14. november 2018
Et herligt og helt gratis »hotel« på Nordkrogvej 26. Her sover man fint. Foto: Charlotte Koefoed
gallery icon

Se billedserie

facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon

Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Video: På jernbaneskinner i det grønne
Ugebladet Vestsjælland - 11. juni 2018 kl. 20:17
Af Charlotte Koefoed
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Jeg sendte en sms til Ole. En halv time senere lå svaret på min telefon: Du kommer bare, jeg har reserveret shelteret til dig. Brænde i skoven og vand ved drivhuset.

arrow Læs også: Sov i shelter på Camønoen

Det er fornem service, når man, som jeg, er ude og teste naturoplevelser med overnatning i shelters.

Turen skulle foregår fra fredag aften til lørdag formiddag, hvor jeg helst skulle ende så tæt på Svebølle som muligt og videre til familie-tamtam i Nakskov.

Derfor pakkede jeg min rygsæk fredag eftermiddag og begav mig ud på Værslevstien.

Den starter ved Østerled i Gørlev og første stop var Ole Kramers shelterplads på Nordkrogen 26 i Jerslev.

Man kan ikke fare vild

Værslev-stien er natur-light. Det er positivt ment, men stien er lige og man kan faktisk ikke fare vild.

Det kan jeg godt lide!

Solen skinnede, så jeg nød fugle, vindens susen i træerne, marker med korn og turen over Halleby-åen, under flere små broer og forbi nedlagte stationshuse.

Der er omkring otte kilometer fra Gørlev til Ole Kramer og Kirsten Baks shelterplads og den fandt jeg forholdsvist nemt, selv om man skal forlade Værslevstien og ned på Nordkrogsvej.

Et stort smil bredte sig, da jeg gik gennem lågen og ind på området, hvor shelteret ligger.

Solen skinnede ned i lysningen, bålpladsen var fin og shelteret superhyggeligt med græs på taget.

Inden længe var jeg i gang med tranquia og aftensmad og så kom Kirsten lige ned for at se, hvordan det gik med mig.

Det blev til en to timers lang snak om de umiddelbare glæder ved udeliv og den ro, der indfinder sig, når man pusler rundt udenfor og ikke har ret meget andet at tænke på, end at bygge bålet op og knække kviste til optænding.

Shelteret er otte år gammelt og anlagt med støtte fra Friluftsrådet, men i de første år kom der praktisk talt ikke nogen.

- Nu er der blevet meget mere opmærksomhed på shelterovernatning og der kommer flere og flere, så det er en god ide at booke en plads, sagde Kirsten.

Både hun og Ole er selv aktive friluftsmennesker og byggede shelteret for at give andre mulighed for at opleve naturen og overnatninger i det fri.

På området er der en lille sø med frøer, og i træerne er der ugler, nattergale og et leben uden lige.

Jeg har et godt sovehjerte, så klokken 23 lå jeg i soveposen og vågnede klokken 5.45 til sol og kvidren, bryggede en kop kaffe, efterlod pladsen uden spor efter overnatningen, og så gik jeg de sidste seks kilometer til Værslev.

Herfra kunne man fortsætte mod Kalundborg, men jeg skulle den anden vej og gik mod Svebølle, hvor jeg blev samlet op og nåede hjem til familiefest, en oplevelse rigere og mere mod på både at vandre og sove ude.

Gode tips:

I shelteret er der en lille kasse med tæpper og en lille kost, så man kan feje shelteret rent. Det er en super god ide!

Læg din mobiltelefon i soveposen, så holder batteriet længere.

Hvis ikke du kan sove for fuglefløjt og ugleskrig, så brug ørepropper.

Tag telt med og samle en flok mennesker. Stedet indbyder til fællesskab og lejrbål.

Ole og Kirstens shelter finder man både på hjemmesiden Ud i naturen og på shelter-appen, Shelter.