12. maj 2021
webshop-2082844_1920
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Giv kunderne rabat og øg indtjeningen online

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Giv kunderne rabat og øg indtjeningen online

Du har ret! Det lyder fuldstændig forkert og misvisende. Ikke desto mindre vil vi her fortælle dig, at det hele giver mening, og hvordan du kan øge din omsætning og derved også din fortjeneste!

Vores firma Fosgaard International har tidlige synliggjort for flere ejere bag netbutikker i hele Danmark, hvordan de nu kan øge omsætningen, uden det koster dem kassen.
Vi vil nu give den information videre til jer alle sammen, så alle kan få glæde af nytænkningen der kan skabe ekstra værdi, selvom du giver rabatter.

En netshop ejer eller marketings ansvarlig kan booste deres salg igennem flere kanaler på én gang. Det kan for f.eks. være sig e-mail lister, affiliate sites eller de mere populære sociale medier som, Instagram, Facebook, Tik Tok osv.

På affiliate sites og de sociale medier findes der en kæmpe skare af virtuelle sælgere, der nemt og billigt kan sprede budskabet om din butiks sortiment eller gode tilbud.
Alle disse mulige sælgere af dit budskab eller dine produkter kan afregnes således, at deres løn er ren kommission/provision afhængig. Det vil altså sige, at disse sælgere kun afregnes, når de har succes, og altså skaber ekstra salg fra netop din webshop.
Du har ganske enkelt og helt efter reglerne sparet dig selv for udgifter til en eller flere fastansatte personel. Ingen fast lønudgift i døde perioder, ingen feriepenge, forsikringer, husleje osv. som du ellers skulle afregne hver måned.

Mange faste udgifter er nu fjernet og lagt ud til personer, hvor vi nemt kan måle deres succesrate, og hvornår de skaber direkte vækst for din forretning.
De virtuelle sælgere skaber opmærksomhed og markedsfører din netbutik, via de kanaler hvor de er eksperterne. Skaber de succes, så er det bonus for dig, og det belønner du dem selvfølgelig for. Skaber de ingen salg, selvom om de bruger tid og ressourcer i forsøget derpå, så skal de heller ikke betales. Du betaler altså kun for ren succes!

Normalt, og også den nemmeste metode til afregning er, at du som netbutik giver sælgeren der har fremskaffet kunden, en mindre procentdel af det, som den købende kunde handler for.
Mange netbutikker der benytter denne løsning har opnået store stigninger i omsætningen, selvom deres udgifter til provision har været ganske lille i forhold til dette.

Flere forskellige kanaler for virtuelle sælgere

Dine nye potentielle sælger opererer typisk via flere forskellige kanaler. Kanaler hvor du måske ikke selv har været tidligere, og derfor ikke har erfaringen eller knowhow. Og hvis de virtuelle sælgere er eksperterne på disse områder, så lad da dem overtage markedsføringen der og koncentrer dig om det, som du er bedst til.

De typiske kanaler for dine nye sælgere er:

  • Sociale medier
  • Cashback sider
  • Influencers
  • E-maillister
  • Rabatkode sider

Hvordan de forskellige sælgere tager sig betalt kan variere en smule. Det kan være et fast beløb for at placere et produkt i deres video, eller for hvert klik de sender videre fra deres mail rundsending eller hjemmeside. De fleste bruger løsningen med, at har de sendt en kunde der handler på din side, så belønnes sælgeren med en mindre procentdel. Vi synes også det er den nemmeste og mest fair løsning for butikken. For det er lidt surt at betale en sælger for, at sende 20 kunder til netbutikken, hvor ingen af de 20 ”kliks” ikke har placeret én eneste ordre.

Vi synes det giver mere mening at belønne dem, der rent faktisk sender en kunde, som også placerer en ordre og skaber omsætning.
Dem der typisk klarer den opgave bedst, er rabatkode siderne. Med et godt affiliate program, så kan du som netbutik ejer nemt se, hvor dine kunder kommer fra (altså på nettet).

Vi har i længere tid fulgt med i det arbejde, der udføres af flere rabatkode sider, og har derved konstateret, at de laver et stort stykke arbejde for at promovere de enkelte webshops. Meget større end det vi regnede med.

En af de rabatkode sider vi har kigget meget på er Hurtigrabat.dk - Grunden til vi kigger på netop dem er, at vi kan se de har en forrygende vækst i forhold til lignende sider. De laver nemlig et stort stykke arbejde, der tilgodeser de enkelte butikker, når det kommer til SEO arbejde, synlighed på nettet, overskuelig hjemmeside osv.
Et kæmpe arbejde der udføres gratis på vegne af deres samarbejdspartnere, som er de enkelte netbutikker. Et stort stykke arbejde der måske udføres på vegne af din netbutik.

Forskellen mellem at lave dette arbejde selv (ansætte en til det) eller lade hurtigrabat.dk gøre det, er ganske enkelt prisen. Din IT-mand er langt dyrere og koster dig penge hver dag. En rabatkode side tager kun penge, når de opnår succes. Deres succes er penge direkte i din lomme, og derfor vil en webshop-ejer kun kunne tjene flere penge, ved at benytte sig af disse sider.
Det er en spændende opgave disse sider har grebet, og derfor vil vi også give dem ekstra opmærksomhed i det følgende afsnit. Deres arbejde kan have stor indflydelse på, hvordan du som ejer af netbutikken øger din omsætning, uden du spilder en eneste markedsførings krone.

Hvilke omkostninger har du som webshop ejer?

For det første skal du tænke på, at du betaler kun for succes. Altså ingen udgifter af nogen art, hvis en rabatkode side ikke kan generere et eneste salg.

Langt de fleste rabatkode sider og rabatsider kan generere ekstra salg for en webshop-indehaver, hvilket også betyder større omsætning.
Det vil i vores øjne være en fejl, i jagten på større omsætning, at gå udenom rabatkode siderne, når du skal ud at markedsføre din virksomhed. Nogen gør det måske endda pga. uvidenhed, samt at de ikke kender udgifterne på forhånd.

I et samarbejde med f.eks. Hurtigrabat.dk kan du som virksomhed vælge mellem flere muligheder for at skabe din egen vækst. Alt efter hvad der passer i netop din butik.
De fleste netbutikker har en form for rabatkoder funktion på deres betalingside. Denne rabatkode funktion kan bruges på flere smarte måder.

- Du kan øge den gennemsnitlige ordrestørrelse, ved at tilbyde rabatkoder der kun kan aktiveres, når kunden handler over et bestemt beløb. Eks. 15% rabat når der handles for over 1.500 kr.

  • Rabatkoder der kun gælder bestemte varer. Det kan være du skal have tømt lageret for udgåede varer.
  • Rabatkode der kun gælder for ikke nedsatte varer. (nemmere at give rabat på varer med god avance)
  • Rabatkoder der måske giver fri fragt eller en gratis gave når de handler for over et bestemt beløb. Din pris på gaven er typisk langt under den værdi, som gaven har for køberen.
  • Rabatkoder til de kunder der tilmelder sig shoppens nyhedsbrev. (så kan du bagefter sende tilbud direkte til kunderne)
  • En ren rabatkode der giver en ren %-sats rabat på alt der købes. (disse giver generelt en større omsætning)
  • En rabatkode der kun kan bruges af første gangs kunder.

Du kan helt sikkert selv udtænke andre metoder, hvor du kan bruge en rabatkode i markedsførings øjemed. Koder som alle rabatkode siderne gerne hjælper med at sprede gratis ud på alle platforme.

Prisen for dette til rabatkode siden sker først når de har en dokumenteret kunde der handler hos dig. Prisen til selve siden er oftest omkring 10% af dit butikssalg (uden moms). Dog er der også nogle der kun tilbyder 2% og andre tilbyder 20%, så der er helt frit spil for dig som ejer.
Det kommer selvfølgelig an på den avance, du har på dine varer. Men logisk nok vil den shop der tilbyder 2% ikke få mere mest opmærksomhed fra rabatsiderne, når de laver al det bagvedliggende arbejde.
Men det er selvfølgelig afhængigt af varerne og deres værdi. Lav %-indtjening af stor værdi er jo bedre en høj %-indtjening af ingenting.

For forbrugerne er det gratis at bruge en side som Hurtigrabat.dk, hvilket er med til at sprede dit budskab ud til endnu flere. Sider med login og sider der vil have oplysninger om brugerne, er typisk ikke så attraktive for hverken kunder eller folkene bag netbutikkerne.

Det er nemt overskue antallet af salg og sælgere

Mange tanker og spørgsmål omhandler tit, hvordan man som webshop-ejer kan overskue og administrere flere sælgere, som du aldrig har mødt. Og hvordan du følger med i, hvem af sælgerne der har sendt kunden til netop din shop.

Netop denne del er meget nemmere end det lyder. For det er normalvis ikke dig selv der holder øje med det.

Der kan laves direkte aftaler med rabatkode sider omkring afregning, rabatkoder osv. Men det nemmeste er at kontakte et affiliate netværk. Der findes flere af disse i Danmark, og du kan sagtens samarbejde med flere på én gang. Det er dog ikke nødvendigt, da rabatkode siderne også samarbejder med de samme.
Disse affiliate netværk klarer opgaven for dig, når det kommer til registrering af salg/klik, afregning for hvert salg. Og i sidste ende også betaling til rabatsiderne og de andre virtuelle sælgere.
At være med i et affiliate netværk har en værdi for butikkerne, og derfor er der selvfølgelig også en udgift forbundet derved.
Nogle tager faste månedlige gebyrer for alle salg, nogle tager faste månedspriser andre gør sikkert noget helt tredje.

Du skal som netbutik-ejer vurdere hvad der giver mening for dig, når det kommer til din strategi. Forud betaling, bagud betaling, faste beløb eller gebyrer for hvert salg.
Der er forskel på butikkerne i Danmark, og der er også forskel på hvad der foretrækkes, så vurder hvad der passer bedst til dig.
Til info kan vi fortælle, at de fleste benytter sig af samme betalingsform, som der også bruges ved betaling til rabatkode siderne. Altså betal efter der er registreret salg.

Vi vil til enhver tid anbefale dig som virksomhedsejer at vælge din markedsførings strategi via disse rabatsider og rabatkode sider. Da du her får masser af værdi for pengene og kun betaler for succes.
Hvis du kan se meningen med sådan et samarbejde, så vil også anbefale dig at kontakte et affiliate netværk der kan hjælpe dig i gang.

Selvom Danmark har skrottet vaccinerne fra AstraZeneca og Johnson & Johnson, arbejdes der på en model, så man frivilligt kan vælge dem. Kunne du finde på det?