18. november 2019
7.A på Antvorskov Skole brugte tirsdagen på forskningsskibet Aurora, hvor de fik »Hovedet i Havet«. Her er det yderst til højre den geologistuderende underviser Maria Hvidkjær Jensen, der forsøger at lokke eleverne til at prøve at holde en lille krabbe, hun har fundet i bundprøven. Projektet »Hovedet i Havet« varer tre uger og er støttet af Nordea Fonden. Foto: Mette Kjær Nielsen
gallery icon

Se billedserie

7.A på Antvorskov Skole brugte tirsdagen på forskningsskibet Aurora, hvor de fik »Hovedet i Havet«. Her er det yderst til højre den geologistuderende underviser Maria Hvidkjær Jensen, der forsøger at lokke eleverne til at prøve at holde en lille krabbe, hun har fundet i bundprøven. Projektet »Hovedet i Havet« varer tre uger og er støttet af Nordea Fonden. Foto: Mette Kjær Nielsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Aurora skraber bunden - og løfter eleverne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aurora skraber bunden - og løfter eleverne
Slagelse - 08. november 2017 kl. 10:17
Af Mette Kjær Nielsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Søstjerne efter søstjerne dratter ud af nettet og over i den store sorte spand på Auroras dæk. Søstjerner, rejer, børsteorm, muslinger, krabber og tang i lange baner. 7.A fra Antvorskov Skole i Slagelse var tirsdag inviteret ombord på Aarhus Universitets forskningsskib Aurora, der netop nu er i gang med et tre uger langt skoleprojekt kaldet »Hovedet i Havet«. I to dage er skibet i Korsør. 12 elever er ombord og med ude på Storebælt tirsdag formiddag. Inde på land er 12 af deres klassekammerater i færd med at dissekere blæksprutter på fæstningen.

Under et af mikroskoperne ligger en børsteorm, en reje og en stabel søstjerner. Det er 13-årige Marcus Lindstrøm der har anrettet dem sådan og som nu beskuer dyrene. Samtidig fortæller den biologistuderende underviser Signe Lemcke, hvordan søstjernerne spiser muslinger med munden på undersiden og trækker vejret igennem et vandindtag på oversiden.

- Det er ret spændende. Vi får lov til at se og røre ved det hele. Jeg kan ret godt lide naturvidenskab, og jeg kan godt lide at sejle - så det er rigtig fedt, siger Marcus Lindstrøm.

Det er en stor del af »Hovedet i Havet«, at eleverne skal have hænderne ned i materien og røre ved dyrene. En anden del af projektet handler om at gøre de unge mennesker bevidste om havmiljø.

- Det handler også om at få dem til at tage ansvar og ejerskab for den del af naturen, man ikke lige kan se. Alle de fisk, vi fanger her på skibet, har vi fundet plastik i maven af. Det er ikke for at køre en skræmmekampagne, men vi vil meget gerne have, at eleverne forstår problematikken, for det er i høj grad deres generation, der kommer til mærke konsekvenserne, fortæller projektleder Peter Bondo Christensen fra Aarhus Universitet.

Efter at det første nets indhold fra stenrevet er blevet undersøgt, sættes en grab ned for at tage en mudderprøve et andet sted på Storebælt. Her skal eleverne stikke en hånd i mudderet for at mærke konsistensen - og de skal lugte til det. Uden at afsløre for meget, var det en skarp lugt af rådne æg - den umiskendelige lugt af svovl. Også indholdet af mudderspanden skulle herefter under mikroskop, inden eleverne igen kunne gå i land, og næste hold kunne stå til søs.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk