20. oktober 2019
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Tag omfartsvejen i små bidder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Tag omfartsvejen i små bidder
Sorø - 20. september 2019 kl. 13:32
Af Thomas Hagedorn, næstforperson i Alternativet, Sorø
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

På seneste byrådsmøde blev det endnu en gang diskuteret, om kommunens økonomi er i stand til at opfylde løftet om en omfartsvej ved Tersløse.

Dette er et relevant spørgsmål, nu hvor vi ikke ser ud til at kunne opretholde rimelige standarder på flere områder, herunder børneområdet.

Desværre blev diskussionen aldrig rigtigt til en egentlig refleksion eller evaluering af de muligheder, vi som kommune reelt har på nuværende tidspunkt.

Da jeg hverken er imod udvikling af kommunen med en omfartsvej, og den sikkerhed den vil skabe i Tersløse, eller at tilføre flere midler til børneområdet, så må og skal der i min optik findes et kompromis.

I denne sag er kernen jo en omfartsvej som beskrives således:

"Omfartsvejen vil halvere trafikbelastningen gennem Tersløse. Samtidig vil omfartsvejen give en hurtigere og nemmere forbindelse fra Dianalund til motorvejen og Sorø. Endelig ønskes trafiksikkerheden og trygheden øget med tiltag ved Holbergskolen, trafiksaneringer i Tersløse."

Så udvikling, men i særdeleshed trafiksikkerhed er det helt væsentlige i denne sammenhæng.

Men omsorgen for liv gør sig også gældende på børneområdet, hvor de rammer, vi giver vores børn i deres tidlige leveår, er med til at sikre, at vi får hele sunde mennesker på den lange bane.

Skal man vurdere konsekvenserne af de to - skal vi kalde dem "investeringsmuligheder" i liv - så kan man vel sige, at man kan få børn, der trives eksempelvis med en skole, hvor det ikke regner ind, eller færre ulykker for pengene. Så hvad gør vi? Begge dele er tungtvejende områder, der fortjener prioritering.

Jeg ser derfor en klar mulighed i at opdele omfartsvejsprojektet i delfaser, hvor det klart vigtigste må være, at trafiksikkerheden og trygheden øges med tiltag ved Holbergskolen og trafiksaneringer i hele Tersløse. En oplagt mulighed er af fordele udgifterne over flere år, alt efter hvad vores budget kan holde til.

Det langsigtede mål om hurtigere og nemmere forbindelse samt mindre trafik er i den sammenhæng luksusønsker, og de må af åbenlyse årsager vige for vigtigere "investeringer" i liv på børneområdet.

Så hvorfor iværksætter vi ikke trafiksaneringer med det samme, og får høstet den allervigtigste gevinst nu i stedet for at kæmpe for hele løsningen? Som det er nu, forhales processen, og derved opretholdes en unødig høj ulykkesrisiko.

Det eneste der tilsyneladende står i vejen, er en noget rigid og forældet politisk kultur, hvor formålet ikke altid synes at være hurtige løsninger på alvorlige problemer. Det ligner mere blokpolitisk profilering og konflikter - alt sammen noget Alternativet har sat sig som mål at gøre op med i øvrigt.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk