18. juni 2021
Foreløbigt har Vejdirektoratet sagt nej til at nedsætte hastighedsgrænsen blandt andet her på Holbækmotorvejen. Men det sidste ord er ikke sagt endnu, for Vallensbæk, Brøndby og Hvidovre har bedt direktoratet om at tage afslaget op til revision. Foto: Kenn Thomsen
Foreløbigt har Vejdirektoratet sagt nej til at nedsætte hastighedsgrænsen blandt andet her på Holbækmotorvejen. Men det sidste ord er ikke sagt endnu, for Vallensbæk, Brøndby og Hvidovre har bedt direktoratet om at tage afslaget op til revision. Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: 90 i stedet for 110: Kommuner giver ikke op

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

90 i stedet for 110: Kommuner giver ikke op
Vallensbæk - 24. februar 2019 kl. 12:31
Af Petter Becker-Jostes

Hastighedsgrænsen på Holbækmotorvejen, Køge Bugt Motorvejen og Amagermotorvejen i Vallensbæk, Brøndby og Hvidovre bliver ikke sat fra 110 til 90 kilometer i timen. Det har Vejdirektoratet besluttet, efter de tre kommuner for nylig søgte direktoratet om en sådan hastighedsnedsættelse. Men kommunerne har allerede svaret Vejdirektoratet og bedt om at tage afgørelsen op til overvejelse endnu en gang.

arrow Læs også: Vallensbæk får et støjværn

Intentionen var at mindske trafikstøjen fra motorvejene, i dette tilfælde med omkring 2 dB. Det er en smule mere end den mindste ændring i lydniveauet, som vi mennesker kan mærke, som er på 1 dB, mens en forøgelse på 10 dB opleves som en fordobling af lydniveauet. Og i modsætning til støjvolde, støjdæmpende asfalt og støjskærme ville det være en billig løsning, der oven i købet gavnede trafiksikkerheden, var kommunernes argumentation i ansøgningen, der kom i kølvandet på ny lovgivning, der gør det muligt at nedsætte hastighedsgrænsen på motorveje alene for at mindske støjen. Men den var Vejdirektoratet altså ikke med på.

I afslaget skriver direktoratet blandt andet, at det er en balancegang på den ene side at sikre fremkommeligheden på vejen og på den anden side at begrænse støjgenerne. Efter direktoratets vurdering vil nedsættelsen af hastighedsgrænsen kun medføre en hørbar forskel uden for myldretiderne.

- Det skyldes, at gennemsnitshastighederne i myldretiderne på motorvejene i de tre kommuner på grund af de store trafikstrømme generelt er væsentlig lavere end 110 km/h, typisk 80-90 km/h på Køge Bugt Motorvejen og 80-100 km/h på Holbækmotorvejen. På Amagermotorvejen er hastigheden helt ned til 50 km/h i morgenmyldretiden og 80-90 km/h i eftermiddagsmyldretiden. 35-50 % af trafikarbejdet på de berørte motorveje afvikles i myldretiderne, står der i Vejdirektoratets afslag.

Direktoratet er i øvrigt enig i kommunernes vurdering af, at en målt reduktion af gennemsnitshastigheden fra 110 til 90 kilometer i timen som udgangspunkt vil give en reduktion på 2 dB - hvis folk da overhovedet vil overholde hastighedsgrænsen uden for myldretiderne, hvilket ifølge direktoratet er tvivlsomt, hvis der ikke bliver sat ind med et "betydeligt kontroltryk i form af fartovervågning," som Vejdirektoratet formulerer det. Med andre ord: Medmindre politiet meget ofte stiller ATK-bilen i vejkanten, vil støjen alligevel være den samme.

Savner innovation
Til slut bliver der i afslaget henvist til, at de samfundsøkonomiske omkostninger i form af øget rejsetid kan forventes at være "væsentligt højere end de gevinster, der ville kunne realiseres på støj og ulykker." Og lige netop den udlægning giver Vallensbæks borgmester Henrik Rasmussen (K) ikke meget for:

- Det er problematisk at begrunde det med samfundsøkonomien, for man skal ikke kun kigge på hastigheden, men også på de mennesker, der bor omkring, siger Henrik Rasmussen, som ikke er overrasket over afslaget, fordi viljen til innovation er "fuldstændig ikke-eksisterende" i styrelser og direktorater, som han udtrykker det.

Selvom en hastighedsnedsættelse til 90 kilometer i timen kun vil give en reduktion på omkring 2 dB, er det stadig bedre end ingenting - og så er det en billig løsning, mener borgmesteren.

- Den rigtige løsning er at lave støjafskærmning og Ring 5. Vi kan finde på masser af rigtige løsninger, men de koster spidsen af en jetjager. Vi siger ikke bare, at vi kun vil have én løsning, men vil gerne være med til at finde billige løsninger, bare man gør noget.

Giver ikke op
Det var tirsdag i sidste uge, at Vejdirektoratet sendte afslaget, men blot tre dage senere sendte de tre kommuner en opfordring til direktoratet om at tage afgørelsen op til overvejelse igen. Ligesom Henrik Rasmussen påpeger ovenfor, er kommunerne ikke enige i direktoratets vurdering om, at den tabte tid på vejene er vigtigere end borgernes sundhed, og påpeger, at direktoratet ikke tager højde for de nyeste forskningsresultater for den sundhedsmæssige og samfundsøkonomiske effekt af trafikstøj.

I mailen bliver der heller ikke givet meget for, at en hastighedsgrænse på 90 kilometer i timen skal følges op med fartkontrol - for sådan er det også med 110 kilometer i timen. Og også uden for myldretiden vil en støjreduktion være relevant, fordi det både gør det mere behageligt at opholde sig i haven og giver en bedre nattesøvn, lyder det i brevet.

Til slut beder kommunerne også direktoratet om at oplyse, hvordan man skal tolke begrebet i den nye bekendtgørelse, der "i særlige tilfælde" gør det muligt med en lavere hastighedsgrænse alene for at nedbringe støjniveauet - for hvis ikke der for de tre kommuners vedkommende er tale om et særligt tilfælde, hvor i landet den nye bekendtgørelse så kan være relevant?

arrow Nu kommer Ring 5 Syd
13. marts 2019 kl. 10:23 Opdateret: kl. 10:23
arrow Debat: Havdruplisten siger nej til ring 5
25. februar 2019 kl. 10:41 Opdateret: kl. 15:17
arrow Lokale mobiliserer mod Ring 5
21. februar 2019 kl. 09:49 Opdateret: kl. 09:49
Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?