16. juli 2019
Transport helt hjem til og fra havelågen tilbyder Movia i ni Sjællandske kommuner - blandt andre Køge og Faxe - men Stevns Kommune har takket nej til denne service, som koster kunderne 21 kroner per tur (uanset afstand) og kommunekassen cirka 30.000 kroner (forvaltningens estimat). Modelfoto
Transport helt hjem til og fra havelågen tilbyder Movia i ni Sjællandske kommuner - blandt andre Køge og Faxe - men Stevns Kommune har takket nej til denne service, som koster kunderne 21 kroner per tur (uanset afstand) og kommunekassen cirka 30.000 kroner (forvaltningens estimat). Modelfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kundevenlig transport fravalgt på grund af dårlig økonomi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kundevenlig transport fravalgt på grund af dårlig økonomi
Opdateret 15. juli 2019 kl. 06:15
Stevns - 10. juli 2019 kl. 12:42
Af Erik Nielsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Movia tilbyder såkaldte plusture, når bus og tog ikke rækker ni kommuner på Sjælland. Men ikke på Stevns, hvor politikerne har fravalgt muligheden med henvisning til kommunens økonomiske situation. Det vil ifølge forvaltningens estimat koste kommunekassen cirka 30.000 kroner at tilbyde Movias nye kundevenlig transport: Plustur.

Mens man kan bestille en plustur via Rejseplanen i eksempelvis Køge og Faxe kommuner, når bus og tog ikke rækker hele vejen, så har politikerne på Stevns fravalgt at tilbyde kunderne her i landkommunen Movias kundevenlige tilbud: plustur via Rejseplanen.

Plustur er fra 1. juli en fast del af Rejseplanen i Faxe, Holbæk, Hørsholm, Kalundborg, Næstved, Slagelse, Sorø, Køge og Roskilde kommuner. Men altså ikke i Stevns Kommune, hvor politikerne har valgt at takke nej på kundernes vegne.

- Idéen er god, men vi har ikke råd. Vi er begyndt at pille i de helt små ting for at finde penge på næste års budget, så man må starte et sted og her har vi altså slået bremserne i, siger Flemming Petersen (V), der er formand for Plan-, Miljø- og Teknikudvalget, hvor man politisk har truffet beslutningen.

Men det koster ifølge et overslag i forvaltningen ikke mere end 30.000 kroner for kommunekassen at være med i plustur, og i en landkommune som Stevns, hvor den offentlige transport for nogen områders vedkommende kunne være bedre, ville dette vel netop være brugbart for kunder i kommunens tyndt befolkede områder?

- Der er usikkerhed om, hvad det kommer til at koste kommunen, da det er et netop er et estimat, forvaltningen har udarbejdet. Derfor har vi fravalgt det set i lyset af kommunens økonomi og de spareoplæg, der allerede ligger i form af balancekataloger, men vi følger udviklingen i plustur og ser hvordan det kommer til at se ud fremadrettet, svarer Flemming Petersen.

Konceptet blev præsenteret for forvaltningen på et møde i april og blev desuden omtalt på Kommunalbestyrelsens temamøde i slutningen af april.

Hvad er plustur
Ifølge Movias nye plustur, skal man kunne bo og arbejde overalt på Sjælland. Men de fleste ved også, at bussen eller toget ikke kører hele vejen ud til gården eller landstedet.

For at give mere kollektiv transport der, hvor der ikke kører så mange busser og tog, har Movia derfor udviklet et nyt kollektivt transporttilbud: plustur, som fra 1. juli er blevet en del af servicen i de ni førnævnte kommuner på Sjælland.

Plustur har i forvejen som forsøg været et tilbud siden marts 2018 i Kalundborg og Roskilde Kommuner og fra efteråret 2018 også i Holbæk, Sorø og Næstved Kommuner. Og erfaringerne er, at borgerne tager rigtig godt imod den nye mobilitets-service.

I de ni kommuner, som nu i første ombæring har valgt at tilbyde plustur, vil man automatisk blive tilbudt plustur på hele eller dele af rejsen, når man søger på en rejse i Rejseplanen, hvis bus og tog ikke rækker hele vejen.

Ordningen er dog åben for alle uafhængigt af, hvilken kommune man bor i, men bliver altså ikke tilbudt som transportmulighed på Stevns.

Turstart ved havelågen
Plustur starter ved havelågen og kører borgerne til et udvalgt skiftested, som er en station eller et busstoppested, hvor man nemt kan komme videre med bus og tog - eller omvendt. Det hele foregår via Rejseplanen, som sørger for at blande plustur, bus og tog på den mest optimale måde. Og i de få tilfælde, hvor det ikke er muligt at tage bussen eller toget på dele af rejsen, vil man blive tilbudt plustur hele vejen.

Fast pris 21 kroner
Plusturen afvikles i personbiler, har en fast pris på 21 kroner uafhængigt af rejsens længde, og man kan betale med betalingskort, når man bestiller turen. Børn under 16 år kan rejse til halv pris.

Den øvrige del af turens finansiering afholdes af den kommune, hvor plusturen starter. Pilotprojektet med Plustur viser, at kommunerne i gennemsnit har haft cirka 12 ture per måned og en udgift hertil på cirka 1.500 kroner per måned.

Der er dog en variation i udgifterne fra 200 kroner til 3.000 kroner per måned. På den baggrund er det forvaltningens vurdering, at Plustur på Stevns vil give en årlig udgift på mellem 20.000 og 30.000 kroner.

Stoppested på bopæl
Med plustur inde i rejseplanen har alle i Faxe, Holbæk, Hørsholm, Kalundborg, Næstved, Sorø, Slagelse, Køge og Roskilde fået et stoppested der, hvor de bor eller der, hvor de skal hen - også når de skal et stykke væk fra de store busruter eller togstationer.

Movias nye tiltag bringer dermed den kollektive transport tættere på borgere og virksomheder på det meste af Sjælland og styrker mobiliteten - men altså ikke på Stevns.

- Mange steder på Sjælland kan der være flere timer mellem, hvornår den lokale bus i rutefart kører. Men vi kan supplere bus og tog med plustur via Rejseplanen. Vi kan bruge teknologien i Rejseplanen og flextrafiksystemet til at tilbyde borgerne mere service i form af flere afgange og rejsemuligheder i løbet af dagen, end vi ellers kunne. Vi kan med plustur køre borgerne hen til de større skiftesteder, hvor busserne kører oftere end ved det lokale stoppested. Så det er godt nyt for borgernes mobilitet, og vi glæder os meget til at se, hvordan borgerne tager imod den nye ordning, siger Movias bestyrelsesformand Kirsten Jensen.

Det er kommunen, der beslutter, om plustur skal være en del af den service, som findes sammen med bus og måske flextur i de enkelte kommuner. Og Stevns Kommune har altså besluttet at stå uden for denne unikke og kundevenlige transportmulighed for folk, der bor i landdistrikter.

Glade for plustur
Kunderne er ellers rigtig glade for plustur er den erfaring Movia har draget siden 2018.

- Movias og kommunernes erfaring med de pilotforsøg, der er gennemført i Vestsjælland siden 2018 er, at borgerne er glade for servicen, og at omkostningerne ved at tilbyde servicen for kommunerne er lille, fortæller næstformand i Movias bestyrelse Per Hovmand.

Andre steder i Danmark er trafikselskaberne også i gang med at indføre plustur i Rejseplanen.

I Nordjylland har det været muligt at få tilbudt en plustur i alle kommuner siden januar 2018. På Fyn har deres variant af plustur (Telekørsel) været tilbudt i alle kommunerne undtagen Odense Kommune siden august 2018.

I Midtjylland og Sydjylland har Midttrafik og Sydtrafik indført plustur som forsøg i henholdsvis Lemvig og Sønderborg Kommuner.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk