23. september 2021
SF's leder Pia Olsen Dyhr under et tidligere besøg på Østbanen. I baggrunden ses partiets transportordfører Anne Valentina Berthelsen der har fået partiet med på at kræve et årligt løft til landets lokalbaner på 100 millioner kroner.
SF's leder Pia Olsen Dyhr under et tidligere besøg på Østbanen. I baggrunden ses partiets transportordfører Anne Valentina Berthelsen der har fået partiet med på at kræve et årligt løft til landets lokalbaner på 100 millioner kroner.
Foto: Jørgen C. Jørgensen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Støttepartier: Østbanen skal på bordet i finanslovs-forhandlinger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Støttepartier: Østbanen skal på bordet i finanslovs-forhandlinger
Sjælland - 11. november 2020 kl. 06:01
Af Tomas Revsbech

Østbanens nedslidte skinner skal på bordet i forhandlingerne om næste års finanslov.

arrow Læs også: Østbanens udløbsdato har været kendt længe

Det mener S-regeringens støttepartier SF og Enhedslisten, der dog har hvert sit bud på, hvordan de mener, en renovering af skinnerne skal finansieres.

Enhedslisten vil oprette en særlig lokalbane-pulje på 600 millioner, der skal gå til reparation og vedligehold af landets 13 lokalbaner.

Partiets finansordfører Mai Villadsen lægger dog ikke skjul på, at det i høj grad er de tyndslidte skinner på Østbanen, partiet har i tankerne.

- Vi har nogle lokalbaner, i særdeleshed Østbanen,d er trænger til en kærlig hånd. Toget kører for nedsat fart til daglig frustration for pendlerne. Gør vi ikke noget ved skinnerne, risikerer vi, at de begynder at se sig om efter en bil i stedet for, siger Mai Villadsen til Sn.dk.

Renovering skaber arbejdspladser

Pengene skal ifølge finansordføreren tages fra den såkaldte »krigskasse« mod corona, som finansminister Nicolai Wammen (S) har kaldt det.

Kan lokalbanerne ikke komme på den almindelige finanslov, kan pengene findes ved de sideløbende forhandlinger om en såkaldt stimuli-pakke til den corona-ramte danske økonomi.

Ifølge Enhedslistens finansordfører Mai Villadsen vil partiet oprette en særlig pulje på 600 mio. kr. til at renovere landets lokalbaner for. Steen Brogaard/Folketinget.

- En reparation af skinnerne har en direkte positiv effekt for pendlerne og samfundene på Østsjælland. Men det har også det sigte, at det skaber beskæftigelse her og nu, og så understøtter det den grønne omstilling. Og det vil vi have finansministeriet til at regne på, siger Mai Villadsen.

SF: Alle lokalbaner har for få penge

Også SF har Østbanen og landets øvrige lokalbaner med til forhandlingerne med finansministeren.

Partiet ønsker dog ikke en særlig lokalbane-pulje, men går ifølge transportordfører Anne Valentina Berthelsen efter at sikre et varigt løft til landets lokalbaner på 100 millioner kroner om året.

Daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) og regionsrådsformand Heino Knudsen (S) indgik i 2018 en aftale, der skulle overdrage strækningen Roskilde-Køge til Region Sjælland. Overtagelsen blev først udsat et år på grund af bøvl med at installere et nyt signalprogram. Nu er skinnerne på Østbanen, der skal kobles på Roskilde-Køge, så slidt ned. Foto: Thomas Olsen.

- Lokalbanerne har været underfinansieret i årevis. Derfor skal regionerne simpelthen have flere penge til vedligeholdelse og drift, siger hun.

SF-transportordføreren peger på, at det blot er få år siden en anden sjællandsk lokalbane, Høng-Tølløsebanen, stod i samme situation som Østbanen står i nu.

- Om få år er det måske banerne i Nordsjælland eller Lollandsbanen, der ender i den her situation. Og det duer ikke, vi på Christiansborg pludselig skal ud og finde hundredvis af millioner, hvis gang en bane får et problem, siger hun.

R: Vil gerne prioritere kollektiv trafik

De Radikales finansordfører Andreas Steenberg er ikke afvisende over for SF og Enhedslistens ønske.

Partiet har selv afsat en milliard kroner til en grøn omstillingsbuffer på transportområdet - om end der ikke er afsat penge til hverken tog eller busser.

- Men vi ser da på det og vil gerne prioritere kollektiv trafik, skriver Andreas Steenberg i en sms til avisen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Socialdemokratiets transportordfører Christian Rabjerg Madsen.

arrow Rød og blå blok i strid om Østbanens redning
29. januar 2021 kl. 12:10 Opdateret: kl. 10:09
arrow S-formand: Skuffet over nul kroner til tog
07. december 2020 kl. 10:30 Opdateret: kl. 08:45
arrow Slidte skinner truer opgradering af Østbanen: Frygter lukning
11. november 2020 kl. 05:49 Opdateret: kl. 20:54
Stemmer du til kommunalvalget i år?