3. august 2021
Den kommende Femern Bælt-forbindelse mellem Danmark og Tyskland ventes at lægge et øget pres på Øresundsbroen (billedet). Derfor vil svenske byer nu skabe alternative veje over Øresund (Arkivfoto).
Den kommende Femern Bælt-forbindelse mellem Danmark og Tyskland ventes at lægge et øget pres på Øresundsbroen (billedet). Derfor vil svenske byer nu skabe alternative veje over Øresund (Arkivfoto).
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sydsvenske byer drømmer om nye tunneler over Øresund

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sydsvenske byer drømmer om nye tunneler over Øresund

Rettelse: Vi har rettet, at et forslag fra Malmø indebærer en ny tunnel fra Malmø til København under Øresundsbroen, der skal flytte en del af biltrafikken ned under jorden og frigøre mere plads til tog på broen. Forslaget drejer sig i stedet om en ny metrotunnel.

Verden - 17. marts 2021 kl. 09:37
Af Ritzau

Tre sydsvenske kommuner vil torsdag præsentere hver deres forslag til nye forbindelser over Øresund mellem Danmark og Sverige.

Det sker på et møde i trafikudvalget i Sveriges parlament, Riksdagen.

Det er Helsingborg, Landskrona og Malmø, der vil fremlægge hver deres idé til, hvordan forbindelsen mellem Danmark og Sverige styrkes.

arrow Læs også: Præcisering vedr. nye forbindelser mellem Danmark og Sverige

Baggrunden for diskussionerne er en helt anden, ny forbindelse - nemlig Femern Bælt-forbindelsen mellem danske Lolland og den tyske ø Femern.

Den 18 kilometer lange tunnel skal efter planen stå klar i 2029, og den ventes at lægge et markant større pres på Øresundsbroen.

- Med Femern Bælt kommer der op til 100 procent flere godstog, siger Christian Alexandersson, som har ansvaret for Landskronas forslag.

Landskronas forslag har navnet Europaspåret og indebærer en 19 kilometer lang tunnel mellem Landskrona og København. Den skal både kunne håndtere fjern-, regional- og godstog samt biltrafik.

Det omfattende tunnelforslag fra Landskrona bliver dog mødt med skepsis lidt længere mod nord - hos de skånske naboer i Helsingborg.

- Det er virkelig dyrt, komplekst, og danskerne affejer det. Der er ikke opbakning til det. Det er den barske virkelighed, lyder det fra Peter Danielsson, der er borgmester i Helsingborg.

Helsingborg foreslår tunnelforbindelser til danske Helsingør på den anden side af sundet. En til biltrafik og en til passagertog.

HH-forbindelsen, som den kaldes, skal ifølge borgmesteren skabe vækst og flere job, når rejsetiden mellem de to byer mindskes.

- Derudover styrker HH-forbindelsen Sveriges kobling til resten af kontinentet. Vi får yderligere en forbindelse, som aflaster Øresundsbroen og giver et alternativ, hvis der sker noget på broen, siger Peter Danielsson.

Det tredje forslag kommer fra Malmø og indebærer en ny metrotunnel fra Malmø til København beregnet til pendlere og andre rejsende i den kollektive trafik. Den skal aflaste Øresundsbroen for en stor del af persontogstrafikken og frigøre mere plads til gods- og fjern tog på broen.

Kommunerne ventes at præsentere deres forslag torsdag klokken 10.

Vil du gerne arbejde mere hjemmefra?