8. december 2019
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: 3 gode råd til online markedsføring – tips til din hjemmeside

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

3 gode råd til online markedsføring – tips til din hjemmeside

Selvom en virksomhed eller organisation skal sørge for at differentiere sig, er der nogle basale fællestræk ved de bedste hjemmesider. Virksomhedens hjemmeside er ubestridt et af de vigtigste markedsføringsredskaber.

Hvorfor skal du have en hjemmeside?

Virksomhedens hjemmeside er ubestridt et af de vigtigste markedsføringsredskber. Websitet skal ses som kernen i den digitale kommuniaktion, da det er fra denne platform, at virksomheden har mulighed for at fremvise sin profil, informere, engagere og sælge sine produkter eller tjenesteydelser. Formålet med en virksomheds hjemmeside kan være meget forskellig afhængig af den unikke situation, men det gælder grundlæggende om at ramme sin målgruppe og adskille sig positivt fra sine konkurrenter – og her er hjemmesiden et stadigt vigtigere redskab.

Det er kunderne der er dømmer din hjemmeside, da du i bund og grund har oprettet den til dem. Det er deres kommunikationsværktøj imellem dig og dem. Det er din bedste mulighed for at samle at det du ønsker at kommunikere ud til dine kunder og fremtidige kunder, et sted.
Selvom en virksomhed eller organisation skal sørge for at differentiere sig, er der nogle basale fællestræk ved de bedste hjemmesider. Nedenunder er der nogle basale sig, som er vigtige for kundeoplevelsen.

Fag forbrugerens interesse

Din landingsside er det mest centrale. De fleste kommer direkte ind på din forside og vender ofte også tilbage til den igen, hvis de ønsker at komme tilbage til udgangspunktet. Udgangspunktet er for mange derfor din hjemmeside og det er vigtigt den er flot og indbydende. Ligemeget om man sælger produkter eller ydelerser er det ofte vigtigt med en masse billeder. Mennesket er mest interesseret i spændende visuelle ting, så som billeder. Illusterer derfor ”så meget som muligt”.

Besøg andre hjemmesider som inspiration og find herigennem ud af hvad der fungerer og hvad du ønsker for din hjemmeside. Se evt. Helm, som sælger sko, tasker m.m. Deres forside er fyldt med billeder og der er ingen tvivl om hvad de sælger, ved blot et enkelt øjekast. Der er tænkt over farvevalg og figur/bokse, som indeler forskellige kategorier i felter, der gør siden mere overskuelig.
Man kan også gøre som Peoplenet, der lidt på samme måde har lavet en utrolig overskuelig hjemmeside, med en masse bokse og farvefelter, der inddeler de forskellige emner. Baggrunden ændre sig i forskellige farver, som indremmer forskellige emner eller ”overskrifter”. Peoplenet har i stedet for billeder valgt at bruge en del tegn og symboler, da det giver mere mening for deres hjemmeside, end en masse billeder.

Hvem er din målgruppe?

Det er super vigtigt at indtænke sin målgruppe i den måde man vælger at opbygge sin hjemmeside på. Sælger du til privatpersoner eller erhverv? Sælger du produkter, service eller har du intet salg på din side?

Der er mange ting man skal spørge sig selv om i forhold til målgruppen, da det handler om kunderne og deres behov og krav. Hvis man ser en side som Alulock er det tydeligt, at der er en mere professionelt fokus på deres produkter. Der er større chance for, at kunder med en større forståelse for produkterne vil benytte sig af dem.
Men som de også har lagt fokus på er, at siden har en meget brugervenligt design, hvilket er super vigtigt for alle uanset målgruppen. Der skal være en rød tråd og tydeligthed, for forbrugeren ikke er i tvivl om, hvor der skal trykkes og hvordan de skal finde hvad de søger. Dette betyder også på et lidt mere tekninsk sprog, at der er ”call-to-action”. Dette betyder, at der ofte er mange funktioner på en hjemmeside og det skal være overskueligt og ikke uoverksueligt. Kontaktoplysninger på dig og dit firma skal være tydelige, så man altid har en livligne i dig, hvis man har spørgsmål og eventuelt ikke kan finde det man leder efter på dit side.
Herunder er det derfor en fordel, at gøre det tydeligt hvad hjemmesiden handler om. Det kan være både igennem billeder, tekst, overskrifter, farver m.m. Det hele har en betydning for, hvilken opfattelse den besøgende får af din hjemmeside og hermed af dig som virksomhed. Har du mange farver eller få? Har du produkter på forsiden? Har du meget tekst eller er der flere billeder?
Ved at opfylde alle kravene, sikre du dig, at dine gæster forbliver længere på hjemmesiden og måske endda beslutter sig for køb eller at tage kontakt til dig.