20. august 2019
På billedet her bliver bovporten fra "Estonia" trukket op af vandet efter ulykken, der kostede 852 mennesker livet.
På billedet her bliver bovporten fra "Estonia" trukket op af vandet efter ulykken, der kostede 852 mennesker livet.
Foto: Jaakko Avikainen/Ritzau Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Pårørende og overlevende fra Estonia-ulykke taber retssag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pårørende og overlevende fra Estonia-ulykke taber retssag

En domstol i Paris har afvist pårørende og overlevendes krav om erstatning i sag om "Estonia"-ulykke fra 1994.

Verden - 19. juli 2019 kl. 16:10
Af Ritzau
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Mere end 1000 pårørende og overlevende fra "Estonia"-færgeulykken i 1994 har fredag tabt en retssag, hvor de ville stille skibsværftet, der byggede skibet, og selskabet, der sikkerhedsgodkendte det, til regnskab.

En domstol i Frankrigs hovedstad, Paris, har således afvist kravet om en erstatning på i alt 40,8 millioner euro - over 300 millioner kroner.

De pårørende og overlevende krævede erstatning fra sikkerhedsselskabet Bureau Veritas og det tyske skibsværft Meyer-Werft.

I alt 852 mennesker mistede livet i ulykken. Det er fortsat en af de værste ulykker til havs i europæisk historie. Det skriver nyhedsbureauet AP.

Skibet forliste i hårdt vejr mellem Tallinn og Stockholm. En dansker var blandt de omkomne. Den senere socialdemokratiske rådgiver Morten Bøje var blandt de 137, der overlevede.

I en udtalelse fra domstolen lyder det, at det ikke lykkedes for sagsøgerne at bevise, at der var en "grov eller bevidst fejl, der kunne tilskrives Bureau Veritas og/eller Meyer-Werft". Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Afgørelsen skuffer den tyske advokat Henning Witte. Han repræsenterer de pårørende til ofrene i ulykken.

- Cirkusset fortsætter. Det er fuldstændig skandaløst, hvordan man ignorerer hændelserne omkring "Estonia" og ikke mindst de pårørende, siger han til det svenske nyhedsbureau TT.

En international undersøgelse fastslog i 1997, at skibets bovport var gået op under sejladsen. Da det var høj sø, flød der vand ind på bildækket. Det gjorde skibet ustabilt i en grad, så det endte med at kæntre og synke.

Den 155 meter lange færge sank natten mellem 27. og 28. september 1994.