17. juli 2018
Min ledsager, Gunhild Hansen, og jeg satte bilen ved Bildsø Strand, tog rygsækken og begav os langs Storebæltskysten til Preben Kristiansens friluftsplads i Dalby Strand. Foto: Charlotte Koefoed
gallery icon

Se billedserie

facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon

Video og billeder: Langs Storebæltskysten til Prebens paradis
Ugebladet Vestsjælland - 01. juli 2018 kl. 17:43
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Min ledsager havde valgt en let solskjorte og et par gode travesko, samt højt humør, da vi satte bilen ved parkeringspladsen ved Bildsø Skov og begav os ud på en vandring langs kysten til Dalby, hvor Prebens fantastiske friluftsplads lokkede med bål, shelter og fuldmåne.

arrow Læs også: Prebens lille paradis

Det var en gemen tirsdag og vi skulle begge på arbejde om onsdagen, men mente sagtens vi kunne nå at gå de omkring 10 kilometer til Dalby om eftermiddagen og tilbage igen næste morgen, så jobbet kunne passes.

Det kunne vi skam også sagtens, men det havde nok været en stor fordel at tjekke om der var en sti, inden vi kækt satte kursen mod nord til Dalby i høj sol.

Turen til Dalby var smuk, bevares. Strand, marker, flotte skrænter med svaler, skarve, der tørrede vinger på en sten, masser af badebroer, hvorfra man kunne dyppe sit svedige legeme i bølgerne, flinke mennesker, der hilste på og spurgte om vi kom langvejsfra og duften af sommer i næsen.

Alt det tæller på plussiden med et stort plus.

På minussiden tæller stenene. Man kan sagtens gå langs stranden og på stenene, især hvis man ikke samtidig skal bære en rygsæk med udstyr til en overnatning inklusiv tranguiasættet, mad, sovepose og liggeunderlag.

Hårdt for knæene
Det er nemlig ualmindeligt hårdt for knæene, men eftersom min ledsager, livsveninden Gunhild fra Samsø, og jeg er nogle seje kvinder, ignorerede vi strabadserne og indlagde i stedet for pauser hist og pist, hvor vi også lige nåede at bade, grine og redde verden.

På vejen tilbage næste morgen, urimelig tidligt, havde vores vært for natten, Preben Kristiansen tippet os om Musholmleden, et stisystem som snor sig langs kysten, men oppe på toppen af skrænterne i stedet for nede på sten, tang og sand.

Det gjorde hjemturen til en hurtig affære. Faktisk halvrede det tiden og stien var fint afmærket. Tak Preben!

Sublim overnatning
Tilbage til tirsdag aften. Vi nåede frem til Prebens plads klokken otte og værten kom springende med lidt sukker til havregrøden om morgenen og et par chokolader. Han fortalte om pladsen, som han har stor succes med og forholdene er da også helt sublime.

Her er vand og en 10-liters dunk, man kan tage med over til skurvognen, hvor den har sin plads. Der er også et lillebitte skab til håndsæbe. Her står en lille grill, der er skraldespand, der er en røgovn til fisk, der er bålplads, der er to shelters, der er multtoilet, der er både indbydende og sjovt, fordi det er indrettet i bedste grisehandler Larsen-stil, og der er masser af plads til telte, hvis man er en stor flok.

Bålpladsen er så fin. Risten kan man sænke op og ned efter et sindrigt system, som Preben har fundet på og som er supernemt at betjene. Og så har han lavet en lillebror til bålet.

To sten med en plade over, lige ved siden af bålet på en bar plet, hvor man kan skovle nogle gløder over og grille eller stege mad.

Vi fik grønsager, kartofler og linser. Det smagte fantastisk. Og da vi havde vasket op, krøb vi i soveposerne og prøvede at lade som om fuldmånen ikke skinnede og kastede skygger på græsset. Og så sov vi. Med vinden susende i trætoppene, med myggene dansende omkring bålet og med meget trætte ben.