en stor del af trafikstøjen trænge igennem denne og blive absorberet i et fastmonteret støjpanel bagved og under autoværnsbjælken.

Støjautoværnet testes nu på Vejlegårdsvej i Vallensbæk, og på en cirka 500 meter lang strækning på Ishøj Stationsvej ved Landlyst Vænge i Ishøj.

Der vil blive udført støjmålinger fra de to teststrækninger i Ishøj og Vallensbæk kommuner både før og efter opsættelse af autoværnet, så effekten kan beregnes.

Strækningerne på Vejlegårdsvej og Ishøj Stationsvej er valgt, fordi støjautoværnet skal testes på en strækning med en tilladt kørehastighed mellem 60 og 80 kilometer i timen, hvor et længere stykke er uden sideveje og indkørsler, og hvor der kan foretages støjmålinger ved lave boliger med have.

Forsøget finansieres af Markedsmodningsfonden og projektgruppen i Silent City.

Silent City er et projekt i det grønne partnerskab Gate 21, der har base i Albertslund. Visionen er at opbygge et levende laboratorium, hvor kommuner, regioner, virksomheder og forskningsinstitutioner undersøger, tester og udvikler løsninger til at reducere støj fra trafikken, fremme livskvaliteten og sundheden for borgerne, og samtidig skabe vækst for danske virksomheder, som leverer støjløsninger. Og det unikke er, at løsningerne vil blive testet i 1:1-skala i et naturligt bymiljø.

Med i Silent City er kommunerne Hvidovre, Brøndby, Vallensbæk, Albertslund, Ishøj, Solrød og Køge.

arrow Nyt autoværn skal suge dækstøj
21. september 2017 kl. 07:28 Opdateret: kl. 07:28