11. december 2019
Skinnerne på lokalbane Østbanen er så gamle og slidte, at der skal investeres mellem 440 og 660 millioner kroner i banen. Togene sænker farten til 70 km/t til december og på sigt må banen lukke ned, hvis ikke skinnerne fornyes. Banen er en ud af 14 lokalbaner landet over, som de fem regioner har ansvaret for. Foto: Henrik Fisker.
Skinnerne på lokalbane Østbanen er så gamle og slidte, at der skal investeres mellem 440 og 660 millioner kroner i banen. Togene sænker farten til 70 km/t til december og på sigt må banen lukke ned, hvis ikke skinnerne fornyes. Banen er en ud af 14 lokalbaner landet over, som de fem regioner har ansvaret for. Foto: Henrik Fisker.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Østbanen: R vil grille »arrogant« minister

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Østbanen: R vil grille »arrogant« minister
Sjælland - 28. november 2019 kl. 19:29
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

De Radikale melder sig nu i koret af regeringens støttepartier, der vil have de slidte skinner på Østbanen på forhandlingsbordet i kommende milliard-aftale på transportområdet.

arrow Læs også: Nordsjællandske togskinner fornyes - Region Sjælland fattes penge

Både SF og Enhedslisten har tidligere bebudet, at de vil bringe skinnerne på lokalbanen mellem Køge-Hårlev/Faxe Ladeplads ind i på forhandlingsbordet. Ifølge De Radikales sjællandske folketingsmedlem Zenia Stampe vil hendes parti også tage skinne-spørgsmålet op med S-regeringen. Ikke bare på Østbanen, men alle landets 14 lokalbaner.

- Vi kommer til at presse på for, at ikke bare Østbanen, men lokalbanerne som sådan, bliver en del af forhandlingerne. Eksempelvis ved at tilskuddet sættes op eller ved at staten eventuelt overtager skinnerne. Lige nu er det Østbanen, der har problemer. Men hvis ikke der sker noget, står vi inden længe med en ny bane, der står med samme problem, siger hun til Sn.dk

Stampe: Minister arrogant

Indtil nu har transportminister Benny Engelbrecht (S) ellers konsekvent peget på, at lokalbanerne ikke er hans, men landets fem regioners bord. Og at regionerne må holde hus med de årlige statstilskud, de får til at køre kollektiv trafik for.

Fakta om lokalbanerne
  • Landets 14 lokalbaner, herunder Østbanen, Odsherredsbanen, Tølløsebanen og Lollandsbanen, drives af landets fem regioner.
  • Banerne har siden 2007 haft en passagervækst på 20 procent, mens passagertallet hos DSB tilsvarende er faldet.
  • Ifølge Danske Regioner er 80 procent af lokalbanernes skinner mellem 25 og 41 år gamle og i en tilstand, der gør, at regeringens årlige investeringstilskud til banerne bør øges med 105 mio. kr. ekstra årligt fra de nuværende 113,3 mio. kr.
  • Regionerne må ikke udskrive skatter, hvorfor al deres økonomi er bestemt af tilskud og de årlige aftaler med staten.

Ifølge Zenia Stampe har Benny Engelbrechts udmeldinger både været arrogante, udenomsnakkende og en løben væk fra sin del i ansvaret.

- Regeringen har faktisk tidligere sagt til regionerne, at man er opmærksom på banernes tilstand, og at det vil blive taget op i de kommende infrastruktur-forhandlinger. Samtidig har det tilskud, skiftende regeringer har givet til regionerne, ikke ændret sig siden 2009. Men skinnerne er blevet ældre, og det gør jo ikke investeringsbehovet mindre, siger Zenia Stampe.

Har givet indrømmelse

Hun henviser til, at der i økonomiaftalen mellem regeringen og Danske Regioner for næste år direkte står, at regeringen forud de kommende infrastrukturforhandlinger »har noteret sig tilstanden på privatbanerne«.

Hun varsler derfor flere spørgsmål om sagen til transportministeren i ministerens spørgetid i Folketingssalen i den kommende uge.

arrow 500 mio. kr. til fornyelse af lokalbanerne
01. november 2019 kl. 13:41 Opdateret: kl. 13:41
arrow Region vil af med slidte skinner til Banedanmark
01. november 2019 kl. 19:00 Opdateret: kl. 18:10
arrow Østbanen: Radikale får ingen skinne-løfter fra minister
09. december 2019 kl. 10:05 Opdateret: kl. 12:46