16. august 2018
I forbindelse med projektet »Smag for Livet« har bogens forfattere været på mange skoler. Her er Anette Kamuk (tv) på besøg på Sorø Borgerskole. Foto: Jeppe Jul Garnak
I forbindelse med projektet »Smag for Livet« har bogens forfattere været på mange skoler. Her er Anette Kamuk (tv) på besøg på Sorø Borgerskole. Foto: Jeppe Jul Garnak
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ny bog: Skolemad skal smage af noget

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny bog: Skolemad skal smage af noget
Sorø - 09. august 2018 kl. 09:01
Af Lene Berthelsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hvis det ikke smager af noget, eller endnu værre - smager dårligt - ja så vil en stor del af skolebørns madpakker forblive uset.

Det samme gør sig gældende for de skolemads-ordninger, der efterhånden har vundet frem på mange skoler.

Smagen er afgørende, og det har tre ansatte på ernærings- og sundhedsuddannelsen på Absalon (tidligere Ankerhus) netop skrevet bogen »Smag på Skolemad« om. Det skriver Dagbladet og Sjællandske.

Bogen bygger på erfaringer fra sjællandske skoler via projektet »Smag for livet«, som Absalon har været en del af.

- Vi må spørge os selv, om vi kan være bekendt ikke at sikre, at alle folkeskoler tilbyder sunde og smagfulde skolemadsløsninger på de lange skoledage, siger lektor på uddannelsen, projektleder på »Smag for Livet og medforfatter til bogen, Anette Kamuk.

Hun påpeger, at der gennem årene er set gode skolemadstilbud især med fokus på sundhed og nogle steder også med involvering af elever. Fokus på smag kan dog være en udfordring, da der ikke alle steder arbejdes systematisk med smag:

- Gennem vores arbejde har vi set eksempler på, at børn ikke har madpakker med i skole. Vi har set børn, der ikke køber eller ikke har mulighed for at købe et helt måltid i skoleboden, men nærmere en form for snacks. Eller børn der kun spiser elementer af et helt måltid fra skoleboden. Det kan der være mange årsager til, men smagen kan være en medvirkende årsag hertil, for hvis børnene ikke kan lide maden, så vælger de den naturligvis fra, siger Anette Kamuk.

Anette Kamuk mener, at der bør være mere fokus på smag og smagsudvikling i skolemaden. Og det kræver erfaring og kompetencer hos køkkenpersonalet, der tilbereder maden. De lange skoledage åbner ifølge hende endvidere op for, at skolemadsordningen gentænkes som en del af skolens pædagogiske aktiviteter, der involverer eleverne og motiverer dem til større madmod.

- Men det kræver samarbejde på tværs af skolens personale og skolens ledelse, for det kræver prioriteringer omkring organisering af skolemadsordninger, og det kræver ressourcer, siger Anette Kamuk og tilføjer:

- Regeringens Advisory Board for mad, måltider og sundhed har netop også gennem en række anbefalinger peget på, at alle skolebørn bør tilbydes adgang til gode, velsmagende måltider til en rimelig pris. De foreslår blandt andet en national eller fondsfinansieret pulje, hvor kommuner og grundskoler skal kunne søge midler til at bygge lokale produktionslokaler og kantiner, der kan tilbyde alle skolebørn adgang til gode og velsmagende måltider.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk