13. november 2019
Den nye jernbane København-Ringsted skal både give de lokale hurtigere tog til København, give bilpendlere mulighed for at en hurtig togtur til København via den nye Køge Nord-station ved motorvejen samt give direkte tog mellem København og Næstved. Foto: Anders Ole Olsen.
Den nye jernbane København-Ringsted skal både give de lokale hurtigere tog til København, give bilpendlere mulighed for at en hurtig togtur til København via den nye Køge Nord-station ved motorvejen samt give direkte tog mellem København og Næstved. Foto: Anders Ole Olsen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Station-ombygning i Ringsted trækker ud: Ny bane åbner med to tog i timen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Station-ombygning i Ringsted trækker ud: Ny bane åbner med to tog i timen
Opdateret 17. september 2018 kl. 16:12
Sjælland - 17. september 2018 kl. 10:18
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Pendlere og togrejsende må indstille sig på nye forsinkelser på den kommende jernbane København-Ringsted.

arrow Læs også: Tidl. DSB-chef: »Vanvittig« ombygningsløsning på togstation

Først blev åbningen udskudt et halvt år, og nu viser det sig, at banen åbner med to afgange i timen i hver retning mod de lovede fem. Det skriver DR. Det skyldes, at en ud- og ombygning af Ringsted Station, er trukket ud.

Projektet har vist sig at være dyrere, end først beregnet. Og derfor fremlagde Banedanmark i april et forslag til forligskredsen bag projektet, der betyder, at man gør projektet billigere, så det kan holde sig inden for budgetrammen. Men med den konsekvens, at ombygningen trækker ud. Det fortæller Steen Neuchs, anlægsdirektør i Banedanmark, til DAGBLADET Ringsted

- Den løsning, vi har fået godkendt, betyder, at vi ikke kan lave den fulde løsning fra start. Vi kan godt køre i fem tog i timen fra København og til Køge Nord, men fordi udbygningen trækker ud, kommer Ringsted til at fungere som flaskehals i en periode, siger han til avisen.

I november sidste år kom det frem, at det skandaleramte nye signalsystem til alle landets jernbaner, gav så meget bøvl, at Banedanmark sadlede om og installerer de nuværende, ældgamle signaler på banen som en midlertidig løsning på København-Ringsted.

Åbningen af København-RIngsted blev skubbet fra november 2018 til maj 2019. Til gengæld lovede Banedanmark dengang, at banen kunne åbne med fem tog i timen i stedet for ét.

Ifølge den seneste plan bliver det muligt at køre med tre tog i hver retning fra december 2019 og fem tog i hver retning på banen i midten af 2020. Måske først i efteråret.

- Vi arbejder som død og helvede for at få den her bane op og køre, siger Steen Neuchs.

arrow S-politiker om togforsinkelse: Vi kan ikke være det bekendt
17. september 2018 kl. 16:11 Opdateret: kl. 16:11