27. juli 2021
Charlotte Ander Ernsø sagde sit job op og fik skabt ro i sin hverdag. Nu har hun stiftet virksomheden RO by Charlotte Ander, hvor hun hjælper andre mennesker med at skabe ro i sindet, så en hverdag med arbejde og familieliv bliver nemmere. Foto: Thea Hyldgaard
Charlotte Ander Ernsø sagde sit job op og fik skabt ro i sin hverdag. Nu har hun stiftet virksomheden RO by Charlotte Ander, hvor hun hjælper andre mennesker med at skabe ro i sindet, så en hverdag med arbejde og familieliv bliver nemmere. Foto: Thea Hyldgaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Gode råd: Sådan får du den rette balance mellem arbejde og fritid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Gode råd: Sådan får du den rette balance mellem arbejde og fritid
Taastrup - 22. oktober 2020 kl. 11:44
Af Kasper Ellesøe

Hun har selv haft et job med fuld fart på som chefkonsulent i sundhedssektoren, uden at tænke over, at det travle job også skal hænge sammen med livet uden for arbejdet.

arrow Læs også: Nyt rådhus skal indrettes til nye arbejdsformer: Flere vil arbejde hjemme

Men i en sommerferie skete, der nærmest en åbenbaring for hende.

- Det var her, jeg for første gang mærkede følelsen af ro i kroppen. Inden da syntes jeg, det var svært at finde balancen, fordi jeg bare havde travlt. Jeg var på hele tiden. Men jeg fik rettet fokus ind på at skabe den rette work-life balance. Jeg begyndte med lidt hjemmearbejde, men jeg valgte at sige mit gode job op for at arbejde med skabe ro i mennesker, fortæller Charlotte Ander Ernsø, der bor i Taastrup og driver sin virksomhed i Taastrup og på Frederiksberg.

Gode råd
Her er nogle andre råd fra Charlotte Ander Ernsø til, hvordan man kan opnå en bedre balance mellem arbejdsliv og fritid:
  • Vælg en fleksibel arbejdsform der passer ind i dit privatliv (er du til rammer, så er 9-16 fint - er du til flydende rammer og en vekslende hverdag, så søg efter et job der kan det)
  • Bliv klog på hvad dine værdier i livet er og lev efter dem
  • Gør dig tanker om, hvilket menneske vil du være - som medarbejder, forælder, søn, datter eller ven, veninde.
  • Find ud af hvad du er passioneret omkring - og gør mere af det
  • Arbejd med noget der skaber mening for dig - og skab i øvrigt mening med dit liv

Kilde: Charlotte Ander Ernsø

Efter den sommerferie gav hun sig i kast med at stifte sin virksomhed RO by Charlotte Ander, hvor det udtalte formål er at skabe ro i mennesker, ligesom hun også har en lang række sundhedsfaglige uddannelser, en coach-uddannelse og andre kurser med sig.

Stress eller anden uro

I klinikken møder hun masser af mennesker, der for eksempel har stress eller anden uro i kroppen, blandt andet fordi de har svært ved at finde den rette balance mellem arbejdsliv og fritid eller føler sig trætte og udbrændte og ikke kan få hverdagen til at hænge sammen.

Derfor har hun nogle gode råd til, hvordan man selv kan skabe ro i tankerne og på den måde adskille arbejde og fritid for at opnå en bedre balance.

- For det første skal man sætte tid af til at bekymre sig i stedet for at bekymre sig hele dagen. Det skal være systematisk. Man skal nærmest sætte tid af i sin kalender til grublerierne, så man både kan være nærværende på jobbet og derhjemme. Det kan være, det giver mening, at det er, når man går i bad om morgenen eller på vej i bilen, at man bekymrer sig. Hvis man i løbet af dagen kommer til at bekymre sig, skal man skubbe det til det afsatte tidspunkt, siger Charlotte Ander Ernsø.

Skift fokus

Charlotte Ander Ernsø har også et andet råd. Man skal være bevidst om sin strategi for sine tanker.

- En god idé kan være at ændre fra et indre til et ydre fokus. Vi har omkring 70.000 tanker om dagen. Hvis mange af dem er negative, så trætter de. Man skal holde fokus på noget godt. Hvis man for eksempel er sammen med en anden person og er i dårligt humør, kan man med fordel aftale, at man sætter 15 minutter af til grublerier og bitcherier, og derefter snakker man om noget andet, siger Charlotte Ander Ernsø.

Begræns telefonbrug

Og så er der smartphonen, der ofte er klistret til manges hænder. Den skal man overveje at blive bedre til at lægge fra sig.

- Den er nem, men også sindssyg svær. Man skal gøre meget selv. Man er ikke afkoblet, når man bruger telefonen, og det er ikke nok bare at vende den om. Man skal lægge den væk og så afsætte tid i løbet af dagen, hvor man kan kigge på den. De fleste ved det godt, men det handler om at finde gode vaner, for på den måde kan man finde ro, overskud og tid i hverdagen, siger Charlotte Ander Ernsø.

arrow Et år i coronaens tegn: - Det har været voldsomt
11. marts 2021 kl. 16:27 Opdateret: kl. 12:31
arrow Arbejder du hjemme? Sådan indretter du dig bedst
10. marts 2021 kl. 05:57 Opdateret: kl. 11:14

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk

De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?