18. oktober 2019
I HIFI Klubben forsøger man at give kunderne en god oplevelse i de fysiske butikker, så de får lyst til at købe produkter der i stedet for på nettet.
I HIFI Klubben forsøger man at give kunderne en god oplevelse i de fysiske butikker, så de får lyst til at købe produkter der i stedet for på nettet.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Vi søger hjælp i butikken - men køber varen på nettet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vi søger hjælp i butikken - men køber varen på nettet
Sjælland - 13. august 2019 kl. 11:36
Af Anders Spanggaard
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Danmark: Webshops bliver mere og mere populære og otte ud af 10 danskere handler online flere gange om året.

Men inden varerne lægges i den online indkøbskurv, går mere end hver tredje forbi en fysisk butik for at få rådgivning og mulighed for at se og afprøve varen. Det viser en ny undersøgelse, som analysebureauet Userneeds har udarbejdet for Business Danmark.

- Det er jo selvfølgelig positivt for detailbranchen, at forbrugerne stadig har lyst til at komme i de fysiske butikker, men der er ingen tvivl om, at i takt med, at onlinehandlen stiger, får synergien mellem butik og webshop en helt afgørende betydning for, om virksomheder fremover kan bevare en position i markedet, siger Jens Neustrup Simonsen, landsformand i fagforeningen Business Danmark, hvis medlemmer er beskæftiget inden for salg og marketing.

En af de brancher, der mærker tendensen, er elektronikbranchen. Ifølge landechef hos HiFi klubben, Henrik Wieben, kommer der dagligt kunder i butikken for at få en demonstration af et produkt uden at købe det i butikken.

- Vi oplever en stadig stigende tendens til, at forbrugerne køber deres elektronik på nettet, og det kan sagtens være i andre webshops end vores. Sådan er udviklingen, og den kan vi ikke gøre så meget ved. Men det er klart, at det selvfølgelig får os til at gøre en ekstra indsats for at give en rigtig god kundeoplevelse i butikkerne, så kunderne får lyst til at købe produktet med det samme, siger Henrik Wieben.

For at motivere salgsmedarbejderne til at skabe gode kundeoplevelser i butikken har man hos HiFi Klubben valgt at fordele al online-omsætning ud på butikkerne, så onlinesalget i eksempelvis Roskilde tilfalder den fysiske HiFi butik i Roskilde. På den måde distribueres salget ud til de butikker, hvor sælgerne i mange tilfælde har været med til at inspirere og rådgive kunden til købet.