23. september 2018
Børnene i institutionen Lunden vande r blomster og planter .PR-foto
gallery icon

Se billedserie

Børnene i institutionen Lunden vande r blomster og planter .PR-foto
Foto: Foto: HTK (BSA)
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ny rapport: Børnene trives i daginstitutionerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny rapport: Børnene trives i daginstitutionerne
Taastrup - 13. juni 2018 kl. 17:19
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

En lille dreng og en lille pige vander ivrigt pralbønnerne i den store plantekasse i vindueskarmen i daginstitutionen Lunden. Imens taler pædagogisk leder Ane Mortensen med børnene om, at nogle af planterne er vokset store, og nogle er stadig små.

Lidt senere er de to børn udenfor sammen med en flok kammerater og en pædagog for at vande de små spirer i højbedene.

»Vil du vande jordbærplanterne? Og vil du vande gulerødderne? Vil du hente mere vand i vandkanden?« spørger pædagogen Ann Sofie.

Børnene tager begejstret fat på opgaverne, mens Ann Sofie taler med dem om de ting, de gør, og de ting, de bruger.

Børnene har det rigtig sjovt og er dybt optaget - de tænker ikke over, at aktiviteterne ved plantekasserne er et led i en indsats for at styrke deres sproglige opmærksomhed og udvikling og dermed bane vejen, når de om nogle år skal i skole og lære at læse og skrive.

Men det pædagogiske personale har tænkt nøje over, hvordan leg og aktiviteter om mad og planter skal styrke børnenes sproglige udvikling, og derfor indgår i Lundens pædagogiske læreplan.

»Det støtter nemlig børnenes sprogudvikling, når de lærer nye ord og begreber gennem konkrete aktiviteter,« fortæller Ane Mortensen.

»Derfor besøger børnene fx også grønthandleren, deltager i madlavningen og laver mad-figurer i modellervoks. Hver aktivitet i temaet giver børnene nye ord og begreber, men frem for alt lejlighed til at bruge og træne dem - fx når de efter besøget hos grønthandleren leger grønthandler med hinanden. Børnene styrer selv legen, men de voksne deltager aktivt for at hjælpe børnene med at være kreative og finde på nye muligheder i legen. Og legen er så vigtig. Fordi sprog udvikles, samtidig med at legen folder sig ud,« forklarer Ane Mortensen.

Tidligere har Lunden blandt andet haft tema om tandlæge og tandsundhed - også med besøg, lege og andet, og når temaet om leg og planter slutter, følger nye temaer i Lundens pædagogiske læreplan.

Alle Høje-Taastrup Kommunes daginstitutioner arbejder på lignende måde med udgangspunkt i pædagogiske læreplaner, som tilrettelægges efter børnegruppens behov. Og indsatsen bærer frugt, viser en ny kvalitetsrapport om daginstitutionerne, som byrådet netop har behandlet.

Rapporten viser, at trivslen generelt er høj blandt børnene i Høje-Taastrup Kommunes daginstitutioner. At 95,5 procent af alle børnehavebørnene oplever at have venner. Og at det pædagogiske læringsmiljø omkring børnene, dvs. institutionernes fysiske rammer såvel som daglige pædagogiske arbejde generelt har et højt niveau.

Faktisk scorer 36 af 42 institutioner over middel - seks scorer endda topkarakterer - i vurderingen af det pædagogiske læringsmiljø.

Det giver anledning til ros fra udvalgsformand Kurt Scheelsbeck (K), institutions- og skoleudvalget:

»Rapportens hovedkonklusioner viser, at medarbejdere og ledere i Høje-Taastrup Kommunes daginstitutioner hver dag udfører et godt og professionelt arbejde med at sikre trivsel og udvikling for kommunens yngste børn. Det er meget tilfredsstillende, og det lover godt for det fortsatte arbejde med at udvikle den pædagogiske kvalitet til gavn for børnene,« siger Kurt Scheelsbeck.

Han understreger, at der allerede er tildelt indsatspædagoger i tre af de seks institutioner, der scorer under middel i undersøgelsen. De sidste tre institutioner inviteres til et dialogmøde med centerchefen i nærmeste fremtid, fordi også her skal det pædagogiske læringsmiljø løftes.

»Med Budget 2018 afsatte byrådet 10 mio. kr. til en ’børnepakke’, og som en væsentlig indsats er administrationen som nævnt i gang med at tilføre ekstra pædagoger i form af indsatspædagoger til de seks institutioner. Vi har også ansøgt Socialstyrelsen om at blive del af et projekt, hvor vi får adgang til rådgivning og vejledning i institutionerne«

»Desuden styrker vi sprogindsatsen i alle institutioner, så den starter tidligere og varer længere. Og så styrker vi 0-6-årsområdet med to ekstra sundhedsplejersker og en ekstra psykolog i PPR,« fortæller Kurt Scheelsbeck.

Kvalitetsrapporten dokumenterer - som tidligere år - at en gruppe børn har brug for særlig sproglig indsats: Nemlig 28,3 procent af de 3-årige, og 13, 3 procent af de 5-årige, hvilket er en lille smule flere end året før. Byrådet har derfor også godkendt, at sprogindsatsen er et fortsat fokusområde i dagtilbuddene.

Byrådet har desuden tidligere besluttet, at første sprogvurdering skal rykkes til 2-årsalderen for at styrke den tidlige sprogindsats. Det vil senest ske fra 2019, fordi pædagogerne i efteråret bliver uddannet til den nye form for sprogvurdering.

»Jeg er glad på børn, forældres og personales vegne over de gode budskaber om daginstitutionerne. Det viser, at mange af de tidligere besluttede tiltag har effekt, og at der generelt leveres et godt arbejde i institutionerne. Vi fortsætter indsatserne, og med børnepakken får vi løftet de sidste seks institutioner,« siger Kurt Scheelsbeck.

Fakta: Om kvalitetsrapporten
  • Kvalitetsrapporten for dagtilbud 2017 er den første, der systematisk samler alle resultater om dagtilbuddene. Udover vurdering af det pædagogiske læringsmiljø indgår vurdering af de lovpligtige læreplanstemaer, børnemiljøvurdering og sprogvurdering i rapporten


Kilde: Høje-Taastrup Kommune

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk