24. februar 2018
En visualisering af den nye bro, der skal forbinde det eksisterende Hedehusene med den nye bydel Nærheden. Illustration: COWI/Dissing + Weitling architecture
gallery icon

Se billedserie

En visualisering af den nye bro, der skal forbinde det eksisterende Hedehusene med den nye bydel Nærheden. Illustration: COWI/Dissing + Weitling architecture
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Se billederne: Sådan bliver broen til Nærheden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Se billederne: Sådan bliver broen til Nærheden
Taastrup - 10. februar 2018 kl. 08:18
Af Stina Felby Egerup
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

En ny bro til over 100 millioner kroner skal rage op i landskabet og fungere som et flot vartegn for Nærheden og hele Hedehusene.
Sådan lyder indstillingen i hvert fald fra et enigt Teknisk Udvalg i Høje-Taastrup, som har nikket ja til byggeriet af en såkaldt skråstagsbro i stedet for en billigere betonbro, skriver DAGBLADET Roskilde.

Broen, som skal gå over jernbanen og forbinde Nærheden med det eksisterende Hedehusene, skulle ellers efter planen først have været anlagt i 2020 og 2021, men nu bliver anlægget rykket et år frem til 2019 og 2020.

Man var oprindeligt bekymret for, om den store jordpude, som er udlagt til at bære broen i Nærheden, kunne nå at blive færdigkomprimeret inden 2021, så den kunne bære vejanlægget ved brofæstet.

Men det viser sig altså nu, at udbygningen af Nærheden går betydeligt hurtigere end først antaget, og at jordpuden er komprimeret tilstrækkeligt til at kunne bære en vej. Det vil derfor give god mening at anlægge broen allerede i 2019, vurderer administrationen.

Det skal nemlig tillige bemærkes, at BaneDanmark har planer om at gennemføre store broreparationsarbejder på Roskildebanen både i Høje-Taastrup Kommune og andre steder på strækningen i sommeren 2019, hvorfor togdriften må afbrydes i perioder alene af den grund. Det er derfor oplagt at koordinere brobyggeriet med disse planer, så det lokale brobyggeri i praksis ikke vil påvirke togdriften.

Foruden selve broanlægget er der behov for at etablere en vej med stier fra Hovedgaden. I alt er der afsat 60 millioner kroner i kommunens budgetter til infrastrukturarbejder.

Teknisk Udvalg har indstillet, at man anlægger en såkaldt skråstagsbro med en stor pylon. En sådan bro vil virke som et markant vartegn for byen, og så kan man overholde den anbefalede maksimale stigning på 4 procent af hensyn til borgere med handicap.

Pylonen vil tillige kunne forsynes med LED belysning og fremstå som et egentligt kunstværk både nat og dag.

En skråstagsbro er estimeret til kommunale omkostninger på 70,5 millioner kroner inkl. vejanlæg.

- Det er en dyrere bro, men vi tror også, at det bliver et flottere resultat og en bedre løsning for både Nærheden og det nuværende Hedehusene, siger Peter Faarbæk (S), gruppeformand for socialdemokraterne.

Nærheden P/S anbefaler også, at der anlægges en skråstagsbro.
Der var også forslag om en lidt billigere betonbro uden en pylon, men den ville have en stejlere hældning på 5 procent, ligesom etableringen af den ville være mere omfattende.

Et enigt Teknisk Udvalg bakker op om fremrykningen og valget af broen, men sagen skal nu behandles i både økonomiudvalget og byrådet, før den er endeligt godkendt.

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk