27. juli 2021
Henriette Wang giver gode råd til sørgende og deres pårørende. Privatfoto
Henriette Wang giver gode råd til sørgende og deres pårørende. Privatfoto
Foto: Inge Gottfredsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sorg er kærlighed, der ikke vil gå væk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Sorg er kærlighed, der ikke vil gå væk
Taastrup - 18. marts 2021 kl. 19:32
Af Pernille Rohde

Mange mennesker har hørt om de fem sorgfaser, man skal igennem, når man oplever en stor sorg som fx et dødsfald.

arrow Læs også: - Det eneste jeg fortryder er, at vi mødtes så sent

Faserne er benægtelse, vrede, forhandling, nedtrykthed og accept. Men faserne behøver ikke at forløbe i den rækkefølge, understreger psykoterapeut Henriette Wang, som har klinikken Livets Perspektiv.

- Man tror måske, at man skal gå igennem faserne slavisk, men det er meget forskelligt, hvordan man gennemlever et sorgforløb. Og ofte hopper man frem og tilbage mellem fx accept og vrede og det er der slet ikke noget forkert i, siger Henriette Wang.

Hun oplever, at det at smerte og sorg bliver håndteret forskelligt, ofte giver anledning til store problemer.

- Hvis et ægtepar har oplevet at miste deres barn, vil de ofte reagere helt forskelligt på sorgen. Og det kan være svært at forstå, at ens partner reagerer helt anderlefdes end en selv. Det fører ofte til, at man klandrer den anden for at sørge forkert og fører ofte til skilsmisse, fortæller Henriette Wang og tilføjer:

- Det er vigtigt at vide, at der ikke er forkerte eller rigtige måder at sørge på. Man reagerer på en sorg med det livssyn og den bagage man nu har i livet.

Kompliceret sorg
I nogle tilfælde bliver sorgen så stærk, at man taler om kompliceret sorg.

- Det kan blive så svært, at have mistet en man elsker, at man ender med at sidde helt fast. Man dyrker måske den afdøde og mister interessen for alt andet. Man kan ikke sove, får ikke spist og er opslugt af sorgen døgnet rundt. Og så bør man søge hjælp, for det kan være meget svært selv at kæmpe sig ud af. Det er vigtigt, at man finder en terapeut, som man ikke kender, og som kan se det udefra, siger Henriette Wang.

At rumme den sørgende
Hun har også nogle gode råd til de pårørende til sørgende mennesker.

- Det er især vigtigt at kunne rumme den, der er i sorg. Man skal lytte og være empatisk, kærlig og ærlig og prøve at sætte sig i den sørgendes sted. Det gør man ved at vise, at man forstår, hvor ulykkelig den sørgende er og møde vedkommende der. Mange vil reagere med at prøve at få den sørgende i bedre humør ved fx at sige 'nu skal du bare se at komme videre - og det skal nok gå'. Men sådanne reaktioner får bare den sørgende til at føle sig endnu mere ensom og ulykkelig, fordi det ikke bliver anerkendt, at vedkommende sørger, siger Henriette Wang.

Hun anbefaler også, at man som pårørende tager sig af praktiske opgaver.

- Man kan måske hjælpe med at handle, ringe til lægen eller lave mad. Det er almindelige gøremål, som det kan være svært at overskue, når man er midt i en sorg, forklarer psykoterapeuten.

Struktur hjælper
Hun anbefaler at man for at få det bedre, gradvist forsøger at få mere struktur på sin hverdag.

- Det er en god ide at stå op og gå i seng på samme tid hver dag. En gåtur på 20 minutter om dagen er også god. Man skal endelig ikke dyrke hård motion i sådan en situation, men frisk luft på en gåtur, er godt, siger Henriette Wang.

- Og så er det vigtigt at huske på, at sorg er kærlighed, der ikke vil gå væk. Man skal bevare den kærlighed, man havde til det menneske, man har mistet. For kærligheden vil altid bestå, slutter Henriette Wang.

arrow Få livsmodet tilbage i corona-tiden
19. februar 2021 kl. 19:48 Opdateret: kl. 10:15

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk

De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?