22. september 2020
Det er Region Sjælland, der afgøres hvad der skal ske med Østbanen, lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht, der dog ser store perspektiver i BRT-busser. Foto: Mie Neel.
Det er Region Sjælland, der afgøres hvad der skal ske med Østbanen, lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht, der dog ser store perspektiver i BRT-busser. Foto: Mie Neel.
Foto: Foto:Mie Neel
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Østbanen: Minister ser store perspektiver i BRT-busser i stedet for tog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Østbanen: Minister ser store perspektiver i BRT-busser i stedet for tog
Sjælland - 06. februar 2020 kl. 09:18
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Eldrevne letbane-busser rummer et stort potentiale for grøn, kollektiv transport, som vil give pendlerne en mindst lige så god service som i dag.

arrow Læs også: Pris for BRT-busser på lokalbane steg 370 mio.

Nogenlunde sådan lød budskabet fra transportminister Benny Engelbrecht (S), da han i Folketingets spørgetid onsdag blev spurgt til, hvorfor han har igangsat en analyse af BRT-busser på Østbanen, alt imens skinnerne på lokalbanen er så nedslidte, at togene siden december 2019 har måttet tøffe afsted med 75 km/t.

- Perspektivet (ved BRT-busser,red.) er, at køretøjet i modsætning til de nuværende tog, er eldrevne. Det kan understøtte vores mål om CO2-reduktioner. I en potentiel grøn BRT-løsning på Østbanen indgår også en vision om at udnytte nye potentialet i nye mobilitetsformer og fremtidens teknologi. En lukket bane som Østbanen vil være et ideelt miljø til at afprøve førerløs teknologi, sagde Benny Engebrecht blandt andet til Enhedslistens Eva Flyvholm, der havde spurgt ministeren til BRT-undersøgelsen.

Tidligere har ministeren afvist at blande sig i sagen, da banen er Region Sjællands ansvar.

I sidste uge indgik ministeren så pludselig en aftale med regionen om at undersøge muligheden for at indføre asfalt og BRT-busser på banen i stedet for at reparere de nuværende skinner. En renovering ventes at koste et sted mellem 440 og 660 millioner skattekroner.

Ifølge transportministeren vil en BRT-løsning være lige så god som banens nuværende tog:

- Borgerne vil få en rejse, der er kendetegnet ved høj komfort, stationslignende stoppesteder med niveaufri ind-og ud-stigning og en rejsetid, der svarer til toget på Østbanen. Altså ikke den rejsehastighed, der er nu, men den, der var inden man nedsatte hastigheden, sagde ministeren.

Han understregede dog, at banens fremtid ikke afgøres af ham eller af Folketinget.

Han påpegede, at Region Sjælland også selv har igangsat en undersøgelse af, hvad en renovering af banens skinner reelt vil koste.

- Det er Region Sjælland, der skal beslutte, hvad der skal ske. Vi forcerer ikke noget, ved at lave den her undersøgelse, fastslog han.

arrow Nye tal: BRT-busser på lokalbane kan koste lille milliard kroner
25. april 2020 kl. 09:22 Opdateret: kl. 16:55
arrow Konsulenthus: BRT vil koste Østbanen hver 10. passager
25. april 2020 kl. 08:16 Opdateret: kl. 17:16
arrow Gang i byggeri: Region henter millioner op af kassen
21. april 2020 kl. 10:15 Opdateret: kl. 10:10
Har debatten om sexisme taget overhånd?