16. oktober 2021
For bare en uge siden nikkede Region Sjællands regionsråd ja til at sætte gang i et udbud af batteritog. Økonomien omkring opladere til batteritogene er dog uafklaret. Nu viser det sig, at 
Rambøll vurderer, at opladerstationerne kan blive langt dyrere, end hvad konsulentfirmaet selv kom frem til i 2020.
For bare en uge siden nikkede Region Sjællands regionsråd ja til at sætte gang i et udbud af batteritog. Økonomien omkring opladere til batteritogene er dog uafklaret. Nu viser det sig, at Rambøll vurderer, at opladerstationerne kan blive langt dyrere, end hvad konsulentfirmaet selv kom frem til i 2020.
Foto: Ole Plum/Lokaltog A/S
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: "Opladerstik" blev ikke regnet med: Genberegning giver kæmpe prishop på sjællandske batteritog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

"Opladerstik" blev ikke regnet med: Genberegning giver kæmpe prishop på sjællandske batteritog
Opdateret 10. maj 2021 kl. 11:10
Sjælland - 09. maj 2021 kl. 14:10
Af Tomas Revsbech

Det kan blive langt dyrere at opsætte opladerstationer til fremtidens batteritog på de sjællandske regionalbaner: Østbanen, Tølløsebanen, Odsherredsbanen og Lollandsbanen, end man hidtil har troet.

arrow Læs også: Professor ser behov for flere penge til lokalbaners skinner og tog

Det viser en ny rapport over lokalbanernes tilstand, som konsulentfirmaet Rambøll har lavet for Danske Regioner.

Her vurderer man, at det vil koste omkring 71 millioner kroner at opsætte ladestationer og dertilhørende 500 meter køreledninger i Nykøbing Sj., Tølløse og Nakskov. For bare et år siden kom samme konsulentfirma frem til, prisen for ladestationer langs de sjællandske lokalbaner ville blive omkring 30 millioner kroner. (Rapporten fra 2020 kan findes her.)

Pris på "stik" til oplader ikke regnet med

Ifølge chefkonsulent i Rambøll, Alex Landex, er der flere gode forklaringer på de store prisforskelle.

Den største og mest væsentlige forskel er, at prisen på det såkaldte afgangsfelt - en slags stikkontakt mellem elnettet og selve ladestationen - ikke var regnet med i Rambølls tidligere beregninger. Men for nylig har Banedanmark regnet på, hvad det vil koste at indføre batteritog på regionale jernbaner. Og her har de indregnet udgifterne til at afgangsfelt.

- Tidligere tog vi udgangspunkt i, at prisen for afgangsfeltet ikke blev betalt af banerne. Siden første rapport har Banedanmark udført mere detaljerede beregninger, hvor de har medtaget afgangsfeltet. Det tager vi selvfølgelig afsæt i, i den nye rapport. Det er hovedårsagen til, at prisen for ladeinfrastruktur vokser, forklarer Alex Landex til Sn.dk.

Dyrest bliver opladerstationerne i Nykøbing Sj. og Nakskov, hvor der slet ikke er ladeinfrastruktur til tognettet. I Tølløse vil ladestationen ligge i umiddelbar nærhed af køreledningerne fra Nordvestbanen. Det vil gøre ladestationen der markant billigere.

Kan oplade flere

En anden grund til, at prisen på ladestationerne er steget, skyldes, at Rambøll tidligere har taget udgangspunkt i, at ladestationerne skal kunne oplade ét tog adgangen.

I de nye beregninger ar man ladet sig inspirere af Banedanmark, der har kigget på opladning af batteritog på de store statsstrækninger. Og her er udgangspunktet, at opladerne skal kunne oplade to tog ad gangen.

- Det tager op til 10 minutter at lade et tog op. I dag kan du godt nå frem til en endestation og lade toget op, inden toget skal i gang igen. Men hvis der er flere tog på stationen samtidig eller køreplanerne bliver mere ambitiøse, så er der flere muligheder, hvis to tog kan lades op ad gangen, siger Alex Landex.

Økonomi usikker

For præcis en uge siden nikkede Region Sjællands regionsråd ja til at sætte indkøb af 14 nye batteritog i gang.

Her lød det, at batteritogene ville koste regionen cirka to millioner kroner ekstra om året i drift, end de nuværende IC2-tog, der er ved at være pensionsmodne. En spiselig merpris, som et enigt regionsråd stod bag.

Anskaffelsesprisen for ladestationer var der derimod ikke regnet på.

Der er dog lagt op til, at man vil søge penge fra staten eller EU-midler. I værste fald må man låne pengene, lød det fra næstformand i udvalget for regional udvikling her i avisen:

Håber på økonomisk håndsrækning fra staten eller EU

- Vores budget på området er i forvejen presset. Men det er omvendt heller ikke fuldstændig uoverskueligt, hvis vi eksempelvis kan tage det over et 30årigt lån, sagde Jens Ravn ved den lejlighed til Sn.dk

Det var immervæk ud fra en forudsætning om, at man »kun« skulle låne 30 millioner.

arrow FAKTA: Her ligger de 13 danske lokalbaner
09. maj 2021 kl. 12:06 Opdateret: kl. 12:08
arrow Regioner beder om flere penge til skrantende lokalbaner
09. maj 2021 kl. 09:41 Opdateret: kl. 10:32
Rejser du til udlandet i år?