18. december 2017
Det er relativt ukompliceret af installere computerudstyret til signalprogrammet i Lille Syd banens tog. Banedanmark foreslår derfor, at Lille Syd bliver testbane for signalprogrammet, inden det rulles ud på alle strækninger i resten af lande. Foto: Hans Jørgen Johansen.
Det er relativt ukompliceret af installere computerudstyret til signalprogrammet i Lille Syd banens tog. Banedanmark foreslår derfor, at Lille Syd bliver testbane for signalprogrammet, inden det rulles ud på alle strækninger i resten af lande. Foto: Hans Jørgen Johansen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Signalkaos rammer ikke Sydbanen og Lille Syd

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Signalkaos rammer ikke Sydbanen og Lille Syd
Opdateret 16. november 2017 kl. 11:00
Sjælland - 16. november 2017 kl. 10:55
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Mens togpendlere i resten af landet må spejde langt efter eltog og nye signalsystemer, er der ikke de store forsinkelser i den hidtidige køreplan for både eltog og nye signalsystemer på Sydbanen og på Lille Syd banen.

På Sydbanen mellem RIngsted og Nykøbing F. forventer Banedanmark, at strækningen kan blive elektrificeret og udstyret med nyt signalsystem, så der kan køre el-tog fra København til Næstved fra årsskiftet 2022. I 2023 vil der kunne køre eltog hele vejen til Nykøbing F.

På Lille Syd er det forventningen, at det nye signalsystem er klar i 2020. Strækningen bliver elektrificeret også som planlagt, så der kan køre eltog mellem Næstved og Køge i 2020 eller 2021.

Årsagen er, at det i modsætning til andre togtyper er rimelig ligetil at installere computerudstyret fra signalprogrammet i togene på Lille Syd.

Banedanmark forslår derfor, at man tester det nye signalsystem i fuld skala på Lille Syd fra 2020, inden det rulles ud i fuld skala i resten af landet.

Til gengæld er der udsigt til flere års forsinkelser, når det gælder nyt signalsystem og el-tog på Nordvestbanen.

Tidligere har der været tale om nye signaler i 2020 og eltog fra december 2021. Nu er forventningen, at signalsystemet først er helt udrullet på strækningen i 2024 eller 2025. Det betyder, at banedanmark først forventer el-tog fra Roskilde til Kalundborg i begyndelsen af 2027.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.