19. november 2018
De to linjeføringer markeret i Vejdirektoratets rapport. Kort fra Vejdirektoratets forundersøgelse
De to linjeføringer markeret i Vejdirektoratets rapport. Kort fra Vejdirektoratets forundersøgelse
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nordlig statsvej flytter for få biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nordlig statsvej flytter for få biler
Stevns - 30. august 2018 kl. 13:15
Af Henrik Fisker
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Onsdag oprandt den store dag, da Vejdirektoratet kunne præsentere sin med spænding imødesete rapport om linjeføringen for en statsvej til Stevns. Hele Kommunalbestyrelsen på Stevns og Byrådet i Køge var indkaldt til præsentationen, der fandt sted på rådhuset i Store Heddinge, skriver DAGBLADET Stevns torsdag.

arrow Læs også: EL skærper holdning til statsvej

Her fik politikerne serveret konklusionen, at den nordlige linjeføring fra Strøby Egede syd om Egøje og nord om Herfølge ud til en ny afkørsel på Sydmotorvejen flytter for få biler gennem Køge sammenholdt med, hvor dyr den bliver at anlægge. Derfor ender den i rapporten med at få prædikatet: »samfundsmæssig urentabel«.

Forudsætningerne for dette regnestykke er, at den kun flytter mellem 2500 og 3700 biler dagligt gennem Strandskoven ved Køge - alt afhængig af, om der bliver tale om en 2+1 motortrafikvej med max. hastighed på 100 km/t eller en to-sporet landevej med 80 km/t. Hvis Køge Kommune vælger at lukke vejforbindelsen over Køge Havn til Ølby, vil lidt flere vælge at bruge den nye vejforbindelse, siger rapporten.

Det skal ses i forhold til, at anlægsprisen for den nordlige linjeføring er beregnet til 565 millioner kroner, hvis man vælger motortrafikvejen, og 486,4 millioner kroner ved en almindelig to-sporet landevej. I begge tilfælde skal nuværende veje som Billesborgvej og Vordingborg samt jernbanestrækninger skæres niveaufrit, dvs. ved over- eller underføringer.

Over for denne model står den sydlige linjeføring, som går fra Klippinge ad den nuværende Tingvej til Hårlev og herfra videre nord om Endeslev og tværs gennem den sydvestlige del af Vallø Storskov for at ramme Slimmingevejs udmunding i Vordingborgvej syd for Herfølge. Denne vej vil kunne aflaste trafikpresset i Strandskoven med 4.400 daglige biler - med hovedparten af bilerne fra Køgevej og dermed Hårlev.

Den sydlige linjeføring er markant længere end den nordlige og koster dermed 600 millioner kroner at anlægge. Alligevel får den stemplet: samfundsmæssig rentabel af Vejdirektoratet.

arrow Afstemning: Klar afvisning af sydlig statsvej
04. oktober 2018 kl. 13:32 Opdateret: kl. 12:52
arrow V-politiker stemte ikke for sydlig vejføring
04. oktober 2018 kl. 13:32 Opdateret: kl. 13:04
arrow EL siger nej til sydlig statsvej
01. oktober 2018 kl. 13:07 Opdateret: kl. 13:07

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk