14. oktober 2019
Ombygningen af Ringsted Station har vist sig at være dobbelt så dyr som beregnet. Derfor måtte Banedanmark i april ty til en skrabet model af ombygningen, der formentlig skal følges op af nye byggerier, når Fehmern-forbindelsen åbner i 2028. Pressefoto: Banedanmark.
Ombygningen af Ringsted Station har vist sig at være dobbelt så dyr som beregnet. Derfor måtte Banedanmark i april ty til en skrabet model af ombygningen, der formentlig skal følges op af nye byggerier, når Fehmern-forbindelsen åbner i 2028. Pressefoto: Banedanmark.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Toget er kørt: Ny jernbane får skrabet stop i Ringsted

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Toget er kørt: Ny jernbane får skrabet stop i Ringsted
Sjælland - 05. november 2018 kl. 11:28
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Flere møgsager omkring byggeri på Ringsted Station, der skal gøre stationen klar til at tage imod tog fra den nye København-Ringsted bane, har fået transportpolitikere fra både Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Enhedslisten til at slå til lyd for alternative løsninger til stations-byggeriet. Havde de tre partier slået pjalterne sammen, ville de faktisk kunne mønstre et alternativt flertal i Folketinget.

arrow Læs også: Rapport afslører hvorfor ombygning af Ringsted Station blev 118 procent dyrere

Men nu trækker både S og DF i land:

- Det giver ikke mening at skabe et alternativt flertal, før vi kender tiden og økonomien i de alternative løsninger. Jeg har stillet spørgsmål til ministeren om det. Men det giver ingen mening at opstille nogle krav, før vi kender konsekvenserne, siger Magnus Heunicke.

Heunicke havde sammen med DF-transportordfører Kim Christiansen og Ø-transportordfører Henning Hyllested ellers set sig lune på at bygge en ny jernbanebro øst for byen. I modsætning til en ombygning af stationen vil en bro have kapacitet til fremtidens togtrafik, når Fehmernforbindelsen åbner omkring 2028.

Men en jernbanebro er også dyrere. Og de ekstra penge er der ikke.

Det skyldes, at Banedanmark, der står for byggeriet, i mange år har undervurderet hvad ombygningen af stationen koster, og har afleveret en del af pengene, de havde i kassen, tilbage til staten for to år siden, lyder det fra Kim Christiansen.

- Det bedste ville have været at lave den nu. Men der er ingen penge, fordi Banedanmark afleverede over 600 millioner kroner tilbage til Finansministeriet. Men Banedanmark kan jo begynde at spare op af egne midler, skriver han i en SMS fra Washington.

arrow Markant færre tog gennem Ringsted i det nye år
13. november 2018 kl. 14:58 Opdateret: kl. 15:02
arrow Minister: Skrabet stationsløsning nødvendig nu og her
09. november 2018 kl. 15:38 Opdateret: kl. 15:35