24. november 2017
Niklas og Charlotte Miland mener, at deres ordblinde søn, Mathias, er berettiget til 12 ugentlige støttetimer. Det har Ishøj Kommunes visitationsudvalg afvist, selv om en skolepsykolog har vurderet, at han skal have støttetimer. Foto: Anders Dall
Niklas og Charlotte Miland mener, at deres ordblinde søn, Mathias, er berettiget til 12 ugentlige støttetimer. Det har Ishøj Kommunes visitationsudvalg afvist, selv om en skolepsykolog har vurderet, at han skal have støttetimer. Foto: Anders Dall
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Forældre: Mathias har brug for mere støtte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forældre: Mathias har brug for mere støtte
Sydkysten - 14. november 2017 kl. 10:41
Af Anders Dall
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Mens tykkelsen på den røde mappe med dokumenter kun er vokset, svinder Charlotte og Niklas Milands tålmodighed med Ishøj Kommune. Frustrationen skyldes, at kommunen i september afslog at give 12 ugentlige støttetimer - dvs. 12 lektioner a 45 minutters varighed - til deres søn, Mathias, der går i 5. klasse og er ordblind. Han var for god, lød begrundelsen ifølge forældrene, som undrer sig over svaret. De forklarer, at skolepsykologen har vurderet, at deres søn skal have ekstra støtte. Derudover undrer det forældrene, at kommunen har vurderet sagen på baggrund af en psykologtest af deres søn, da han gik i 2. klasse. En test, der undersøgte hans kognitive udvikling, men ikke hans ordblindhed, fortæller Charlotte Miland. I 2015 fik forældrene dokumentation på, at deres søn var ordblind, men de havde igennem længere tid vidst, at det kunne udvikle sig i den retning.

arrow Læs også: Ordblindeforeningen: Det ser vi tit

- Hans storesøster var dokumenteret ordblind, og da Mathias gik i 1.-2. klasse, blev vi opmærksomme på, at den yngste havde samme problem. Han skulle gå 2. klasse om og fik lov til at sidde med en computer for sig selv. Han har haft IT-rygsækken (hjælpemidler der skal hjælpe personer med skrive- og læsevanskeligheder, red.) siden 2. klasse, men han har brug for mere end det, siger Charlotte Miland.

Det "mere" kunne skolen ifølge forældrene ikke levere.

- Vi føler, at han har siddet alene i tre år uden hjælp. Der er ingen, der har taget hånd om ham fra 2. til 5. klasse. Det er også derfor, vi føler, at han er berettiget til de 12 støttetimer.

Behov for mere støtte

En skolehjemsamtale i november sidste år var udslagsgivende for, at forældrene mente, at deres søn havde behov for mere støtte fra skolens side.

- Vi kunne mærke på ham, når vi lavede lektier, at tingene blev sværere og sværere for ham, fortæller Charlotte Miland.

Hun og hendes mand føler, at de har været nødt til at agere skolelærere for deres søn. Set i det lys kan det derfor virke som et paradoks, fortæller Niklas Miland, som stiller det åbne spørgsmål, om deres søn ville have fået de 12 ekstra støttetimer, hvis forældrene havde ladet være med at være lærere for ham.

- Vi vil gerne hjælpe ham med lektierne, men vi vil ikke være lærere for vores egen søn, vi vil være forældre for vores søn, supplerer Charlotte Miland.

Hun forklarer, at skolen nu har lavet en handleplan for deres søn, der blandt andet betyder, at læsevejlederen skal undervise ham mere i engelsk end tidligere. Men handleplanen er ifølge forældrene ikke tilstrækkelig i forhold til den støtte, som de mener, deres søn er berettiget til, og de er skuffede over den måde, som kommunen har håndteret sagen på.

- Vi har oplevet, at vi er blevet svigtet. Vores ønske er, at han kan blive i sin klasse på Vibeholmskolen og få de 12 ekstra støttetimer, men hvis vi skal tænke på hans fremtid, så skal han nok på en ordblindeskole, siger Charlotte Miland.

I Ishøj Kommune vil de pågældende forvaltninger, der har været inde over sagen, ikke udtale sig om den konkrete sag. I et fælles svar til avisen skriver Susanne Poulsen, der er centerchef for Dagtilbud og Skoler, og René Juhl, der er centerchef for Børn og Forebyggelse, dog alligevel følgende kommentar om sagens forløb:

"Vi medgiver og anerkender, at sagsforløbet i den konkrete sag burde have været mere klart i forhold til vejledningen og kommunikationen med forældrene. Vi vil derfor invitere forældrene til møde om de problemstillinger i forløbet, som der har været og drøfte med dem, hvordan vi sammen kommer videre."

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk