9. marts 2021
pk medier
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Er du hjemmesideejer? Så må du ikke glemme SEO optimering

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Er du hjemmesideejer? Så må du ikke glemme SEO optimering

De fleste der er hjemmesideejere, ønsker nok, at der kommer så mange besøgende på deres site som muligt. Men hvordan sørger man lige for det? Annoncering på sociale medier er én måde at gøre det på, men skal du have kunder i det lange løb, så må du ikke styre uden om søgemaskineoptimering.

Hvor gemmer man et lig?

Søgemaskineoptimering eller SEO optimering (search engine optimization) handler om at optimere ens chancer for at få en god placering på Google. Du kender det nok selv, hvor ofte klikker du ikke ind på en af de øverste 10 sider på Google? Det gør du meget sandsynligt hver gang, du foretager dig en googlesøgning. Der er derfor også en joke i SEO-verdenen, der lyder på således: Hvor gemmer man et lig? På side to på google! Heldigvis kan du undgå at blive gemt væk på side 2 gennem SEO optimering.

Det første du skal …

Er at komme i gang med at undersøge, hvordan folk søger, når de skal lede efter det, du udbyder. Det kan være, at du har en frisørsalon i Herning, så vil du sandsynligvis gerne have en god placering, når folk søger på ”Frisørsalon i Herning”. Du skal altså til at i gang med at tænke som den potentielle kunde, der leder efter dig. Det er vigtigt, at man ikke blot forsøger at få en høj placering på de søgninger, som der er mange af om måneden. Har du f.eks. fundet ud af, at der er over 500 søgninger på ”frisørsalon”, så skal du nok ikke regne med, at du kan få en god placering her. Det er langt mere udbyttelsesrigt, hvis du i stedet for fokuserer på de søgninger, der ikke er alt for mange af - men selvfølgelig stadig nogle, der er søgninger på.

SEO optimering gennem søgeordsanalyse og tekstforfatning

Når du har fundet ud af, hvilke søgninger der er værdifulde for dit website, har du taget et vigtigt skridt i din søgeordsanalyse. Denne skal du herefter bruge til at skrive den tekst, der skal være på din hjemmeside. Du skal nemlig inkorporere de søgefraser i din tekst, som du har fundet i din søgeordsanalyse. Det nytter dog ikke noget, at du forsøger at inkorporere ”frisørsalon i Herning” så mange gange som muligt - det ser Google lige igennem, når de indekserer dine sider.

Sidetitel og metabeskrivelse

Det er ikke nok at have en god placering på Google, hvis det stadig ikke fanger den potentielle kundes interesse. Hvis du ligger blandt de 10 øverste på Google, konkurrerer du stadig hårdt med de restende 9. Her gælder det om at have en god sidetitel og metabeskrivelse. Sidetitel og metabeskrivelse er det, du ser som søgeresultat for en side, når du foretager en googlesøgning. Der findes forskellige tools på nettet, som du kan bruge, når du gerne vil lave en god sidetitel og metabeskrivelse - dem kan du bruge.

Er det en god idé at udnævne politikere til ambassadører?