21. april 2019
I tunnellen under Storebælt nåede toget 205 km/t. Efter det var kommet op på Sprogø fortsatte det med 235,8 km/t på Vestbroen og satte ny dansk rekord i toghastighed.
gallery icon

Se billedserie

I tunnellen under Storebælt nåede toget 205 km/t. Efter det var kommet op på Sprogø fortsatte det med 235,8 km/t på Vestbroen og satte ny dansk rekord i toghastighed.
Foto: News Øresund
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Video: Rekord i toghastighed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Video: Rekord i toghastighed
Opdateret 11. maj 2016 kl. 16:05
Slagelse - 10. maj 2016 kl. 05:57
Af Helge Wedel
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Der er ikke skiltet meget med den danske rekord i toghastighed, der blev sat i påskedagene, men Sjællandske kan i dag afsløre, at der blev kørt med en hastighed af 235,8 km/t i en sen nattetime. Aldrig før har et tog kørt så stærkt i Danmark.

Rekorden ventes ikke slået før tidligst om to år, når den nye banestrækning fra København til Ringsted tages i brug. Den er bygget til en hastighed på 250 km/t.

Sjællandske har talt med Kristian Madsen, der er teknisk chef i A/S Storebælt med ansvaret for det jernbaneteknisk anlæg på Storebælt og Øresund.

Kristian Madsen var selv med i testtoget, da hastighedsrekorden blev sat.

- Det er jo svært helt præcist at stille en hastighed, når vi skal teste anlægget med 230 km/t. Så på Vestbroen røg vi op på 235,8 km/t. Han sammenligner togets acceleration med en Ferrari.

- Det er et tysk testtog med en enkelt vogn spændt efter to lokomotiver, der hver yder 7000 hestekræfter. Så der er virkelig mange kørekræfter, siger Kristian Madsen.

Testtoget kørte gennem tunnellen under Storebælt med 205 km/t. I dag køres der med 140 km/t, men forventningen er, at hastigheden snart kan sættes op til de 180 km/t, der er det tilladte på de fleste togstrækninger i Danmark.

Testen med de høje hastigheder skal vise, om blandt andet køreledningerne kan klare det uden at overskride de normer, der er gældende i hele Europa. Således må køreledningerne højest svinge fem millimeter til siden eller op og ned.

- Det kræver virkelig, at vi har en hel præcis afstand mellem skinner og ledninger, siger Kristian Madsen.

De øgede hastigheder nedbringer logisk nok rejsetiderne i Danmark. Aktuelt er politikerne i fuld gang med diskussioner om, hvorvidt Togfonden, der skulle sikre timedrift mellem Danmarks største byer, overhovedet kan realiseres på grund af de lave oliepriser. Det var afgifter på den danske Nordsøolie, der skulle skaffe pengene til den hurtigere eldrevne togdrift.

Men hurtigere under og over Storebælt synes altså at være muligt uden store og nye investeringer.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk