27. september 2020
Hvorfor kan der ikke bare sættes flere vogne på toget, når der er færre afgange, spørger pendler Hannibal Ehrngaard. Foto: Anders Ole Olsen
Hvorfor kan der ikke bare sættes flere vogne på toget, når der er færre afgange, spørger pendler Hannibal Ehrngaard. Foto: Anders Ole Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sporarbejde: Pendlere må stå op

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sporarbejde: Pendlere må stå op
Sjælland - 30. marts 2019 kl. 09:33
Af Tomas Revsbech

»I myldretiden kan vi ikke garantere siddeplads eller plads til alle.«

arrow Læs også: Se video og grafik: Nu står den på togbusser og færre tog

Sådan lyder det i en af de foldere, DSB har udsendt i forbindelse med de mange sporarbejder. Der kører togbus mellem Næstved og Ringsted og fra i dag også mellem Næstved og Nykøbing Falster. Der går også sporarbejde i gang på strækningen Ringsted-Korsør i dag, men her vil der fortsat køre tog. Dog med langt færre afgange end normalt.

Folderen henvender sig netop til de lokale pendlere mellem Ringsted og Korsør såvel som rejsende over Storebælt.

DSB's udmelding om, at der ikke er plads til alle i togene, har vakt undren hos enkelte pendlere, deriblandt Hannibal Ehrngaard, som pendler mellem København og Ringsted:

- Når der nu kører færre tog end normalt, hvorfor kan man så ikke tage de ledige vogne og sætte dem bag på de tog, der faktisk kører? Det kan godt være, at toget bliver for langt til, at pendlerne kan stige af og på perronen, når toget er på en station. Men så kan passagererne da flytte frem og tilbage mellem vognene, ligesom man kan informere om det over højtalerne, siger han.

Men helt så enkelt er det ikke, lyder det fra Tony Bispeskov, informationschef i DSB.

Dels er der nogle sikkerhedsmæssige krav til, hvor lange togene må være. Og hvis der er for mange togvogne på, får lokomotivet sværere ved at trække toget, forklarer han.

- Det vil påvirke vores køretider voldsomt, når togene skal bruge ekstra tid på at komme op og ned i fart igen mellem stationerne. Det vil simpelthen kræve en ny køreplan, siger Tony Bispeskov.

Et andet problem er, at få de ekstra mange passagerer ind og ud af togene, hvis man kommer vogne på, der ikke har direkte adgang til perronerne på stationen:

- Folk vil jo ikke nødvendigvis placere sig i den ende af toget, hvor der ikke er adgang til en perron. Og der vil under omstændigheder blive et leben uden lige omkring de udgange, der er ud for perronerne, hvis vi satte ekstra vogne på, siger han.

Har debatten om sexisme taget overhånd?