17. februar 2019
Trængslen på Køge Bugt motorvejen er stor. En Ring5-syd vil kunne skabe en markant aflastning. 	Foto: Kenn Thomsen
Trængslen på Køge Bugt motorvejen er stor. En Ring5-syd vil kunne skabe en markant aflastning. Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Borgmestre til kamp for Ring 5

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Borgmestre til kamp for Ring 5
Opdateret 07. april 2016 kl. 06:10
Taastrup - 06. april 2016 kl. 06:17
Af Peter Erlitz
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det politiske »slagsmål« om en ringmotorvej fra Køge via Vestegnen til Nordsjælland, har fået et markant indspark.

arrow Læs også: Erhvervsråd støtter ønske om Ring 5

Fem borgmestre advarer mod at opgive de arealreservationer, som har ligget i årtier. Samtidig ønsker de fem borgmestre, at Folketinget hurtigt tager beslutning om at sætte gang i forundersøgelser af en sydlig Ring 5-motorvej fra Køge, via Vestegnen til Frederikssundsvej. En sådan ringmotorvej - der går på tværs - vil markant kunne aflaste blandt andet Køge Bugt Motorvejen, Motorring 3 og Motorring 4. Det vil være til gavn for mobiliteten for både borgere og erhvervsliv, fremhæver de fem borgmestre.

Bag brevet til Folketingets transportudvalg står borgmestrene Michael Ziegler, Høje-Taastrup, Ole Bjørstorp, Ishøj, Henrik Rasmussen, Vallensbæk, Jesper Würtzen, Ballerup, og Flemming Christensen, Køge.

Udgangspunktet er, at de nuværende motorveje på Vestegnen, der er blandt de mest trafikerede i landet, i meget høj grad bruges til ren transit-trafik. Fx kører rigtig mange person- og lastbiler ind ad Køge Bugt Motorvejen eller Holbækmotorvejen og videre ad Motorring 3 for at komme til Nordsjælland - for måske at fortsætte op gennem Sverige via færgen fra Helsingør.

Idéen med en Ring 5 er at skabe en tværgående motorvej, som kan lede transit-trafikken uden om de belastede motorveje på Vestegnen. Det har hele tiden været målet, at en ringmotorvej skulle give en markant aflastning af blandt andet Køge Bugt Motorvejen og Motorring 3. Og det er ikke nogen ny idé. Den har været på tegnebrættet i årtier, og i dag er der udlagt arealer, så motorvejen kan anlægges. Arealerne har været reserveret siden 1973.

Flere nordsjællandske borgmestre - og flere partier i Folketinget - vil dog have lagt hele Ring 5-projektet ned. Dels fordi motorvejen vil gennemskære store naturområder, dels fordi de reserverede arealer skaber bindinger i forhold til både beboere og planlægning i det nordsjællandske.

Giver god mening

De fem borgmestre er lodret uenige i, at Ring 5-projektet skal skrottes - i hvert fald, når det handler om den sydlige del.

- Ring 5 er stødt ind i stor modstand i Nordsjælland, og dette forslag er ikke afhængig af, hvad man vil beslutte for Nordsjælland. Til gengæld vil en Ring 5-syd løse de trængselsproblemer, der er på blandt andet Køge Bugt motorvejen. Set fra min stol giver det her forslag super god mening, siger Høje-Taastrups borgmester Michael Ziegler (K).

- Vi har brug for en tværgående motorvejsforbindelse, så vi får aflastet de eksisterende motorveje. Godt nok er Køge Bugt motorvejen blevet udvidet, men trafikken bliver ved med at stige, og fx Køge Bugt motorvejen kan ikke udvides yderligere, påpeger Michael Ziegler.

Set med helt lokale briller fremhæver Høje-Taastrups borgmester i øvrigt, at en Ring 5-syd vil kunne lette trafikbelastningen ved Sengeløse markant.

Mere trafik

Forslaget fra de fem borgmestre kommer på et tidspunkt, hvor Folketinget overvejer, om hele Ring 5-projektet skal opgives.

For kort tid siden behandlede Folketinget et forslag om at droppe arealreservationerne - og i realiteten skrinlægge hele projektet. Der var dog i første omgang ikke politisk flertal for forslaget. I brevet til Folketingets transportudvalg advarer de fem borgmestre mod at droppe Ring 5 på den sydlige del. Blandt andet fordi trafikken vil stige endnu mere de kommende år.

- Beregninger viser, at trafikken på motorvejene og andre overordnede veje i hovedstadsområdet vil stige med op til 35 procent frem til 2030, hvilket med det eksisterende vejnet vil betyde en væsentlig forøgelse af trængslen på vejene, skriver de fem borgmestre i brevet.

Borgmestrene fra Høje-Taastrup, Ishøj, Vallensbæk, Ballerup og Køge ser en Ring 5-syd motorvej som løsningen - gerne kombineret med en færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen.

- Ved at etablere en 4-sporet motorvej i Ring 5-korridoren kan trafikbelastningen reduceres på det eksisterende motorvejsnet i hovedstadsområdet og mobiliteten på tværs af fingerstrukturen kan styrkes betydeligt - til gavn for både borgere og erhvervsliv, fremhæver de fem borgmestre i deres brev til Folketinget.

I brevet bliver det påpeget, at en motorvej i Ring 5-korridoren fra Syd/Vestmotorvejen ved Køge og til Frederikssundsvej vil få en hverdagstrafik på 20-40.000 biler pr. døgn i 2030, og at det i væsentlig grad vil aflaste Køge Bugt motorvejen, Motorring 3 og Motorring 4.

- Etableringen af Ring 5-syd vil resultere i meget betydelige gevinster for erhvervsudviklingen i det ydre hovedstadsområde og for hele Greater Copenhagen, er beskeden fra de fem borgmestre til Folketingets transportudvalg.

arrow Ring 5 kører - endnu
06. januar 2016 kl. 07:14 Opdateret: kl. 07:14
arrow Ikke flertal for at droppe Ring 5
17. december 2015 kl. 19:11 Opdateret: kl. 08:18
arrow Politikere kan stoppe Ring 5-motorvej
17. december 2015 kl. 04:40 Opdateret: kl. 08:17

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk