4. juni 2020
Lyskrydset mellem Vallensbæk Torvevej og Park Allé har været en del af et forsøg, hvor man har ladet GPS-data styre, hvor længe der skal være grønt lys. Potentialet i sparede timer og co2 er enormt. PR-foto.
Lyskrydset mellem Vallensbæk Torvevej og Park Allé har været en del af et forsøg, hvor man har ladet GPS-data styre, hvor længe der skal være grønt lys. Potentialet i sparede timer og co2 er enormt. PR-foto.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sådan finder GPS-data vej til det smarte lyskryds

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sådan finder GPS-data vej til det smarte lyskryds

Læsere har spurgt, hvordan data kommer fra bilen og ind i lyskrydset i Vallensbæk, og det har vi forsøgt at finde svar på.

Sydkysten - 21. december 2019 kl. 15:26
Af Søren Schaadt Larsensoeren.larsen@sn.dk
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det GPS-styrede lyskryds i krydset mellem Vallensbæk Torvevej og Park Allé har forståeligt nok fået enorm opmærksomhed, fordi teknologien kan spare samfundet for masser af kø-timer og dermed tonsvis af Co2, som bliver blæst ud i atmosfæren uden nogen anden grund end at bilen står i tomgang. Lyskrydset kan nemlig på baggrund af GPS-data lade lyset være grønt i længere tid på Vallensbæk Torvevej. På den måde afvikler det trafikken bedre og forhindrer kø.

Nyheden har også fået læsere til tasterne, for hvordan får man egentligt data ud af sådan en GPS-modtager, som ofte sidder i bilens forrude?

- Dataene kommer fra "Here", som er en dataleverandør. Det gør de ligesom TomTom, Inrix og Connected Cars. De er alle firmaer, der samler data fra biler, som kører, siger Lise Søderberg, projektleder på Den Regionale Datahub, som står bag lysstyringsprogrammet.

Hvordan virksomhederne får dataene kan Lise Søderberg ikke sige så meget om, andet end at der er tale om GPS-data, der angiver farten på trafikken på Vallensbæk Torvevej.

Navigation eller telefon

Virksomheden Technolution står bag den tekniske del af løsningen, og her fortæller seniorkonsulent Dennis Bjørn-Pedersen, at firmaerne, der sælger GPS-dataene, kan få dataene fra flere af bilens elektroniske enheder.

- Navigationsanlægget i bilen kan være datakilden, siger han og fortæller, at GPS-enheden er som udgangspunkt blot er en modtager af signaler, men at nogle af enhederne kan sende data videre til firmaerne bag.

- Connected Cars-apps leverer data. Det er apps, som kan vise bilejeren forskellige data om bilen, men som samtidig sender data retur til virksomhederne - brugerne accepterer, at de sender data tilbage, når de godkender de her lange formularer, som de færreste læser til ende, siger Dennis Bjørn-Pedersen. Et eksempel på en Connected Cars-app er Volkwagens MinVolkswagen, som bilfabrikanten bruger til at samle data om deres biler.

De indsamlede GPS-Data kan også komme fra forskellige apps på telefonen, som registrerer bevægelse - det er blandt andet Google, som indsamler dataene på den måde.

Anonyme data

Dataindsamlerne/leverandørerne sørger derefter for, at Den Regionale Datahub og Technolution får de rette data:

- De vil ikke sige så meget om, præcis hvor de får dataene fra, da det er et konkurrenceparameter for virksomhederne, hvilke data de har, og hvordan de får fat i dem, siger Dennis Bjørn-Pedersen, som understreger, at de ikke kan se andet end anonyme bilers bevægelse i de data, de køber:

- Inden vi får dem fra "Here", behandler og anonymiserer de dataene, så vi kun får de data, vi skal bruge. Vi vil kun vide, hvor hurtig trafikken kører - det er vores primære interesse, siger Dennis Bjørn-Pedersen.

- De her GPS-data, der kommer, er positioner, der bliver sendt tilbage, og på baggrund af det, kan vi se, hvor hurtigt trafikken kører, siger Dennis Bjørn-Pedersen.

Han understreger flere gange, ligesom Lise Søderberg gør det, at de data, de får ind, er anonymiserede og kun kan vise, hvor hurtigt trafikken flyder på en given strækning.

- Det er vigtigt, at man ikke får pustet til den her angst for overvågning. Vi kan ikke se, hvem der kører, hvilket bil, om den er sort eller hvid. Vi kan kun se, at trafikken foregår med en bestemt hastighed, siger Lise Søderberg, som efter afsløringen af deres projekt, har fået en del forespørgsler omkring privatliv og overvågning, som følge af deres brug af GPS-data.

Alle personer over 18 år har nu muligheden for at bestille en test for coronavirus, selv om de ikke har symptomer. Er det noget du vil benytte dig af?