8. december 2019
I Solrød er de lokale grundskoler også inviteret med til den lokale version, hvor alle gymnasiets matematikhold kæmper mod hinanden om at få samlet flest point og dermed vinde skolens vandrepokal. Foto: Solrød Gymnasium
I Solrød er de lokale grundskoler også inviteret med til den lokale version, hvor alle gymnasiets matematikhold kæmper mod hinanden om at få samlet flest point og dermed vinde skolens vandrepokal. Foto: Solrød Gymnasium
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Udfordring: Et bryd på hverdagens rytme

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Udfordring: Et bryd på hverdagens rytme
Solrød - 21. november 2019 kl. 11:13
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Solrød: En helt almindelig grå tirsdag formiddag i november møder alle skolens elever som sædvanlig ind på Solrød Gymnasium. Men allerede kl. 9 brydes hverdagens faste rytme, da alle elever samles i kantinen. Det er nemlig dagen for Georg Mohr - en national matematikkonkurrence for elever på gymnasiale uddannelser.

Det er 28. gang at konkurrencen løber af stablen, og der er mellem 15-20.000 elever fra ca. 225 forskellige skoler, der prøver kræfter med de matematiske udfordringer. I Solrød er de lokale grundskoler også inviteret med til den lokale version, hvor alle gymnasiets matematikhold kæmper mod hinanden om at få samlet flest point og dermed vinde skolens vandrepokal. I år er 17 modige elever fra Billesborg Skolen mødt op for at udfordre de ældre elever i kreativ matematik.

En af de drivende kræfter i gennemførelsen af konkurrencen på Solrød Gymnasium er matematiklærer Michael Krøl. Om motivationen for at invitere alle skolens matematikelever med i konkurrencen siger han:

- Vi opfatter det som en slags 'mental idrætsdag', der både ryster de nye studieretningsklasser sammen og giver skolens elever en dag i fællesskabets tegn. Presset i opgaverne ligger klart på de dygtige elever, fordi opgaverne er konstrueret sådan, at det ikke er en fordel at have haft matematik i længst tid. De kræver, at man tænker ud af boksen og sædvanlige formelsamlinger, og derfor vil mange dygtige elever have svært ved at få mange point. Hvis man til daglig har svært ved matematik, vil man til gengæld ofte opleve, at man får lige så mange point som de fleste andre. De fleste vil nemlig kunne løse nogle opgaver - hvis de koncentrerer sig.

Udover lokalt fællesskab og faglig fordybelse er ideen med Georg Mohr-Konkurrencen at stimulere interessen for matematik ved at udfordre med opgaver der i sværhedsgrad ligger ud over det eleverne møder i den daglige undervisning. Desuden fungerer konkurrencen som et led i udvælgelsen af deltagere til IMO, Den Internationale Matematikolympiade.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk