7. maj 2021
Jytte Mikkelsen og Pia Jette Hansen, beboere på Rønnebækhus, klager over kommunen. De er blandt andet ærgerlige over, at husets madmor Dorte Jacobsen (th.) er stoppet. Foto: Janus Spøhr
gallery icon

Se billedserie

Jytte Mikkelsen og Pia Jette Hansen, beboere på Rønnebækhus, klager over kommunen. De er blandt andet ærgerlige over, at husets madmor Dorte Jacobsen (th.) er stoppet. Foto: Janus Spøhr
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Rønnebækhus-beboere kritiserer kommunen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rønnebækhus-beboere kritiserer kommunen
Sydkysten - 14. juni 2016 kl. 14:21
Af Janus Spøhr

Vallensbæk: Dårlig kommunikation, vikarer, der ikke kan bruge en støvsuger, og en populær madmor, som er stoppet trods stor opbakning fra beboerne. En gruppe af beboerne på Rønnebækhus, Vallensbæk Kommunes største ældreboligkompleks, mener, at standarden er faldet de seneste år.

- Der har været en periode, hvor der har været utroligt mange vikarer. Det virker ikke til, at vikarerne har prøvet at passe ældre mennesker før. Jeg havde engang en, der stod ude i gangen, da jeg skulle i bad. Hun sagde, at hun blev våd, så hun kunne ikke hjælpe mig. Der sagde jeg, at hun burde få en kittel. Det kan ikke være rigtigt, at man skal bade et andet menneske, og så vil man ikke blive våd, siger Pia Jette Hansen, der bliver bakket op af Jytte Mikkelsen, der ligeledes bor på Rønnebækhus.

- Der har været problemer med rengøringen, hvor der også har været mange vikarer. Der var engang en, der ikke vidste, hvordan man brugte støvsugeren. Det var under al kritik, siger Jytte Mikkelsen.

Social- og Sundhedsudvalgets formand, Anette Eriksen (K), erkender, at der har været mange vikarer, og at det ikke er godt nok, hvad beboerne har oplevet. Derfor har hun sat gang i nogle initiativer, der skal begrænse antallet af vikarer.

- Det er selvfølgelig ikke godt nok, når beboerne har en vikar, der ikke kan bruge en støvsuger. Da vi på seneste møde i social- og sundhedsudvalget drøftede vores tilfredshedsundersøgelse, som ellers er rigtig god på langt de fleste punkter, så er det tydeligt, at vores borgere oplever flere vikarer end normalt. Den nye leder på området har kastet sig ud i at skabe bedre styr på det, siger Anette Eriksen.

Hun peger på, at Vallensbæk Kommune de seneste år har nedbragt sygefraværet markant, så den er blandt de kommuner i landet med færrest sygedage pr. medarbejder. På plejeområdet er der dog stadig mangler, som kommunen arbejder på at udbedre.

- Der er lidt højere sygefravær i hjemmeplejen end andre steder i kommunen, og derfor kommer der lidt flere vikarer. Det er noget, vi kigger på at nedbringe. Når sygefraværet falder, falder antallet af vikartimer også. Der er en proces i gang i kommunen, og hvis man er syg, fx med en brækket arm, kan man måske tage telefonen i stedet. Der er fuld opmærksomhed på det i kommunen, siger formanden.

Blandt beboerne skaber det utryghed, når der kommer skiftende vikarer, der, ifølge dem, ikke har de fornødne kompetencer til nogle af de mest basale opgaver.

- Det er altså ikke rart, når man skal forklare hjælperne, hvordan man skal gøre tingene. Det kan ikke være rigtigt, at vi skal bruge tid og energi på at oplære dem, når de er ansat til at gøre et stykke arbejde, siger Pia Jette Hansen.

Det er en bekymring og frustration, som Anette Eriksen forstår.

- Jeg kan godt forstå, at man hellere vil have en fast vikar eller en fast hjælper. Det skal blive bedre, siger hun.

Problematisk egentid
Pia Jette Hansen har ret til en halv times egentid hver uge udover den almindelige hjælp, beboerne på Rønnebækhus får. Det betyder, at hun selv kan bestemme, hvad tiden kan bruges på. Ifølge hende er der dog det problem, at det ofte ikke står på skemaet, og så skal hun selv gøre opmærksom på det.

- Jeg vil gerne gøre mange ting selv, men det er ikke min skyld, at jeg er blevet syg. Jeg har vejrtrækningsproblemer, og derfor er det vigtigt, at der er rent. Det er frustrerende, at man skal bruge energi på at gøre opmærksom på sådan nogle problemer, siger Pia Jette Hansen.

Anette Eriksen forklarer, at der er fokus på problemet.

- Der har været en anden borger med lignende udfordringer, så det har vi fokus på. Normalt er det sådan, at beboerne siger det, når det sker, og så bliver det rettet op, men der kan ske smuttere, og det kan nok ikke undgås helt, siger hun.

Pia Jette Hansen peger på, at den manglende egentid på skemaet er noget, der har stået på i lang tid. Derfor lover Anette Eriksen, at hun vil gøre noget ved problemet, hvis det fortsætter.

- Beboerne kan altid rette henvendelse til personalet. Man skal selvfølgelig have den tid, som man er blevet visiteret til. Hun er også velkommen til at kontakte mig, siger Anette Eriksen.

Dårlig kommunikation
En anden ting, som flere beboere på Rønnebækhus peger på, at der ikke fungerer tilfredsstillende, er kommunikationen. Flere repræsentanter fra beboerforeningen på Rønnebækhus var i april til møde med kommunen for at dele deres frustration.

- Vi vil gerne have, at man gider informere os noget mere. Vi får ikke en pind at vide, fx. når beboere flytter etage, eller hvor lederen er, og så skal vi rende rundt og åbne en masse tomme døre for at lede efter lederen. En a4-side, som bliver smidt ind ad døren eller et papir på opslagstavlen vil være fint, men det vår vi ikke. Problemet er en kæmpe mangel på information fra kommunens side. De er sympatiske, når vi snakker med dem oppe på kommunen, men derefter sker der ikke noget. Det virker til, at de bare sidder bag deres skrivebord, siger Pia Jette Hansen og bliver mødt med forståelse fra Anette Eriksen:

- Vi har nu lavet et formaliseret system, så beboerne har mulighed for at spørge og høre en gang om ugen. Vi er også i gang med at lave et nyhedsbrev, som kan tilrettes efter. hvilke behov for information beboerne måtte have. Vi har været i gang i et stykke tid med at finde ud af, hvordan vi hverken over- eller underkommunikerer. Hver mandag deltager en medarbejder ved mandagskaffen, så vi kan kommunike stort og småt. Samtidig deltager en afdelingsleder hver anden mandag, siger Anette Eriksen og fortsætter:

- Jeg synes, at det var et godt møde. De punkter, som de bragte frem, har vi nedfældet i et referat, som bl.a. har dannet udgangspunkt i det med mandagsmødet og nyhedsbrevet. De har gjort, at der er kommet nogle konkrete ting på bordet, men det vil tage lidt tid, før de er ført helt ud i livet. Det kan godt være, at vi skulle have været lidt hurtigere. Jeg synes bestemt, at vi lytter og gør noget ved deres frustrationer, siger Anette Eriksen.

Pia Jette Hansen forklarer, at hun i et år har efterlyst et nødkald, fordi det, ifølge hende, er svært at komme igennem telefonen, hvis hun har brug for hjælp til noget.

- Guderne skal vide, at når man ringer på telefonen, skal man trykke på en masse, før man kan komme igennem til sygeplejersken. Hvis der er noget galt, skal man have hjælp, og det er langtfra altid, at telefonen bliver taget. Der har været snak om det i lang tid, men der er ikke sket noget endnu. Jeg har snakket med den visiterende sygeplejerske om det, siger hun.

Social- og Sundhedsudvalgets formand peger på, at man skal kunne komme igennem til hjælpen, og at hun vil kigge på, hvordan man sikrer, at det sker, så man ikke skal vente, som tilfældet er i dag.

- Normalt giver vi hellere et nødkald for meget end et for lidt. Beboeren skal bare henvende sig til visitationen og få dem forbi for at se på, om hun skal have et nødkald. Hvis de ikke vurderer det, må de sikre, at hun kan komme hurtigere igennem på anden vis, siger Anette Eriksen.

Farvel til madmor
I foråret sagde beboerne i Rønnebækhus farvel til deres madmor. Ifølge hende på grund af samarbejdsvanskeligheder, fordi hun fik at vide, at hun ikke måtte tale med beboerne, men blot fokusere på at lave mad. Der er to sider af sagen, og Anette Eriksen vil ikke udtale sig om en personalesag.

50 beboere har skrevet under på, at de gerne vil beholde den tidligere madmor, Dorte Jacobsen.

- Kommunen sagde, at jeg bare skulle lave mad, men det er ikke robotter, det er mennesker af kød og blod. De sagde, at jeg ikke skulle sidde og snakke med dem. De ophævede mit samarbejde på grund af samarbejdsproblemer, men de anerkender, at jeg har haft en god service. Det hænger ikke sammen, siger Dorte Jacobsen.

Beboerne, som Sydkysten har talt med, forklarer, at de deler deres kritik af kommunen for at gøre opmærksom på de ting, som de mener er et problem, for at hjælpe de beboere, der ikke tør eller er i stand til at råbe højt.

- Problemet er, at lederne aldrig kommer i huset. Der er ikke nogen af dem, der kender vores behov. De sidder bare ovre på kommunen. Borgmesteren skriver, at alt kører godt i Vallensbæk, og at der aldrig er problemer. Så tænker vi, at han aldrig har været herovre, siger Pia Jette Hansen og bliver suppleret af Jytte Mikkelsen:

- Det har været dejligt at bo i Vallensbæk. Nu om dage fungerer det ikke så godt som tidligere.

Anette Eriksen kan generelt ikke genkende kritikken og peger på undersøgelser, der viser det modsatte af, hvad Pia Jette Hansen og Jytte Mikkelsen mener.

- Jeg er ked af, at nogle beboere ikke er tilfredse, men jeg mener bestemt ikke, at det er det generelle billede. Når vi spørger de borgere, der modtager praktisk eller personlig hjælp, svarer 99%, at de er tilfredse eller meget tilfredse med at bo i Vallensbæk. Jeg taler jævnligt med rigtig mange af beboerne i Rønnebækhus, og det er mit klare indtryk, at de fleste af beboerne er meget glade for at bo der. Men der vil nok altid være nogen, der ikke er helt tilfredse, siger Anette Eriksen, siger hun.

Rønnebækhus er en selvejende institution med egen bestyrelse, der er sammensat af fire medlemmer af Social- og sundhedsudvalget og formanden for beboerforeningen i Rønnebækhus.

js

Planlægger du at holde den kommende sommerferie uden for Danmarks grænser?