28. februar 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Lad os samarbejde og ikke modarbejde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Lad os samarbejde og ikke modarbejde
Sorø - 21. januar 2020 kl. 21:59
Af Henrik Gerner Baark og Kirsten Laursen, Dækstensvangen 12, Frederiksberg, Sorø
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Svar til Karoline Mønsted.
Vær glad for at dine børn kommer sikkert og bæredygtigt i skole.

Men det er ærgerligt, at udstykningen ved Rørstensgården får borgerne i den sydlige del af Sorø til at modarbejde hinanden.

Tværtimod skal vi samarbejde om at få en mere bæredygtig og sikker bydel her ude på Frederiksberg. Inden vi får set os om, så er Frederiksberg og Lynge bygget sammen. Udviklingen går meget hastigt.

Den omvej, som lastbilerne kører nu for at komme til byggepladsen ved Rørstensgården, er ikke bæredygtig. Om det er 15 km eller 20 km. Det er en KÆMPE omvej. Lad os ikke skændes om tallene. Det er det bæredygtige, det drejer sig om.

Kommunen burde have haft infrastrukturen på plads, inden byggeriet ved Rørstensgården gik i gang. Og kommunen burde også for længst have lavet en cykelsti i begge sider langs Smedevej, så folk kan komme sikkert til/fra skole eller på arbejde.

Hvem siger, at Smedevej ikke kan tåle mere trafik, og hvordan defineres det om en vej er en skolevej. Det er nogle af de spørgsmål, der svæver i luften.

Hvad gjorde kommunen med den tunge trafik, da Frederiksberg Skole skulle ombygges?

Vi så slet ingen skolebørn ved vores trafiktællinger. De børn vi så på vej i skole, sad enten i en personbil eller i en minibus. Derfor skrev vi, at vi godt kunne forstå, at forældrene gjorde som de gjorde. Vi så kun få voksne cykle ad den vestlige del af Smedevej.

Kommunen bør sænke hastigheden på hele Smedevej, lave en cykelsti i begge sider, lave nogle hastighedsdæmpende foranstaltninger samt lave et lysreguleret fodgængerfelt på Smedevej ud for det lokale varmeværk.

Hvis der også laves en afsætningsplads ved Liselund, så fordeles trafikken om morgenen i den østlige del af Smedevej. Desuden kan forældrene også komme hurtigere på arbejde, fordi her er en rundkørsel, der giver gode muligheder for at komme ud på Skælskørvej og videre på arbejde. Børnene skal gå lidt længere; men det klarer de nok med de friske ben, de har.

Folk siger det bliver bedre, når udstykningen er bygget færdig ved Rørstensgården, men det kan vare omkring 10 år, før det hele er på plads.

Lad os samarbejde i bæredygtighedens tegn og ikke blive uvenner. Kommunen spiller befolkningen ud mod hinanden, fordi infrastrukturen ikke er på plads. (forkortet af red.)

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk