21. august 2019
Trængslen på motorvejene omkring København og på Vestegnen er massiv, og nu Regeringen og Dansk Folkeparti lanceret en aftale, der skal forsøge at dæmme op for noget af trængslen med massive investeringer. Og det vil kunne mærkes i hovedstadsområdet. Klik videre i billedgalleriet og se kort over de nye lokale vejprojekter.
gallery icon

Se billedserie

Trængslen på motorvejene omkring København og på Vestegnen er massiv, og nu Regeringen og Dansk Folkeparti lanceret en aftale, der skal forsøge at dæmme op for noget af trængslen med massive investeringer. Og det vil kunne mærkes i hovedstadsområdet. Klik videre i billedgalleriet og se kort over de nye lokale vejprojekter.
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ny aftale: Ring 5 Syd kan komme i 2025

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny aftale: Ring 5 Syd kan komme i 2025
Taastrup - 13. marts 2019 kl. 11:07
Af Stina Felby Egerup
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Den nye plan for investeringer i infrastruktur, som Regeringen og Dansk Folkeparti i dag lancerede, vil få stor betydning for det lokale vejnet.

arrow Læs også: Ring 5 Syd til debat: Fronterne er trukket skarpt op

Blandt andet skal flere veje omkring hovedstaden udvides eller forlænges, og det vil kunne mærkes i Høje-Taastrup.

Et af tiltagene er anlæg af en sydlig Ring 5 fra Køge til Frederikssundsvej, som vil gå gennem Høje-Taastrup Kommune, hvor der allerede i dag er etableret et lille stykke af vejen.

Vejen skal efter planen aflaste de eksisterende ringforbindelser og Køge Bugt Motorvejen, som er præget af store trængselsproblemer i myldretiden.

Aftaleparterne er enige om at prioritere 6.470 millioner kroner (2019-pl) til en ny motorvej på den cirka 35 km lange strækning.

Projektet igangsættes i 2025-2030, lyder det i aftalen.

Der er igangsæt en forundersøgelse af projektet, der forventes afsluttet 2021. Inden der kan igangsættes et konkret anlægsprojekt skal der desuden gennemføres en VVM-undersøgelse og vedtages anlægslov. Anlægsarbejdet vurderes derfor først at kunne påbegyndes efter 2024. Det forventes, at en mindre del af anlægget vil ske efter 2030.

Øget kapacitet på motorvej

I aftalen er man også blevet enige om at øge kapaciteten på Motorring 3. Det er den mest centrale ringvejsforbindelse i hovedstadsområdet og en af Danmarks mest befærdede motorveje. Der er omfattende trængselsproblemer i myldretiden på strækningen.

Aftaleparterne er enige om at afsætte 306 millioner kroner til en række kapacitetsforbedrende tiltag på den cirka 20 km lange strækning mellem Brøndby Strand og Gentofte.
Projektet igangsættes i 2021.

Udvidelse af Ring 4

Der skal også ske en udvidelse af Ring 4 over to omgange, på den nordlige og den sydlige del.

På den cirka 6 km lange strækning af Ring 4 mellem Ballerup C og Hillerødmotorvejen er der allerede i dag trængselsudfordringer, især i myldretiden.

Strækningen udgør en væsentlig ringvejskorridor i hovedstadsområdet både for pendlere og erhvervslivet.

Der gennemføres med Investeringsplan 2030 en VVM-undersøgelse af projektet.

Aftaleparterne er enige om at afsætte 875 millioner kroner til udvidelse af Ring 4 mellem Ballerup C og Hillerødmotorvejen, og projektet igangsættes i 2023.

På den sydlig del er der på den cirka 3 km lange strækning af Motorring 4 mellem motorvejskryds Ishøj og motorvejskryds Vallensbæk allerede i dag trængselsudfordringer, især i myldretiden. Motorring 4 spiller en vigtig rolle i fordelingen af trafikken til og fra Københavnsområdet, særligt i forhold til de to store indfaldskorridorer Køge Bugt-motorvejen og Holbækmotorvejen.

Også her gennemføres der med Investeringsplan 2030 en VVM-undersøgelse af projektet.

Aftaleparterne er enige om at prioritere 546 millioner kroner til en udvidelse af Ring 4 mellem motorvejskryds Ishøj og motorvejskryds Vallensbæk. Projektet igangsættes i 2025-2030.

- Presset på vores veje er alt for stort, og det bliver kun større i fremtiden. Vi kender alle til irritationen over at spilde tiden i lange bilkøer, og jeg er derfor glad for, at vi nu kan gøre noget ved de trængselsudfordringer, som trafikanterne oplever hver eneste dag på de sjællandske veje. På den måde sikrer vi, at spildtiden bliver mindsket samtidig med, at vi fremtidssikrer vores vejinfrastruktur, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

Regeringen og Dansk Folkepartis nye aftale indeholder en lang række infrastrukturprojekter, der skal sættes i gang i perioden fra 2021 til 2030. Aftalen rummer blandt andet investeringer i centrale strækninger på statsvejnettet og opkoblingen af regionale statsveje til motorvejsnettet.

- Vi øremærker over 110 milliarder kroner i vores langsigtede infrastrukturplan til vigtige og nødvendige investeringer, som blandt andet vil betyde meget for trafikanterne på de mest belastede vejstrækninger på Sjælland, der kan se frem til at kunne komme hurtigere fra A til B, siger Ole Birk Olesen.

Penge til støjbekæmpelse

Aftalen indeholder også en udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Motorring 3 og Ring 4 i begge retninger, udvidelse Amagermotorvejen og Øresundsmotorvejen, etablering af 3. etape af motorvejen til Kalundborg, 3. etape af Frederikssundsmotorvejen og forlængelse af Hillerødmotorvejen.

Og så afsætter regeringen og Dansk Folkeparti midler til flere puljer, der blandt andet skal bruges til støjbekæmpelse og bedre cykelinfrastruktur.

Se et Danmarkskort over investeringerne, faktaark og læs hele aftaleteksten med en detaljeret liste over infrastrukturprojekter på Transport-, Bygnings- og Boligministeriets hjemmeside www.trm.dk.

arrow Debat: Ring 5 - tiden er en anden
04. april 2019 kl. 14:16 Opdateret: kl. 15:18
arrow Debat: Forfejlet kritik af Ring 5
04. april 2019 kl. 13:00 Opdateret: kl. 15:13
arrow Modstand mod Ring 5 Syd: Flere borgermøder på vej
03. april 2019 kl. 09:08 Opdateret: kl. 09:13

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk