14. oktober 2019
Andreas Madsen fra Sorø Borgerskole og Rose Carstensen fra Sorø Akademi havde en både hyggelig og udbytterig tysk-formiddag på akademiet. Foto: Anders Ole Olsen
gallery icon

Se billedserie

Andreas Madsen fra Sorø Borgerskole og Rose Carstensen fra Sorø Akademi havde en både hyggelig og udbytterig tysk-formiddag på akademiet. Foto: Anders Ole Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: En tysk bro mellem Sorø-skoler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En tysk bro mellem Sorø-skoler
Sorø - 07. november 2016 kl. 17:57
Af Bjarne Stenbæk
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Kan man få noget positivt ud af at sætte en 2.g sammen med en 7. klasse i et samarbejde om tysk? Det satte tysklærer på Sorø Borgerskole, Paula Ingemann Rasmussen, og tysklærer på Sorø Akademi, Michael Pihl, sig for at finde ud af. Og svaret blev et klart ja. Det skriver DAGBLADET og Sjællandske.

- Når vi skal fremlægge for en 7. klasse, bruger vi sproget på en helt anden måde, end vi er vant til i vores almindelige undervisning, fortæller 16-årige Rosa Carstensen, der går i 2.g på Sorø Akademi.

- Det er spændende. Blandt andet skal vi jo tilpasse sproget, så vi kan gøre os forståelige. Ellers går kommunikationen jo i stå.

For 14-årige Andreas Madsen, der går i 7. klasse på Sorø Borgerskole, er tysk langt fra favoritfaget.

- Men det her synes jeg faktisk er sjovt, siger han.

- Og det kan helt sikkert også gøre os bedre til tysk.

Paula Ingemann Rasmussen fortæller, at mødet med det traditionsrige gymnasium, Sorø Akademis Skole, gjorde 7. klasserne en smule ydmyge, men for Andreas havde det ikke så stor betydning.

- Jeg skal ikke på akademiet, når jeg er færdig med folkeskolen, siger han.

- Jeg skal på AUX på handelsskolen - og der skal jeg ikke have tysk.

Rose har tysk på B-niveau, og det betyder, at hun afslutter faget efter 2. g.

- Sjovt nok har jeg selv gået på Sorø Borgerskole, hvor jag havde Paula til tysk, så jeg valgte at fortsætte med sproget, da jeg kom i gymnasiet, fortæller hun og føjer til, at det er nok så væsentligt at kunne tysk - ikke mindst set i lyset af, at Tyskland er nabo til Danmark og en meget stor spiller på den europæiske bane.

Når nu elever fra 7. klasse møder elever fra 2.g, kunne det give anledning til en del nervøsitet og generthed - samt eksempelvis frygt for at komme til at dumme sig.

- Det synes jeg ikke har været slemt. Personligt er jeg ikke genert, siger Andreas.

- Og der er jeg enig, fortsætter Rose.

- Selv om vi går i 2.g, taler vi jo ikke selv perfekt tysk.

Dagen var bygget sådan op, at eleverne først præsenterede sig for hinanden - på tysk. Derefter blev eleverne delt i hold. I samarbejdet blev der taget udgangspunkt i en Bundesligahold i fodbold samt et Bundesland - eksempelvis den VW-ejede klub VfL Wolfsburg og Niedersachsen. 2.g'erne fortalte om både fodboldklub og region. Derefter var der arrangeret en quiz, hvor eleverne fra 7. klasse skulle svare på spørgsmål, der knyttede sig til fremlæggelsen.

Michael Pihl sørgede i øvrigt også for, at eleverne fra Sorø Borgerskole fik en rundvisning i skolens hovedbygning.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk