20. september 2020
Passagerer fra Rødvig (billedet) skal fra på søndag beregne ekstra rejsetid og et togskifte i Rødvig på deres tur til Køge. Foto: Erik Nielsen
Passagerer fra Rødvig (billedet) skal fra på søndag beregne ekstra rejsetid og et togskifte i Rødvig på deres tur til Køge. Foto: Erik Nielsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Offentligt borgermøde om Østbanens fremtid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Offentligt borgermøde om Østbanens fremtid
Stevns - 10. december 2019 kl. 17:22
Af Henrik Fisker
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Politikerne i Region Sjælland samt i Køge, Faxe og Stevns kommuner går nu i fælles aktion for at understrege situationens alvor på Østbanen. Det sker i form af et offentligt politiker- og borgermøde, hvor regionsrådsformand Heino Knudsen (S) møder op sammen med borgmestrene fra de tre kommuner: henholdsvis Marie Stærke (S), Ole Vive (V) og Anette Mortensen (V).

arrow Læs også: Nordsjællandske togskinner fornyes - Region Sjælland fattes penge

Mødet holdes mandag 16. december kl. 16-17.30 i Elverhøjsalen på Hårlev Kro, hvor arrangørerne håber at se så mange borgere som muligt til en offentlig debat med kaffe og brød.

Mødets tema bliver finansieringen af nye skinner på Østbanen, der ifølge overslaget kan koste op mod 660 millioner kroner. Det er penge, som Region Sjælland som banens driftsherre ikke har - ifølge indkaldelsen til borgermødet, fordi det tilskud, som regionen modtager fra staten til investeringer i lokalbanen, ikke dækker de reelle udgifter.

En helt akut situation
Mødet er kommet i stand på initiativ af den tværpolitiske gruppe med deltagelse af 12 kommunalpolitikere fra de tre østsjællandske kommuner, som Østbanen betjener.

- Formålet er at råbe Christiansborg og transportministeren op og gøre opmærksom på, at vi står i en helt akut situation, hvor egnens livsnerve er truet på grund af nedslidte skinner. Derfor er vi nødt til at sikre, at pengene til den nødvendige sporrenovering findes, siger viceborgmester Steen S. Hansen (S) fra Stevns Kommune.

Han lægger sig ikke fast på, hvem der i sidste ende hænger på regningen, men understreger behovet for en dialog, så arbejdet med at lægge nye skinner kommer i gang.

- Jeg tror ikke, at flertallet af folketingsmedlemmer gør sig klart, hvor vital betydning for hele Østsjælland en velfungerende jernbane er. Om få år vil toget efter alt at dømme være den hurtigste måde at komme ind til København på, hvis antallet af biler fortsætter med at stige, som det gør nu, siger Steen S. Hansen.

En konstruktiv dialog
Transportminister Benny Engelbrecht (S) har dog tilsyneladende ikke tænkt sig blot at skrive en stor check ud til nye skinner på Østbanen. I Folketingets spørgetid i sidste uge gentog han over for De Radikales Zenia Stampe, hvad han tidligere har sagt i samme sag:

- Mit udgangspunkt er ikke, at der skal afsættes særskilte midler til Østbanen i forbindelse med de kommende infrastrukturforhandlinger, lyder det fra ministeren.

Han vil dog samtidig ikke afvise, at Østbanen og landets øvrige lokalbaner kan blive en del af de forestående forhandlinger om en infrastrukturplan frem mod 2030, der efter planen begynder i det nye år.

- Jeg er i en konstruktiv dialog med regionsrådsformanden fra Region Sjælland, sagde Benny Engelbrecht, der også åbnede op for, at Transportministeriet gerne vil hjælpe til i forhold til en forestående undersøgelse af, hvor slemt det egentlig står til på banen - og hvad en renovering mere præcist vil koste.

Regionsrådsformand Heino Knudsen bekræfter, at han har haft møde med partifællen Benny Engelbrecht om sagen, og at man har aftalt at mødes igen.

- Men vi er kun der, hvor ministeren har anerkendt, at vi har nogle udfordringer. Vi er slet ikke ude i at drøfte konkrete løsninger på nuværende tidspunkt, siger Heino Knudsen til sn.dk.

Dag 1 med ny køreplan
Borgermødet kommer på samme dag, som Østbanens nye køreplan rammer den første hverdag. Den indebærer bl.a. længere rejsetid, fordi maksimumhastigheden sættes ned fra 100 til 75 km/t, en halvering af antal daglige afgange mellem Hårlev og Køge samt påtvungent togskifte for passagerer til og fra Stevns - med undtagelse af fire gennemkørende tog i hver retning.

Hertil kommer, at den nye køreplan bryder med det mangeårige princip om korrespondance mellem Østbanens og DSB's tog på Lille Syd mod både Roskilde og Næstved. Det betyder, at passagererne risikerer at skulle vente i op til 25 minutter på Køge Station for at komme videre til deres rejsemål.

arrow 500 mio. kr. til fornyelse af lokalbanerne
01. november 2019 kl. 13:41 Opdateret: kl. 13:41
arrow Region vil af med slidte skinner til Banedanmark
01. november 2019 kl. 19:00 Opdateret: kl. 18:10
arrow Milepæl: Debut for nye togsignaler på Sjælland
16. december 2019 kl. 11:20 Opdateret: kl. 11:15
Er du klar til at bære mundbind, når du skal handle ind?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk