14. december 2018
Mehtap Kaya har sin egen frisørsalon i Taastrup, som er en af de butikker i kommunen, der nu kan kalde sig demensvenlig. Foto: Jørgen C. Jørgensen
gallery icon

Se billedserie

Mehtap Kaya har sin egen frisørsalon i Taastrup, som er en af de butikker i kommunen, der nu kan kalde sig demensvenlig. Foto: Jørgen C. Jørgensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Butikker bliver demensvenlige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Butikker bliver demensvenlige
Taastrup - 03. december 2018 kl. 11:35
Af Lisbeth Jansen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hvis man ser et klistermærke med et lilla hjerte og teksten »Vi er demensvenner« i butiksruder eller hos væresteder i Høje-Taastrup, så betyder det, at disse steders ansatte er blevet klædt på med viden om demens af en uddannet demensveninstruktør samt registreret hos Alzheimerforeningen, og derfor kan kalde sig demensvenlige.

Flere butikker og andre samlingssteder i Høje-Taastrup er blevet demensvenlige. Heriblandt Taastrup Apotek og Cafe Paraplyen.

Også Salon Helen, en frisørsalon på Vestervej i Taastrup, kan kalde sig demensvenlig.

Salonens indehaver er Mehtap Kaya, også kaldet Kaya.

Hun ser det som ganske logisk, at hendes forretning skal være demensvenlig, fordi hun har ældre mennesker i sin kundekreds og blandt dem har nogle en demenssygdom.

Faktisk fik hun viden om demensvenlige butikker fra en af sine kunder.

- Jeg har en kunde, der arbejder med demens, og som fortalte mig om, hvad det vil sige at være demensvenlig. Så sagde jeg, at selvfølgelig vil jeg være det, fortæller Mehtap Kaya.

Hun har før støttet andre lignende mærkesager.

Demens er ikke en naturlig del af alderdommen, men en fællesbetegnelse for 200 hukommelsessygdomme, hvis hyppighed stiger med alderen.

Mehtap Kaya har oplevet kunder, der har en demenssygdom, og som kommer ind i hendes salon sammen med en pårørende, der enten bliver under klipningen og taler med den ældre demensramte eller som kommer igen efter klipningen.

Nogle demensramte stiller spørgsmål, andre har en lang reaktionstid. For frisøren handler det om at kunne give det lille ekstra til kunderne i servicen, der betyder, at de får en god oplevelse.

Demensramte kan blive forvirrede over situationen eller glemme, hvor de er. Det tager frisøren helt roligt.

- Jeg forsøger altid at betjene dem bedst muligt og svare på de spørgsmål, de måtte have. De kan blive i tvivl om, hvorfor de er i salonen. De kan stille spørgsmål som: Hvem er du? Eller: Hvorfor er jeg her?, fortæller Mehtap Kaya.

Hvis en kunde virker usikker eller forvirret over situationen, stopper frisøren sit arbejde for at berolige og forklare.

- Jeg tager alt væk, min saks og andet, og så taler jeg med kunden og forklarer at hun besøger mig for at blive klippet. Ind imellem begynder vi så at tale om frisørfaget, og så fortæller kunden måske om sin tidligere frisør, der har klippet hende på en bestemt måde, og at sådan vil hun gerne klippes igen, siger Mehtap Kaya.

Ifølge et estimat fra Nationalt Videnscenter for Demens har 631 indbyggere i Høje-Taastrup Kommune en demenssygdom. Omkring halvdelen af tilfældene er kendt af kommunen.

Udover butikker og væresteder er Høje-Taastrup Kommune også blevet kontaktet af DGI, som i samarbejde med Alzheimerforeningen arbejder på at skabe demensvenlige idrætsforeninger.

Hvis man som butik eller forening ønsker at blive demensvenlig, skal man kontakte kommunens projektleder Dorthe Sommer på mailadressen: dorthele@htk.dk, så vil man få en kontakt til en demensveninstruktør.

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk