20. september 2021
Prisen for en omlægning af Østbanen fra tog til BRT-busser har svinget flere hundrede millioner kroner, alt efter, hvem der foretog beregningerne. Foto: Henrik Fisker.
Prisen for en omlægning af Østbanen fra tog til BRT-busser har svinget flere hundrede millioner kroner, alt efter, hvem der foretog beregningerne. Foto: Henrik Fisker.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Pris for BRT-busser på lokalbane steg 370 mio.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Pris for BRT-busser på lokalbane steg 370 mio.
Sjælland - 25. april 2020 kl. 11:56
Af Tomas Revsbech

Det vakte mildest talt opsigt, da Transportminister Benny Engelbrecht (S) en kold januardag pludselig stod i Sorø og fortalte, at Transportministeriet og Region Sjælland ville sætte gang i en undersøgelse af Bus Rapid Transit - populært kaldet tog på gummihjul - på lokalbanen Østbanen.

arrow Læs også: Nye tal: BRT-busser på lokalbane kan koste lille milliard kroner

Kort forinden havde det vist sig, at banen var så nedslidt, at man måtte sænke farten fra 100 til 70 km/t. Samtidig skulle Region Sjælland, der står for driften, finde 440-660 millioner kroner til en renovering. Penge, som regionen igen og igen har sagt, man ikke har, eller har råd til at låne.

Men så kom transportministeren med en helt ny løsning. Og det med ord om, at BRT ifølge indledende undersøgelser tegnede til at være en billig løsning, uden at det går ud over kvalitet og servicen for de rejsende. Og måske på sigt kunne bruges andre steder i landet.

Store forskelle

De indledende undersøgelser, ministeren henviste til, viser sig imidlertid at rumme store forskelle på, hvad en omlægning til BRT vil koste. Både hvad angår pris for at flå banens slidte skinner op og erstatte dem med asfalt og busser, og hvad man efterfølgende kan spare i drift på at køre med BRT-busser i stedet for tog.

Det viser notater og dokumenter fra Transportministeriet, som avisen har fået aktindsigt i.


Flere torbyer i veden har med stor succes indført Bus Rapid Transit (BRT). Her en model fra Aalborg, hvor BRT-busser kommer på asfalt i 2023. Pris: cirka 500 mio. kr. Grafik: COWI/Aalborg Kommune.

Ifølge dokumenterne opstod idéen om erstatte jernbaner og tog med BRT-busser længe før, Østbanen kom i problemer:

BRT-idé opstod i 2019

Allerede i marts 2019 fik Transportministeriet Vejdirektoratet til at komme med et bud op, hvad det ville koste at udskifte tog med BRT-busser på landets jernbaner. Altså under transportminister Benny Engelbrechts forgænger Ole Birk Olesen (LA).

Her var Østbanen og Thybanen i Nordjylland blevet udvalgt som strækninger, der skulle regnes på. Og resultatet var lovende.

Ifølge Vejdirektoratet ville en omlægning af Østbanen til enkeltsporet BRT-buslinje koste 401-603 millioner kroner. BRT ville efterfølgende koste 19 millioner årligt i drift.

Hvis BRT-busserne blev førerløse ville det hele blive endnu billigere, skrev Vejdirektoratet, der dog understregede, at der var tale om grove skøn og tal med store usikkerhed.

Meget mere trafik for pengene

Med baggrund i Vejdirektoratets analyse lavede Transportministeriet i maj 2019 nye sammenligninger af, hvad det ville koste at renovere Thybanen og Østbanen i forhold til at indsætte BRT, herunder førerløse BRT-busser.

Mens der ikke var de store økonomiske gevinster at på Thybanen, så det anderledes positivt ud med Østbanen:

»En omlægning (til BRT,red.) vil frigøre økonomisk råderum, som kan anvendes til at etablere et højere serviceniveau, lavere takster eller besparelser i den offentlige sektor. Såfremt Østbanen omdannes til førerløs BRT, køres tre gange så meget trafik inden for den eksisterende økonomiske ramme, som den eksisterende bane kræver«, konkluderede Transportministeriet.

I prisoverslaget havde man endda hævet de forventede driftsomkostninger på at holde busserne kørende fra de oprindelige 19 til nu 22 millioner kroner. Men talte man udgifter til vedligehold og afdrag på lån til anlægget af BRT-banen med, ville BRT - fratrukket passagerindtægter - alt i alt koste cirka 41 millioner kroner årligt for skatteborgerne.

Det svarer ifølge tallene til det halve af, hvad det samlet set ville koste at holde Østbanen kørende med tog i de kommende år. Prisen ville falde til 32 millioner, hvis BRT-busserne kunne blive førerløse, konkluderede ministeriet, der i øvrigt antog, at passagertallet ville forblive det samme med en BRT-løsning som med de nuværende skinner.

Voldsom fordyrelse

I december sidste år kommer der imidlertid nye tal på banen.

Her havde konsulentfirmaet COWI beregnet, hvad en omlægning til BRT på Østbanen vil koste for det østdanske trafikselskab Movia. Det skete med udgangspunkt i en kortlægning af, hvad det vil koste at indføre BRT-busser på den nedslidte Hornbækbane mellem Helsingør og Gilleleje.

Her lød de årlige driftsomkostninger pludselig på omkring 40 millioner kroner. Altså næsten dobbelt så meget som Vejdirektoratet og Transportministeriet havde forventet. Blandt andet fordi COWI forventede en langt dyrere timepris, når der skulle indsættes ekstra busser i myldretiden. Konsulenthuset havde dog ikke som ministeriet og vejdirektoratet regnet på, hvad de samlede udgifter for de offentlige kasser alt i alt ville løbe op i årligt.


Movia fik sidste år analyseret muligheden for BRT Hornbækbanen mellem Helsingør og Gilleleje. Siden har Region Hovedstaden smidt 500 millioner efter sporrenoveringer på de fem nordsjællandske lokalbaner. Billedet her stammer fra Gribskovbanen. Foto: Allan Nørregaard.

Til gengæld antog man, baseret på erfaringer med sporarbejde fra Tølløsebanen, at et skifte fra tog til BRT kunne få hver 10.passager til at forsvinde. Det svarede ifølge COWI til et indtægtstab på 1,5 millioner kroner om året.

60 km/t

Samtidig antog man, at det ikke ville være nok at anlægge en enkeltsporet vej. Ifølge Konsulentfirmaet ville der blive brug for en dobbeltsporet vej, hvis busserne skulle drøne afsted med 100 km/t:

»Vi mener ikke, at det umiddelbart vil være tilladt at køre i bus med 100 km/t på en busvej med 4-5 meters bredde. Det er mere realistisk at køre med en hastighed på 60 km/t, som ifølge vejreglerne er den tilladte hastighed på enkelt-sporede landeveje«, skrev COWI i et notat til Movia.

Bredde afgør pris

Sidstnævnte oplysning fik i al hast Vejdirektoratet til at producere et nyt notat til Transportministeriet.

Her konkluderede man, at Cowis antagelser ville betyde, at anlægsprisen for BRT på Østbanen stige til mellem 698 og 976 millioner kroner. Altså 297-370 millioner kroner mere end i Vejdirektoratets egne, oprindelige beregninger. Og det fik Vejdirektoratet til at justere sit eget prisoverslag.


Da der for få år siden var sporarbejde på lokalbanen Høng-Tølløse, måtte pendlerne i en periode tage togbusser, med passagerfald på 16 procent til følge. Det får COWI til at anslå, at BRT-busser på Østbanen kan føre til passagerfald på 10 procent. Foto: Christian Mikkelsen.

»Det skal understreges, at overslaget er baseret på nogle meget overordnede antagelser som vil kunne vise sig utilstrækkelige ved en egentlig forundersøgelser eller projektering af et endeligt projekt.«

Afgørelse inden sommerferien

I slutningen af januar satte Transportministeriet i samarbejde med Region Sjælland så gang i en analyse af mulighederne for BRT på Østbanen..

Den står Vejdirektoratet og Movia for - med indspark fra COWI.

Den ventes færdig inden sommerferien, hvor også Region Sjællands egen undersøgelse af, hvad en sporrenovering mere præcist koster, ventes færdig.

arrow Konsulenthus: BRT vil koste Østbanen hver 10. passager
25. april 2020 kl. 08:16 Opdateret: kl. 17:16
Synes du, at kommunen er der for dig?